شناسهٔ خبر: 30286 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دانشنامه زیبایی شناسی» در پله ششم نشر

ششمین چاپ «دانشنامه زیبایی شناسی» با سرویراستاری مشیت علایی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، منتشر شد. نخستین چاپ این کتاب در سال 1384 روانه کتابفروشی‌ها شده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «دانشنامه زیبایی شناسی» ویراسته بریس گات و دومینیک مک آیورلوپس برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴، با ترجمه گروهی و ویراستاری مشیت علایی، به زبان فارسی منتشر شد. ششمین چاپ این کتاب به تازگی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مقالات این دانشنامه در چهار بخش کلی تدوین شده است، که عناوین این چهار بخش به ترتیب عبارتند از «تاریخ زیبایی شناسی»، «نظریه زیبایی شناسی»، «مسائل و چالش‌ها» و «هنرهای نه‌گانه».

نام چند تن از مشهورترین و اثرگذارترین نویسندگان مقالات این کتاب به این شرح است: جيمز اُ. يانگ‌، استاد فلسفه‌ دانشگاه‌ ويكتوريای‌ كانادا، نوئل كارول‌، استاد فلسفه‌ دانشگاه‌ ويسكانسينِ آمريكا، گرگوری‌ کوری،‌ استاد فلسفه‌ دانشگاه‌ ناتينگامِ انگلستان‌، ريچارد شوسترمن‌، استاد و صاحب‌ كرسی فلسفه‌ در دانشگاهِ تمپلِ آمريكا، جان‌ اِی‌. فيشر، استاد فلسفه‌ در دانشگاه‌ كلرادوی‌ آمريکا، راجر سيمون‌ مدرس‌ زبان‌ انگليسی‌ دانشگاه‌ بريتيش‌ كلمبيای كانادا و عضو هيات‌ سردبيری‌ مجله زيبايی ‌شناسی‌ و نقد ادبی‌، كرتيس‌ ال‌. كارتر، ریيس‌ موزه‌ هنر هاگرتی‌ و استاد زيبايی ‌شناسی دانشگاه‌ ماركت‌ در ويسكانسينِ آمريكا و...
ویراستاران کتاب نیز، بريس‌ گات‌، مدرس‌ گروه‌ فلسفه‌ اخلاق‌ در دانشگاه‌ سنت‌ اندروزِ اسكاتلند و دومينيک‌ مك‌آيور لوپس‌، دانشيار فلسفه‌ در دانشگاه‌ بريتيش‌ كلمبيای كانادا، هستند.

همچنین منوچهر صانعی دره بیدی، امیرعلی نجومیان، شیده احمدزاده، بابک محقق، مسعود قاسمیان و فرهاد ساسانی، مترجمان فارسی مقالات این دانشنامه هستند. ویرایش فنی و تهیه نمایه این ترجمه را نیز بابک محقق و مسعود قاسمیان به سرانجام رسانده‌اند.

به دلیل کمبود منابع تخصصی درباره مباحث زیبایی شناسی و فلسفه هنر، به ویژه منابعی که سیر تحول مفاهیم این حوزه را بررسی کرده‌اند، این کتاب پس از انتشار به عنوان یکی از منابع درسی دانشجویان رشته‌های مختلف هنر، از سوی استادان معرفی شد.

علایی در بخشی از مقدمه خود بر این دانشنامه نوشته است:‌ «تأمل‌ در هنر و زيبايی‌، همچون‌ ديگر مقولـه‌هـای‌ فلسفه‌ و علوم‌ انسانی، قدمتی‌ بيش‌ از دو هزار سال‌ دارد و چنانكه‌ می‌توان‌ انتظار داشت‌، يونانيان‌ باستان‌، آن‌گونه‌ كه‌ از رسالات‌ هيپياس‌ بزرگِ افلاطون‌ و بوطيقای‌ ارسطو برمی‌آيد، سهم‌ عمده‌ای‌ در تكوين‌ آن‌ داشته‌اند. بااين‌حال‌، اطلاق‌ لفظ‌ زيبايی‌شناختی‌ (استتيک‌) به‌ اين‌ نوشته‌ها، همچنين‌ به‌ نوشته‌های‌ هنرشناسان‌ چينی‌ و هندی‌ قرن‌های‌ بعد، خالی از تسامح‌ نيست‌. زيبايی‌شناسی‌ كه‌ تأمل‌ انتقادی‌ درباب‌ هنر، فرهنگ‌ و طبيعت‌ است‌، پديده‌ای‌ است‌ تاريخی‌ كه‌ مشخصا با دوره‌ روشنگری‌ اروپـای‌ قرن‌ هجدهم‌ پيونـد خورده‌ است‌، دوره‌ای‌ كـه‌ تداعی ‌كننده‌ فروپاشی‌ فئوداليسم‌، رشد طبقه‌ متوسط‌، گسترش‌ صنعت‌ چاپ‌ و آغاز زوال‌ سنت‌ و اقتدار ـــ به‌ويژه‌، دو نهاد ديرپا و پرقدرت‌ آن‌، يعنی‌ كليسا و دولت‌ ـــ در مواجهه‌ با خردگرايی‌ است‌.»

علایی همچنین در بخش دیگری از مقدمه خود درباره جایگاه زیبایی شناسی در مباحث فلسفی نوشته است: «پژوهندگان‌ مباحث‌ فلسفی از جايگاه‌ خاص‌ زيبايی ‌شناسی‌ در اين‌ مباحث‌، كه‌ با روشنگری‌ آغاز شد، شگفت‌زده‌ می‌شوند و در اين‌ ميان‌ سهم‌ فرهنگ‌ آلمان‌ ـــ كانت‌، هگل‌، شلينگ‌، شوپنهاور، نيچه‌، ماركس‌، فرويد، لوكاچ‌، آدورنو، گادامر، هابرماس‌ و هايدگر ـــ بسيار برجسته‌ بوده‌ است‌. جريان‌های‌ بانفوذ و گسترده پساساختگرايی‌ و هرمنوتيک درخصوص‌ متن‌ و تفسير، عمدتا وامدار فلسفة‌ آلمان‌ است‌، چنانكه‌ بی‌ترديد می‌توان‌ گفت‌ ايده‌آليسم‌ آلماني‌، در قيـاس‌ با خردگرايـی‌ فرانسوی‌ و تجربه‌گرايـی‌ انگليسـی‌، بيشترين‌ تأثير را بر تفكر زيبايی ‌شناختی‌ معاصر گذاشته‌ است‌.»

موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر ششمین چاپ «دانشنامه زیبایی شناسی» را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۴۹۲ صفحه و بهای ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این کتاب به این نشانی بروید.

چاپ قبلی (پنجم) این کتاب در سال ۱۳۹۱ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، و بهای ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان منتشر شده بود.

نظر شما