شناسهٔ خبر: 30331 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انوار: حاصل تلاش استادانی مثل ایرج افشار را مخدوش نکنیم

استاد عبدالله انوار، فهرست‌نگار وکتابدار پیشکسوت که جزو نخستین فهرست‌نویسان کتابخانه ملی است درباره جایگزینی طرح «فیپای مختصر» با «فیپای کامل» گفت: تمام عناصر کتاب باید در کتاب منتشر شود که به آن فیپا می‌گویند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ استاد عبدالله انوار، فهرست‌نگار و کتابدار پیشکسوت که جزو نخستینن فهرست‌نگاران کتابخانه ملی است در واکنش به جایگزینی «فیپای مختصر» به «فیپای کامل» در طرح جدید کتابخانه ملی گفت:  تجربه کار در کتابخانه ملی و فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی و چاپی به من یاد داده است که کاربرگه باید با عناصر کامل کتاب (فیپا) پر شود و چاپ و درج کامل فیپا درکتاب‌ها الزامی است.

وی با تاکید بر این‌که عناصر فیزیکی کتاب در کنار عناصر تحلیلی از ارزش کمتری برخوردار است اظهار کرد: بارها گفته‌ام کتابداری نوین ایران و استفاده از کاربرگه حاصل تلاش‌های استادانی چون مرحوم ایرج افشار است و نباید با طرح‌های از این دست آن را مخدوش و از بین برد.

وی در ادامه گفت‌و‌گو با ایبنا، گفت: فیپا و عناصر کتاب که تا به امروز در کتاب ها منتشر شده است جزو استانداردهای کتابدرای است که کتابخانه ملی نباید آن را زیر سوال ببرد.

انوار، چاپ و درج فیپای کامل در ابتدای کتاب را یکی از ابزارهای کمکی به کتابداران و خوانندگان عنوان کرد و افزود: برایتان مثالی می‌زنم، کتابی با عنوان «فقه» منتشر می‌شود. خواننده شروع به مطالعه آن می‌کند و در طول مطالعه متوجه می‌شود، فقه جزو کوچکی از کتاب را تشکیل داده است، در این مرحله است که ارزش درج فیپای کامل در کتاب مشخص می‌شود زیرا خواننده با یک نگاه به فیپا و موضوع می‌تواند برای مطالعه آن کتاب تصمیم بگیرد.

وی با ابراز نگرانی از این‌که مبادا فیپا در نسخ خطی هم مختصر شود ادامه داد: درج فیپای کامل در کتاب می‌تواند علمی اجمالی در اختیار خوانندگان قرار دهد.

انوار در بخش دیگری از سخنان خود به نقش فیپا در علم کتابداری اشاره کرد و گفت: فیپا در تکمیل کاربرگه‌های کتابخانه‌ها نقش مهمی دارد و امر اطلاع‌رسانی را تسریع می‌کند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۰:۱۶ 0 1

    اين ديگه خيلي جالب بود که با نگاه به فيپاي کتاب بفهميم کتاب درباره چيه؟!
                                

نظر شما