شناسهٔ خبر: 30220 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدگاه محقق در مورد نوش‌آفرین انصاری

دكتر مهدی محقق در مراسم نكوداشت نوشين‌آفرين انصاري گفت: بايد كودكان را از كودكي به كتاب خواندن علاقمند كرد. كتابخواني کودك مراحلی دارد. اگر کتاب دشواري را به كودكان دبستاني اختصاص دهيم، مثل آن است که بخواهيم چلوکباب به يك كودك بخورانيم. انصاري نيز تأكيد فراواني بر خواندن داشت و سفارش كرد كه: من را هم بخوانيد. يعني آنچه را كه گفته‌ام و نوشته‌ام و مصاحبه كرده‌ام.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نكوداشت دكتر نوش‌آفرين انصاري، كتابدار و پژوهشگر، ديروز ۲۰ اسفند به همت انجمن زنان پژوهشگر تاريخ در كتابخانه ملي با حضور چهره‌هاي فرهنگي مانند دكتر مهدي محقق، توفيق سبحاني، ژاله آموزگار و جمعيت فراواني از مخاطبان برگزار شد.
 
فرهنگ اسلامي و ايراني، وجه اشتراك دكتر محقق و انصاري
 
دكتر مهدي محقق، همسر نوش‌آفرين انصاري يكي از سخنرانان اين نشست بود كه درباره عامل اشتراك خود و همسرش گفت: امسال پنجاه و دومين سالي است كه در كنار سركار خانم انصاري هستم. نكته جالب اين كه ما متعلق به ۲ فرهنگ مختلف هستيم. فرهنگي كه ايشان در آن رشد يافته‌اند، فرهنگ غربي بوده است. خانم انصاري اصلا در ايران درس نخوانده‌اند، ايشان ديپلم خود را از انگلستان، ليسانس را از ژنو، و مراحل بالاتر را از كانادا كسب كرده‌اند. در حالي كه تحصيلات من حوزوي و آخوندي بوده است. حال بايد ديد كه ما در چه چيز مشترك بوده‌ايم؟ وجه اشتراك ما فرهنگ اسلامي و ايراني بوده است. خانم انصاري از همان آغاز به اين دو فرهنگ علاقمند بوده‌اند. در تمام دوراني كه در دانشگاه بودم، خانم انصاري به من كمك مي‌كردند، خصوصا در حوزه زبان انگليسي كه به آن تسلط كافي داشتند. کتاب ايشان با عنوان «مدخل شرق اسلامی» برنده بهترین کتاب سال ایران شد.
 
وي با اشاره به اين كه نوش‌آفرين انصاري در حوزه كتابداري استاد مرجع است، افزود: آنچه موجب موفقيت ايشان شده، نظم و انضباط وي است. در حالي که ما در فرهنگی بزرگ شده‌ایم که نظم ما را در بی‌نظمی مي‌دانستند. خانم انصاری کاملا منظم بودند. ایشان در زندگی خصوصی، تربیت فرزندان و کارهای تحصیلی و علمی نيز از نظم خاصی برخوردار بودند. خصوصا که با یک بانوی باهمت مانند خانم توران میرهادی مواجه شدند که توانستند کتاب کودکان را به يك نظم برسانند و «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را مهيا كنند، بدون آنکه بودجه‌ای براي اين كار در دست داشته باشند و اين نكته مهمي است. زيرا فرهنگ كودكان از بخش‌هاي مختلفي مانند تاريخ، جغرافي، شيمي و ... تشكيل شده است. تمام كساني كه با اين گروه كار مي‌كردند، افتخاري كار مي‌كردند. خانم میرهادی از ساعت ۸ صبح مشغول كار است، و خانم انصاری اغلب تا ۳ نيمه شب مقالات مربوط به كودكان را بازبيني، مطالعه و اصلاح مي‌كنند. امروز پيدا كردن نهادي كه همه با دل و جان براي آن تلاش كنند، كار دشواري است.
 
رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي افزود: بايد كودكان را از كودكي به كتاب خواندن علاقمند كرد. كتابخواني کودك مراحلی دارد. اگر کتاب دشواري را به كودكان دبستاني اختصاص دهيم، مثل آن است که بخواهيم چلوکباب به يك كودك بخورانيم. كودك در هر سنی به کتاب خاصی نیاز دارد و این هدف شورای کتاب کودک بوده است. اعضاي شوراي كودك موفق شدند بدون هیچ وسیله و ابزاری و حتي كمك از نهادهاي دولتي كار خود را انجام دهند.
 
اين محقق و پژوهشگر در ادامه گفت: ما زنان زيادي در تاريخ داشته‌ايم كه به كتاب علاقمند بوده‌اند و دانشمندان را براي نوشتن تشويق مي‌كردند. بزرگ‌ترين كتاب ستاره‌شناسي و نجوم به وسيله تشويق‌هاي يك بانو نوشته است. سوال اين است كه اين بانو در چه پايه‌اي بوده كه موجب تشويق ابوريحان براي نوشتن اين كتاب شده است؟ باعث تأسف است كه در زمان ما خانم‌ها بايد مثل يك گياه در خانه برويند. ما بايد همت خانم انصاري را براي دختران خود الگو قرار دهيم.
 
وي در پايان گفت: من در اینجا باید از تشویقات خانم انصاری در کارهای علمی‌ام تشكر کنم. گاهي من در مالزي و كانادا درس مي‌دادم و خانم انصاري سختي‌ها را تحمل مي‌كرد و مرا تشويق مي‌كرد. اميدوارم خدا طول عمر به ايشان عطا كند و اينگونه بانوان را الگوي دختران نسل ما كه سازنده آينده مملكت هستند، قرار دهد.
 
نوش آفرين انصاري: مرا بخوانيد؛ آنچه را كه گفته‌ام و نوشته‌ام و مصاحبه كرده‌ام
 
دكتر نوش‌آفرين انصاري نيز پس از چند تشكر از بانيان برگزاري اين مراسم گفت: در ۳۰ ارديبهشت سال ۷۵ در كتابخانه هميشه مهربان حسينيه ارشاد، به مناسبت بازنشستگي مراسمي براي من برگزار شد. در ۲۸ تير سال ۸۳ نيز به پيشنهاد دكتر سبحاني و تأييد دكتر محقق در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي نكوداشتي ديگر براي من برپا شد و امروز در كتابخانه ملي. من در طول اين سال‌هاي بلند كار، از تعدادي افراد تأثير عميق گرفته‌ام و مايل هستم از آنها نام ببرم تا شما هم آنها را بخوانيد. خواندن بحث مهمي است. يكي از آنان توران ميرهادي است و همچنين ثریا قزل ایاق و دکتر عباس حری. البته من را هم بخوانيد. يعني آنچه را كه گفته‌ام و نوشته‌ام و مصاحبه كرده‌ام.
 
اين پژوهشگر خواندن ۲ كتاب را به مهمانان حاضر در اين نكوداشت سفارش كرد و گفت: خواندن ۲ كتاب را به همه توصيه مي‌كنم: يكي «ارج‌نامه علم عاشقي» كه دل‌نوشته‌اي از شهرام اقبال‌زاده است و ديگري كتاب «از همكاري تا مشاركت» كه شامل ۲۴ مصاحبه است. امسال كه به نمايشگاه بين‌المللي كتاب تشريف مي‌بريد، به غرفه كتابدار برويد و اين دو كتاب را خريداري كنيد و بخوانيد. اين دو كتاب نشان مي‌دهد كه ما چگونه بر يكديگر تأثير گذاشته‌ايم.
 
وي در ادامه با بيان پرسشي گفت: چرا جلسه امروز آنچنان كه من فكر مي‌كردم، كوچك و جمع و جور برگزار نشد؟ جامعه مدنی در ایران رشد کرده و ما اکنون دانشگاه‌هایی از نوع دیگر را تجربه می‌کنیم. به ایران و کودک ایرانی نزدیک شده‌ایم. تجربه‌های ما در این سازمان‌های مدنی از ما انسان‌های دیگری ساخته است؛ انسان‌هایی که دعوت چهارشنبه بعدازظهر پیش از عید را می‌پذيرند و طی طریق می‌کنند تا از راه‌هاي بسيار دور خود را به كتابخانه ملي برسانند. اين اتفاق، شاید به دلیل آموزشی باشد که دیده‌اند و تغییری که در وجودشان نسبت به کار داوطلبانه و کار جمعی اتفاق افتاده است.
 
او در پايان ضمن سفارش به خواندن و يادآوري اهميت آن گفت: همواره اين سه اصل را به ياد داشته باشيم: با هم و برای هم کار کنیم. دانشجوی تمام وقت باشیم. قدر و منزلت خود را به عنوان زن ایرانی بشناسیم، خصوصا قدردان مردان همراه باشیم.
 

نظر شما