شناسهٔ خبر: 30406 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقال پرونده تخلف بزرگ به مراجع قضایی/ دستاوردهای گردشگری سال۹۳

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: پرونده شرکت توسعه گردشگری را به عنوان پرونده مفسده اقتصادی به تمام مراجع نظارتی قضایی و بازرسی انتقال داده ام چرا که طبق اصل ۴۴ واگذاری این شرکت لغو شده است .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهر روز سه شنبه سومین نشست خبری خود را از زمانی که این مسئولیت را پذیرفته در آخرین روزهای اسفندماه سال ۹۳ با حضور خبرنگاران میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کرد و در سه ساعت به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در این نشست سلطانی فر باز گرداندن اموال تاریخی خورزین به ایران با همکاری معاونت حقوقی نهاد حقوقی ریاست جمهوری را یکی از موفقیت های این سازمان دانست و گفت: پرونده بازگرداندن اموال تاریخی چغامیش و الواح هخامنشی نیز را در دست پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال ۹۴ اشیای چغامیش را به ایران بازگرداندیم. رسیدگی به چنین پرونده ها زمان گیر و پرهزینه است اما پیگیری بازگشت الواح هخامنشی دچار مشکل شده چون به رغم اینکه ما امسال توانستیم یک رای به نفع ایران بگیریم ولی مدعیان دوباره به مراجع قضایی طرح موضوع کردند ولی روند پرونده به خوبی پیش می رود و ما هم امیدوار هستیم.

تشکیل هیئت امنا بعد از ۷ سال

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی بعد از نوسانات و جابجایی های متعدد با آمدن مدیریت جدید کار خود را آغاز کرده است و هیئت امنای میراث فرهنگی نیز بعد از ۷ سال تشکیل شد. ما توانستیم امسال دو همایش باستان شناسی نیز برگزار کنیم. حدود ۱۵ آزمایشگاه و کارگاه حفاظت تشکیل شده است. چهار کاووش مشترک نیز با هیئت های بین المللی انجام شده و ۲۰۰ مقاله علمی منتشر شده است. همچنین نقشه جامع میراث فرهنگی نیز راه اندازی شد.

افزایش امکانات رفاهی میراث جهانی

وی همچنین درباره آمادگی موزه ها برای پذیرش گردشگران نوروزی گفت: امسال تعداد راهنماهای موزه بیشتر می شود. تاکید معاونت میراث فرهنگی بر روی افزایش امکانات رفاهی میراث جهانی است و امیدواریم بتوانیم رضایت مردم را در این باره جلب کنیم.

تورهای متخلف شناسایی می شوند

وی گفت: برخی از آژانس های گردشگری کم فروشی می کنند بخصوص در تورهای خارجی تیمی مشخص شده که نظارت دقیقی روی آنها انجام دهند اینکه گفته می شود هزینه تورهای خارجی بیشتر از هزینه تورهای داخلی است صحت ندارد چون وقتی پکیج سفر برای تورهای خارجی بسته شد می بینید که اگر این تورها در زمان پرمسافر اجرا شود قیمت تا دو برابر شده. کشورهای خارجی در ایام کم مسافر مجبورند تخفیف بدهند تا هتل هایشان پر شود.

وی افزود: بسیاری از این کشورها که مقصد گردشگران ایرانی هستند بی دلیل هزینه های خدمات رسانی خود را در ایامی که اتفاقا گردشگر ندارند افزایش می دهند چون آن ایام مصادف شده با روزهای تعطیلات ایرانی ها. خودم حتی در سالهای گذشته از این تورها استفاده کرده بودم آنها اعلام می کنند که اقامت مسافر در هتل ۴ ستاره است ولی در حقیقت آن هتل خدمات دو ستاره هم به مسافر ایرانی نمی دهند. شاید مسئولان آن کشورها به این موضوع رسیدگی نمی کنند و یا مسافران ایرانی زیادند و توجهی به این موضوع ندارند.

سلطانی فر درباره اینکه آیا اقدامی بوده که فرصت انجام آن را پیدا نکرده باشید، گفت: من دوست داشتم تا موفقیت های بیشتری را در این جلسه بگویم و حتی به جای تشکیل ۸ هیئت امنا به ۲۰ مورد اشاره کنم اما در بخش احیا و مرمت، اعتبارات ما بسیار محدود است. ما حتی گاهی برای اختصاص ۱۰ میلیون تومان به پروژه ای دچار مشکل می شویم و یا در زمینه جذب گردشگر خارجی دلم می خواهد طبق سند چشم انداز پیش برویم.

بدهی میراث فرهنگی به حج و زیارت زیاد نیست

سلطانی فر در پاسخ به این سئوال که سازمان حج و زیارت به دلیل بدهی معاونت گردشگری به این سازمان آسانسورها را به روی کارکنان معاونت گردشگری بسته، گفت: همین چند روز پیش با آقای قاضی عسگر و اوحدی جلسه ای در زمینه گسترش همکاری بویژه گردشگری مذهبی که هر دو سازمان حج و زیارت و میراث فرهنگی در این زمینه ظرفیت های خوبی دارند برگزار کردیم. امیدواریم همکاری های خوبی در ساماندهی گردشگری مذهبی ورودی داشته باشیم. این موضوع آنقدر کوچک بود که حتی در این جلسه بحثی درباره آن نشد. رقم اجاره ما به حج و زیارت به اندازه اجاره یک سال است. اتفاقا برخلاف اینکه ما بدهی های زیادی داریم در این مسئله مشکلی وجود ندارد.

سلطانی فر در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه اخیرا مقام معظم رهبری صحبت هایی را در رابطه با گردشگری داشته اند و اقدامات سازمان میراث فرهنگی در فوریت دادن به تحقق برنامه ها و سیاست های گردشگری چیست گفت: کشورهای موفق در حوزه گردشگری، ۷ تا ۸ درصد اقتصاد گردشگری خود را از طریق صنایع گردشگری به دست می آورند. این در حالی است که این آمار در ایران تنها ۲ درصد است در حالی که ظرفیت های ما بیش از این است.

وی به لغو روادید نیز اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه متولی تنظیم روابط کشور با جهان خارج است. آنها معتقدند به لحاظ حفظ پرستیژ درست نیست که ایران با برخی از کشورها تنها به صورتی یک طرفه لغو روادید انجام دهد و آن کشورها برای پذیرش مردم ایران ساعت ها آنها را در صف های طولانی نگه دارند و بعد از چند روز به آنها روادید دهند. این اقدامات باید با حفظ کرامت ایرانی ها انجام شود. من این موضوع را می پذیرم ولی برای رونق گردشگری باید بدنبال روش هایی باشیم که شرایط ورود گردشگر را تسهیل کند. الان بزرگترین موانعی که داریم ناشی از تحریم هایی است که در خدمت رسانی دستگاهها ایجاد مشکل کرده است.

سلطانی فر افزود: در ۳۵ سال گذشته هیچ وقت ندیده ایم که وزیر اطلاعات با بخش خصوصی در حوزه گردشگری مذاکره کند و تضمین دهد که امنیت گردشگران را تامین می کند.

برگزاری جشن نوروز در یونسکو

سلطانی فر درباره برگزاری جشن جهانی نوروز گفت: ما هیچ وقت در یونسکو جشن یا نشستی برای کشورهای عضو پرونده نوروز نداشته ایم. در ۲۷ فروردین سال ۹۴ با حمایت سازمان میراث فرهنگی در مقر یونسکو نشست تخصصی بین کشورهای عضو پرونده نوروز برگزار می شود. در حقیقت جشن جهانی نوروز سال بعد نیز در یونسکو برگزار خواهد شد.

صدور توریست کارت ملی از ۲۰ فروردین ۹۴

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره توریست کارت ملی برای گردشگران خارجی گفت: این توریست کارت از بیستم فروردین ماه سال ۹۴ صادر می شود. توریست کارت گردشگران داخلی نیز به زودی قابل استفاده خواهد بود. با بانک ملی توافق کردیم تا این کردیت کارت ها از بیستم فروردین در فرودگاه امام خمینی(ره) قابل دریافت باشد.

وی گفت: این طرح حداکثر تا خرداد سال آینده در فروردگاههای یزد، مشهد، شیراز و اصفهان توسعه خواهد یافت و گردشگران خارجی به محض ورود با ارائه گذرنامه و ارز می توانند پول ایرانی در کارت های خود دریافت کنند البته ارز این گردشگران به نرخ آزاد محاسبه می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره سفرهای قسطی نیز گفت: همه افرادی که شغل دولتی یا خصوصی دارند تا سقف ۵ برابر حقوق ماهیانه خود و یا با ارائه گردش مالی حساب می توانند توریست کارت دریافت کنند. آنها در زمان استفاده از این کارت ها در شبکه خدمات گردشگری وجه مورد نظر خود را از طریق این کارت ها می پردازند و مبلغش به صورت اقساط در شش ماه تا یک سال از حقوقشان و یا حساب بانکی کسر خواهد شد. این توریست کارت گردشگران داخلی آماده است فقط با مشکل نرم افزاری مواجه شده است.

معرفی ۱۶۵ پروژه گردشگری به سیتسم بانکی و صندوق توسعه ملی

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: تاکنون ۱۶۵ پروژه به سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی معرفی شده است که از این تعداد ۱۱۱ پروژه با اعتباری معادل ۹۷۰ میلیارد تومان برای استفاده از صندوق توسعه ملی و ۴۳ پروژه با اعتباری معادل ۱۵۷ میلیارد تومان برای استفاده از منابع داخلی بانکها معرفی شده است. ما تضمین می کنیم پروژه هایی که برای استفاده از منابع داخلی بانکها معرفی می شوند از کمک های فنی و اعتباری استفاده کنند. تاکنون ۳۴۷ میلیارد تومان به تصویب بانکها و صندوق توسعه ملی رسیده است.

وی بیان کرد: دو مورد ادعا و منازعه حقوقی درباره شرکت توسعه گردشگری مطرح شده بود و مدعی در دادگاه ادعای عدم النفع به میزان ۱۷۶ میلیارد تومان کرده بود که پس از بررسی حکم محکومیت ۱۳۸ میلیارد تومانی علیه سازمان میراث فرهنگی صادر شد. خوشبختانه طبق ماده ۳ اصل ۴۴ قانون اساسی دفاع سازمان درباره ارزش واقعی این شرکت که بیش از دو برابر رقم فروخته شده بود پذیرفته شد. البته برنده این مزایده شکایت خود را به دادگستری برده ولی در حال حاضر برای گرفتن حقوق ملت و دولت حکم لغو واگذاری آن صادر شده است. روند صدور ویزا در نمایندگی های سیاسی خارجی سرعت یافته. در دو سرکنسولگری در آلمان تحقیقاتی انجام داده ایم. اکنون به صورت دائم این موارد را رصد می کنیم و صدور ویزا ۲۴ ساعته انجام می شود. در بررسی هایی که از سرکنسولگری فرانکفورت، مونیخ و برلین آلمان در سال ۹۲ انجام شد ۲۰ هزار ویزا به ایران صادر شد ولی این تعداد در سال ۹۳ به ۳۵ هزار ویزا رسیده است.

وی افزود: آئین نامه ارتقای امنیت گردشگران قبلا ۸ بار در سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود ولی شورای امنیت حتی تره برای آن خورد نمی کرد. ما این آئین نامه را در کمتر از یک سال به تصویب رساندیم و اکنون همه دستگاههای امنیتی و انتظامی ملزم به رعایت آن هستند.

افزایش ظرفیت موزه ملی

رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: توان ظرفیت نمایش آثار تاریخی و استفاده پژوهشگران از موزه ملی را تا اردیبهشت ماه تا سه برابر افزایش خواهیم داد و طبقه زیرین موزه ملی تا پایان سال بعد بازسازی می شود. بنابراین ظرفیت موزه ملی تا ۴ برابر افزایش پیدا خواهد کرد. موزه های ناقص در شهرهای شیراز، کرمانشاه، اهواز و یزد نیز پیگیری خواهند شد و جزو اولویت ها قرار گرفته اند.

سلطانی فر درباره وضعیت کرسی های ایران شناسی در خارج از کشور نیز بیان کرد: پژوهشگاه چندین سال تعطیل بود اما اکنون اقدامات خوبی در آن انجام می شود. باید بحث کرسی های ایران شناسی در جهان دوباره مطرح شود. در ادامه این نشست محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به تکمیل سخنان سلطانی فر پرداخت و گفت: ما از هر فرصتی برای راه اندازی کرسی های ایران شناسی استفاده می کنیم.

طالبیان درباره حضور باستان شناسنان خارجی در ایران و مشکلات آنها بیان کرد: صدور ویزای آنها در دست ما نیست. عدم صدور ویزا برای باستان شناسان اتفاق نادری بوده است. با این حال معتقدیم ایران تمدنی بزرگ است و به اقدامات مشارکتی نیاز داریم.

نظر شما