شناسهٔ خبر: 30197 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد و فرهنگ ایران و ایتالیا تفاهم نامه همکاری فرهنگی امضا کردند

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و 'داریو فراچسکینی' وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی ایتالیا، روز جمعه در نشستی در رم برنامه اجرایی و تفاهم نامه همکاری فرهنگی سه ساله امضا کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، جنتی که روز پنجشنبه در راس هیاتی به رم سفر کرده است و امروز (جمعه) با همتای ایتالیایی خود در محل وزارت فرهنگ این کشور، دیدار و گفت و گو کرد. 

وی با اشاره به ظرفیت های گسترده دو کشور ایران و ایتالیا در زمینه های فرهنگی و هنری در باره به مفاد این تفاهم نامه گفت:، این تفاهم شامل همکاری در زمینه ترجمه و انتشار کتاب و ادبیات ایتالیایی به فارسی و برعکس، اکران فیلم های سینمایی و برگزاری کنسرت های موسیقی در دو کشور، برگزاری آثار هنرهای تجسمی، همکاری در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و کاوش های باستانشناسی و ترمیم میراث فرهنگی می شود. 

وی افزود: همچنین تلاش برای گسترش گردشگری میان دوکشور با توجه به غنی بودن ایران و ایتالیا از آثار باستانی، همکاری دوجانبه میان مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و فناوری دو کشور از جمله مفاد این تفاهم نامه فرهنگی است. 

جنتی گفت: این برنامه در واقع چراغ سبزی برای سه سال آینده در زمینه همکاری های فرهنگی دوجانبه است که علاوه بر دستگاه های دولتی، همه بخش های غیر دولتی در دو کشور نیز باید جهت اجرای این برنامه تلاش کنند. 

داریو فرانچسکینی وزیر فرهنگ ایتالیا نیز ضمن ابراز خرسندی از امضا این تفاهم نامه گفت: ما به امضای این تفاهم نامه که منجر به تقویت همکاری های فرهنگی میان ایتالیا و ایران، دو تمدن هزاره که هنوز موارد زیادی برای مبادله دارند، افتخار می کنیم. 

وی با تاکید بر کیفیت خوب روابط میان ایران و ایتالیا افزود: این برنامه شامل بخش های مختلف فرهنگی و هنری (ز جمله سینما ، موسیقی) باستانشناسی ، فناوری و مبادلات میان موزه ها می شود و ما در دیدار امروز در خصوص چگونگی اجرا و تحقق آن صحبت کردیم. 

فرانچسکینی گفت: ما از نظریه مشترک درخواست از جامعه بین المللی جهت اتخاذ ابتکارات بیشتر در زمینه حفظ میراث فرهنگی به عنوان میراث بشریت وای مرزهای جغرافیایی که مورد حمله تروریست ها قرار گرفته است، بسیار خرسندیم. 

علی جنتی در نخستین روز از سفر به ایتالیا با خانم 'استفانیا جانینی' وزیر آموزش عالی و دانشگاه ها، کاردینال 'جانفرانکو راوازی' وزیر فرهنگ واتیکان، خانم 'لائورا بولدرینی ' رییس مجلس نمایندگان ایتالیا دیدار و گفت و گو کرد و امشب نیز با 'پائولو جنتیلونی' وزیر خارجه ایتالیا دیدار می کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز همچنین در مراسم افتتاحیه هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران با همراهی مدیر کل امور سینمایی وزارت فرهنگ ایتالیا و همچنین فردا در مراسم افتتاح نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران با همراهی مدیر کل امور موزه های وزارت فرهنگ ایتالیا شرکت خواهد کرد. 

جنتی شب گذشته نیز در نشست نخبگان و شخصیت های فرهنگی و علمی ایتالیا که با حضور 'ماسیمو برای' وزیر سابق فرهنگ این کشور برگزار شد، شرکت کرد. 
 

نظر شما