شناسهٔ خبر: 30317 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیمان قاسم‌خانی «پارادوکس» را نوشت/ یک سریال در نقد تلویزیون

علی عطشانی کارگردان سینما به زودی اولین تجربه خود در شبکه نمایش خانگی را با نام «پارادوکس» جلوی دوربین می‌برد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی عطشانی کارگردان سینما این روزها در حال انجام پیش تولید سریال «پارادوکس» برای شبکه نمایش خانگی است. این سریال در ابتدا قرار بود برای شبکه دو سیما جلوی دوربین برود، اما بعد از مدتی ساخت این سریال که با محوریت نقد سازمان صدا و سیما است در شبکه نمایش خانگی دنبال شد. عطشانی به تازگی ساخت فیلم سینمایی خود با نام «پارادایس» را در شهر برلین به پایان رسانده است و به زودی در ۱۵ اردیبهشت ماه سریال «پارادوکس» را در جزیره کیش جلوی دوربین می برد. فیلمنامه این سریال توسط پیمان قاسم خانی نوشته شده است.

 

تماس برای اطلاع از چگونگی ساخت این سریال، تبدیل به گفتگویی شد که در آن علی عطشانی به دلایل ساخت این سریال در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد. او معتقد است با توجه به اینکه در «پارادوکس» عملکرد سازمان صدا و سیما و چگونگی تولید آثار در این سازمان نقد می شود، تصمیم گرفته است تا این سریال را شبکه نمایش خانگی جلوی دوربین ببرد. او به حمایت حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی از این سریال اشاره کرد و توضیح داد این رییس سینمایی به درستی از کارگردانان سینمای ایران حمایت می‌کند.

 

وی همچنین براین باور است که با توجه به حضور پیمان قاسم‌خانی به عنوان طراح فیلمنامه و جذابیت‌هایی که داستان دارد «پارادوکس» می تواند در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کند.

این گپ کوتاه را می‌خوانید:

در ابتدا قرار بود سریال «پارادوکس» را برای شبکه دو سیما بسازید، چرا تصمیم گرفتید به شبکه نمایش خانگی بروید؟

- بعد از خواندن فیلمنامه «پارادوکس» و رایزنی با مسئولان شبکه دو سیما، قرار شد این سریال را با همکاری این شبکه جلوی دوربین ببریم، در این میان آقایان حسین حسینی مقدم مدیر وقت امور عمومی شبکه و مهدی کریمی مدیر گروه وقت فیلم های تلویزیونی شبکه دو برای ساخت این پروژه نسبت به ما لطف داشتند اما بعد از مدتی با مشورت حامی مالی «پارادوکس»، تصمیم گرفتیم با توجه به پتانسیلی که در جزیره کیش وجود دارد و با توجه به حمایت های سازمان منطقه آزاد کیش از آثار فرهنگی و هنری و قول های مساعد و کمک هایی که آقای خدایی در سازمان منطقه آزاد کیش نسب به این سریال داشت، «پارادوکس» را در جزیره کیش و برای شبکه نمایش خانگی جلوی دوربین ببریم.

نکته دیگری که من را برای ساخت این سریال در شبکه نمایش خانگی مجاب کرد، این بود که در «پارادوکس» نقدهای بسیار تندی به رویکرد تلویزیون در سال های گذشته شده است. فکر می کنم هرچقدر هم دوستان در تلویزیون بخواهند با دید باز به این سریال نگاه کنند اما در نهایت سریال دچار تعدیل های زیادی می شود، چرا که دوستان در تلویزیون تا یک حدی می توانند این نقدها را بپذیرند و از جایی به بعد پروژه دچار تغییر می شود. البته نقدهای این سریال نقدهای سازنده است و خوشحالم که این سریال به شبکه نمایش خانگی آمده است و می توانیم انتقاد سازنده خود را به تلویزیون داشته باشیم. یادمان باشد که همه ما در یک جبهه هستیم و اگر نقدی هم می شود در راستای کمک به بهبود سازمان صدا و سیما است و ما هم خودمان را جزئی از آن می دانیم.

منظور شما این است که نقد به سازمان‌های مختلف در شبکه نمایش خانگی آسان تر است؟

- نه منظور من این نیست، منظور من این است که حتی اگر قرار باشد یک سریال بسازیم و از مسئولان شبکه نمایش خانگی ارشاد انتقاد کنیم، طبیعی است که این سریال را در شبکه نمایش خانگی کار نمی کنیم. اگر قرار باشد یک سریال توسط صدا و سیما ساخته شود و سمت همه انتقادها به سمت خودشان باشد، عملی نیست. اما با توجه به اینکه در حال حاضر «پارادوکس» توسط یک نهاد خصوصی تولید می شود و مرکز و نهاد تصمیم گیری و ارائه مجوز ساخت، نهاد دیگری به غیر از تلویزیون است، فکر می کنم می توان با وسواس بیشتری به این پروژه نگاه کرد.

خوشبختانه سازمان سینمایی و حجت الله ایوبی رییس سازمان در این پروژه به ما لطف داشته و از این پروژه حمایت کرد. البته از زمانی که تغییر و تحولات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، ارتباط چندانی با مدیران سینمایی نداشتم، اما برای فیلم سینمایی «پارادایس»، «نقش نگار» و سریال «پارادوکس» با آقای ایوبی ملاقات کردم، در این جلسات متوجه شدم که او بسیار مردم شریفی است و پشت فیلمسازان می ایستد من به عنوان یک فیلمساز جوان به او مراجعه کردم و او کاملا قانونی و درست کارهای من را انجام داده است.

این اولین بار است که کار در شبکه نمایش خانگی را تجربه می‌کنید ولی پیش از این بسیاری از کارگردانان سرشناس وارد شبکه نمایش خانگی شده‌اند ولی آثار آنها با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشد. فکر می کنید تا چه اندازه سریال شما بتواند مخاطبان را جذب کند؟

- پیش از این چند پیشنهاد برای ساخت سریال در تلویزیون داشتم که بنا به دلایلی نتوانستم این کار را انجام دهم چرا که از نظر من فیلمنامه ها آن قدرت و کشش لازم را برای ساخت نداشت.

زمانی که فیلمنامه «پارادوکس»  را خواندم متوجه شدم که می توان فیلمنامه یک سریال را خواند اما احساس کرد که فیلمنامه یک فیلم سینمایی است، می توان یک داستان ساده را دستمایه کار قرار داد اما آنقدر درست و منطقی طراحی کرد که از آن نوشته هایی که می خوانید لذت ببرید. فیلمنامه «پارادوکس» تمام این پتانسیل‌ها را دارد.

علی عطشانی

فکر می کنم هر قسمت از ۲۶ قسمت «پارادوکس» که به زودی ساخت آن آغاز می شود، می تواند یک فیلم سینمایی باشد. امیرعباس پیام و مهدی شیرزاد به سرپرستی پیمان قاسم خانی فیلمنامه این سریال را در حال نگارش و ایجاد تغییرات جدید برای فیلمبرداری آن در کیش دارند. هر قسمت از این سریال مانند یک فیلم سینمایی است، در واقع هر قسمت هم مجزا است و هم با قسمت های بعد رابطه دارد و هم شروع و پایان درستی دارد.

اما درباره موفق یا ناموق بودن سریال های شبکه نمایش خانگی باید بگویم که متاسفانه هیچ کدام از سریال هایی را که در شبکه نمایش خانگی ساخته شده است، ندیده ام و نمی توانم نظر خاصی در مورد آن بدهم، اما فکر می کنم اگر یک سریال در شبکه نمایش خانگی مورد اقبال قرار نمی گیرد، به این دلیل است که متن خوبی در دست نیست. بی شک مخاطب با متن خوب جذب سریال شبکه نمایش خانگی می شود و برای آن پول پرداخت می کند.

در شبکه نمایش خانگی مخاطب مختار است که سریال مورد نظر را ببیند یا خیر. زمانی که یک کاری را برای تلویزیون می سازیم، مخاطب مجبور است که آن را ببیند چرا که چیز دیگری وجود ندارد تا آن را ببیند اما در شبکه نمایش خانگی فیلمساز باید به گونه ای کار کند که مخاطب برای خرید سریال هزینه کند.

البته پیمان قاسم خانی از جمله نویسندگانی است که آثار او همیشه مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است.

-پیمان قاسم خانی یکی از بهترین نویسنده های ما است و هیچ گاه کار متوسط ننوشته است و همیشه خوب و خیلی خوب نوشته و آثاری که او نویسندگی آن را برعهده دارد همیشه مورد استقبال مردم قرار گرفته است اما فکر می کنم «پارادوکس» گُل کارهای قاسم خانی است. فیلمنامه این سریال طراحی بسیار خوبی دارد و تیم نویسندگان این سریال امیرعباس پیام و مهدی شیرزاد که با هماهنگی پیمان قاسم خانی نگارش فیلمنامه را برعهده دارند تیم بسیار خوبی هستند.

آیا فیلمنامه در طول ساخت دچار تغییراتی می شود؟

-خیر. ما زمانی ساخت سریال را آغاز می کنیم که ۲۶ قسمت «پارادوکس» دستمان باشد، چرا که می خواهیم با برنامه ریزی ساخت این سریال را آغاز کنیم. بی شک نمی توانیم مانند بعضی از سریال ها که می گویند ۲۶ قسمت و بعد در ۱۳ قسمت آن را به مخاطب ارائه می دهند، چنین کاری را انجام دهیم زیرا برای لوکیشن «پاردوکس» رج می زنیم و با توجه به اینکه هوای جزیره کیش به زودی گرم می شود، تصمیم داریم تا زمانی که هوا مناسب است، صحنه های خارجی تا ۲۶ قسمت را بگیریم و بعد صحنه های داخلی را می گیریم، به همین دلیل چیزی به نام بدقولی در ارائه سریال به مخاطب وجود ندارد.

پیمان قاسم خانی

با توجه به اینکه «پارادوکس» اولین تجربه شبکه نمایش خانگی من و پیمان قاسمی به شمار می رود، حساسیت بسیاری برای چگونگی ساخت «پارادوکس» داریم.

بازیگران و عوامل این سریال مشخص شده است؟

-با تعدادی از عوامل و بازیگران شناخته شده سینمای ایران صحبت کرده ایم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم. تهیه کنندگی این کار توسط سهیل صنعت خانی و من انجام می شود، البته صنعت خانی سرمایه گذاری پروژه را هم برعهده دارد. همچنین سازمان منطقه آزاد کیش و آقای خدایی حمایت های معنوی بسیاری از این سریال کرده اند. این گروه از دوستان تلاش کرده اند تا فضای مناسبی از کیش برای مخاطب به نمایش گذاشته شود، در این سریال از کلیه پتانسیل های جزیره کیش استفاده شده و می توان آن را بخشی از سریال دانست.

به نظر من جزیره کیش بسیار مظلوم واقع شده است متاسفانه مردم هنوز نمی دانند که با یک هزینه اندک می توانند به این جزیره سفر کرده و از جذابیت های آن لذت ببرند. این سریال می تواند بخش های مختلفی از کیش را به مردم معرفی کند. البته نباید فراموش کرد که جزیره ای مانند کیش و فضایی که در آن حاکم است می تواند جزو بهترین مناطق برای فیلمبرداری سریال ها و فیلم های سینمایی باشد.

در این سریال کدام یک از بخش های تلویزیون بیشتر مورد نقد قرار می گیرد؟

-سعی کردیم تا همه موارد در تلویزیون از جمله شهرت، مشکلات کار کردن با تلویزیون، مشکلات مردم با تلویزیون، برنامه هایی که مردم دوست ندارند اما در تلویزیون تولید می شود، مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این سریال موضوع روز و جذابی دارد و مخاطبان از آن خوششان بیاید چراکه یک مجموعه ساخته می شود که تلویزیون و تولیدات آن را مورد نقد قرار می‌دهد.

داستان «پارادوکس» چیست و چه زمانی جلوی دوربین می رود؟

-«پارادوکس» داستان یک تیم برنامه ساز تلویزیونی هستند که برنامه ای را برای شبکه چهار با نام «شبانگاهان» می سازند. این برنامه شب ها ساعت ۲۳:۳۰ پخش می شود و برنامه ای است که اصلا مخاطب ندارد، سازمان صدا و سیما نیز به دلیل اینکه این برنامه مخاطب ندارد به این گروه تلویزیونی پول نداده است. در این میان تهیه کننده این مجموعه می میرد و فردی تهیه کنندگی این سریال را برعهده می گیرد که هیچ سررشته ای از تلویزیون ندارد.

این سریال قبل از این که فیلم «پارادیس» را بسازم قرارداد آن را بستم. از چهار ماه پیش پیش تولید سریال شروع شده است و ۱۵ اردیبهشت فیلمبرداری کلید می‌خورد.

نظر شما