شناسهٔ خبر: 30175 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جای اخلاق در مجلات کودک و نوجوان خالی است

یک مترجم و فعال رسانه ای حوزه کودک و نوجوان به اهمیت نشریات تخصصی و عمومی این حوزه اشاره کرد و گفت: مسئولان باید به نیاز و خواسته کودکان و نوجوانان در کتب و مطبوعات بیشتر بها دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سپیده خلیلی روز چهارشنبه در همایش بررسی مسائل مطبوعات کودکان و نوجوان به سابقه کاری خود در عرصه رسانه پرداخت و گفت: تنها خرید و مجله و کتاب برای کودک کافی نیست؛ اینها بهانه هایی هستند برای نزدیکی پدر و مادر و بچه ها، آن هم در شرایط امروز که پدرها حکم عابر بانک را پیدا کرده اند و مادرها هم ناچارند از صبح تا عصر کار کنند و آنقدر خسته اند که توان کتاب و مجله خواندن برای بچه ها را ندارند.

به گفته این روانشناس کودکان و نوجوانان، جای اخلاق در مجلات کودک و نوجوان ما خالی است. 

خلیلی اظهار داشت: ما در قالب نشریات می توانیم سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به بچه های خود آموزش دهیم، همچنان که جای آزمایش های علوم به روشی شیرین و جذاب برای بچه ها در مجلات کودک و نوجوان خالی است. کسانی که در دفتر تعلیم کتب درسی فعالیت می کنند، تنها مواد اولیه را در اختیار بچه ها قرار می دهند، بدون آنکه با این مواد غذایی خوشمزه برای کودکان بپزند.

به گفته او هر چه گروه سنی بچه ها پایین تر باشد نیاز بیشتری به مشارکت والدین احساس می شود. وقتی ما کتاب و بچه ای را برای خردسالان می خریم در واقع فعالیت مشترکی را به انجام می رسانیم، به این معنی که والد خود را در حد کودک پایین می آورد و این باعث نزدیکی کودک و والد می شود.



** دیواری کوتاهتر از دیوار کودکان وجود ندارد

در ادامه این همایش یک فعال رسانه حوزه کودک و نوجوان نیز با اشاره به اینکه دیواری کوتاه تر از دیوار بچه ها وجود ندارد، گفت: ما خیلی شعار می دهیم که بچه ها آینده سازان مملکت هستند و ما حواسمان به کودک هست اما در عمل از بچه ها هیچ حمایتی نمی شود. هم بچه ها بی پناه هستند، هم مطبوعات کودک و نوجوان.

فریدون عموزاده خلیلی گفت: اگر نشریات دولتی چون مجلات رشد را نادیده بگیریم باید ببینیم باقی نشریه های کودک و نوجوان تا چه اندازه می توانند دوام بیاورند و سر پای خود بایستند. همان طور که بچه ها نیاز به مراقبت دارند و ما ناچاریم دستشان را بگیریم در ارتباط با فرهنگ و مطبوعات کودکان نیز چنین شرایطی وجود دارد.

سردبیر نشریه چلچراغ ، مطبوعات کودک و نوجوان را تاثیرگذار در ذهن و زبان بچه ها دانست و گفت: نشریات کودک و نوجوان با توجه به اینکه به طور مستمر منتشر می شوند می توانند نقش مهمی در تربیت بچه ها و شکل گیری ذهن و زبان آنها داشته باشند، به همین خاطر هر حرکتی که در راستای حمایت از مطبوعات کودک و نوجوان رخ دهد اقدام مبارکی است و باید از آن حمایت شود.

اولین همایش بررسی مسائل مطبوعات کودکان و نوجوان با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جمعی از مدیران مسئول نشریات حوزه کودک و نوجوان و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی و هنری سرچشمه برگزار شد.

نظر شما