شناسهٔ خبر: 30369 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه‌های وزارت علوم برای پذیرش دانشجوی خارجی با زبانهای مختلف

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان از توسعه پذیرش دانشجویان غیرایرانی با هزینه آزاد در سال آتی خبر داد .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر صمد حاج جباری گفت: برنامه های مختلفی در بخش پذیرش دانشجویان غیرایرانی طراحی و تدوین شده است.

وی گفت: از جمله این برنامه ها، توسعه پذیرش دانشجویان غیرایرانی با هزینه آزاد، استاندارد سازی مراکز آموزش زبان فارسی، محتوای دروس و ساعت درسی ویژه دانشجویان غیرایرانی است.

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: قرار است برای گروه های مختلف از این دانشجویان برنامه ریزی ویژه ای انجام گیرد به عنوان مثال برای دانشجویان عرب زبان که حروف مشابه با ما دارند یک مدل برنامه، برای دانشجویان تاجیکی زبان که گویش آنها با ما یکی بوده و از نظر نوشتاری با ما متفاوت هستند، یک مدل دیگر آموزش طراحی شود.

وی افزود: برای دانشجویانی از کشورهای آفریقا، اروپا و روسیه که گویش و الفبای آنها با ما متفاوت است یک مدل برنامه ویژه این دانشجویان طراحی می شود تا در این سه بخش به استاندارد لازم دست یابیم.

حاج جباری افزود: در بحث آموزش علمی این دانشجویان نیز باید شرایطی را ایجاد کنیم که این دانشجویان که به صورت آزاد پذیرش می شوند توانایی آموزش دو زبانه را داشته باشند تا در کنار بحث آموزش زبان فارسی برای یک تا دو درس نیز آماده شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان غیرایرانی بورسیه هم طبق روال قبل پذیرش می شوند و بعد از اینکه یکسال آموزش زبان فارسی را طی کردند وارد دانشگاه می شوند.

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: پذیرش دانشجویان بورسیه غیرایرانی با دانشجویان آزاد متفاوت است، آیین نامه هایی در خصوص دوره های پذیرش دانشجویان غیرایرانی به صورت آزاد تدوین شده است که امیدواریم تا قبل از سال تحصیلی جدید به تایید وزیرعلوم رسیده و اجرایی شود.

نظر شما