شناسهٔ خبر: 30343 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخچه میان‌رشتگی در سپهر اندیشه به چاپ رسید

انتشارات سپهر اندیشه، کتاب «میان‌رشتگی: تاریخچه،‌ نظریه و عمل» را با ترجمه منصور متین روانه بازار نشر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین چاپ کتاب «میان‌رشتگی: تاریخچه،‌ نظریه و عمل» نوشته جولی تامپسون کلاین، با ترجمه منصورمتین در سه فصل از سوی انتشارات سپهر اندیشه منتشر شده است.
 
میان‌رشتگی چیست؟
نخستین فصل کتاب با عنوان «تعاریف میان‌رشتگی» به موضوعاتی مانند تکامل میان‌رشتگی،‌ مجمع‌الجزایر میان‌رشته‌ای و مصطلحات میان‌رشتگی پرداخته است. نویسنده این فصل را با جمله‌ای از «ژرژ گوسدورف» آغاز کرده است: «نیاز به میان‌رشتگی از دیرباز و از همان مقاطع آغازین علم غربی در نوشتاری‌های معرفت‌شناختی بازتاب داشته است.»

مؤلف در ادامه این فصل در مطلبی با عنوان «مسأله دانش» آورده که هرگونه تلاش برای فهم میان‌رشتگی، به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها درباره منشأ آن، دچار پیچیدگی می‌شود. از دیدگاه‌های مختلف، میان‌رشتگی پدیده‌ای کهن است و ریشه در آرای افلاطون، ارسطو، رابله، کانت، هگل و سایر چهره‌های تاریخی دارد که از آنان با عنوان «متفکران میان‌رشته‌ای» یاد می‌شود.

در دیدگاهی دیگر میان‌رشتگی پدیده‌ای قرن بیستمی است که ریشه در اصطلاحات آموزشی، تحقیقات کاربردی و  جابه‌جایی مرز‌های رشته‌ای دارد.
 
 آشنایی با کانون‌های گفت‌و‌گوی میان‌رشته‌ای 
«یک‌رشتگی/میان‌رشتگی» عنوان دومین فصل کتاب است که مباحثی مانند معانی و بیان میان‌رشتگی روش وام‌گیری و‌ نقد مرزبندی‌ها را شامل می‌شود.

«جولی تامپسون کلاین» در این فصل در تشریح «کانون‌های گفت‌و‌گوی میان‌رشته‌ای» نوشته است: «سازمان‌هایی که خود را منحصراً وقف رویکرد‌های میان‌رشته‌ای کرده باشند، کمیاب هستند. بجز آن نمونه‌های «علنی‌تر» حجم زیادی از گفت‌و‌گوها نیز در کانون‌‌هایی جریان دارد که بر یک مبنای موقت یا ثابت در خدمت جوامعی خاص هستند. اصطلاح دانشگاه پنهان،‌ در وصف طیفی از گروه‌های مطالعاتی، سمپوزیوم‌ها،‌ کنفرانس‌ها  و مؤسسات به‌کار رفته است.

نویسنده در بخش دیگری از فصل دوم کتاب با اشاره به معرفی نشریات میان‌رشته‌ای پرداخته است: «پیتر مولن، ظهور ژورنال‌های میان‌رشته‌ای را به منزله بخشی از روند بازیابی علایق نسبت به نشریات میان‌رشته‌ای تلقی می‌کند، نشریاتی که حاکی از توجه مجدد به لایه‌های رابط علم و ارج‌گذاری بیش از پیش به کار در سایر حوزه‌‌های عملی است.  نشریات میان‌‌رشته‌ای که جایگاه واسطه‌ای را در قلمرو عمومی و فراگیر نشر پُر می‌کند، می‌تواند سکوی پرتابی برای آرای جدید باشد و با فراهم آوردن زمینه معرفتی برای محک زدن نظریه و روش‌شناسی‌ها،‌ در تعیین مسیر آینده یک حوزه علمی نقش مهمی ایفا  نمایند.»            

بررسی وضعیت موجود
سومین فصل کتاب با عنوان «وضعیت موجود» به تشریح مباحثی مانند IDR پژوهش مسأله ــ محور، مراقبت‌های درمانی میان‌رشتگی،‌ IDR اموزش میان رشتگی اشاره دارد.

«کلاین» در این بخش در تشریح ساختار IDR آورده است: « IDR در بسیاری از ساختار‌ها انجام می‌شود،‌ اما کمترین مشکلات سازمانی هنگامی پیش می‌آید که IDR  درون یک واحد به اجرا در‌آید،‌ مدل شناخته شده برای این کار، واحد تحقیق سامان‌یافته درون یک واحد است. مدل شناخته شده برای این کار،‌ واحد تحقیق سامان یافته (ORU) است. به‌طور معمول به‌صورت یک مرکز یا مؤسسه «ساختاری فرصت‌آفرین» درون یک ساختار رشته‌ای بزرگ‌تر است. در دهه ۱۹۶۰،‌ مصوبات قانونی فدرال موجب تولد چندین نوع از واحد‌های ORU شامل مراکز فضایی ناسا مراکز منابع آب و بعد‌ها آزمایشگاه‌های آموزش منطقه‌ای شد.»    ‌  
 
نخستین چاپ کتاب «میان‌رشتگی: تاریخچه،‌ نظریه و عمل» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۳۵۲ صفحه، به بهای ۱۲ هزار تومان از سوی انتشارات سپهر اندیشه منتشر شده است.

نظر شما