شناسهٔ خبر: 30423 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرمخاطب‌ترین آلبوم‌های موسیقی در سال 93 کدامند؟

تجربه ثابت کرده که فروش آثار موسیقایی به واسطه دانلود غیرقانونی و مجاری غیرمجاز عرضه، عملا سود چندانی را عاید هنرمندان نمی‌کند؛ اما شاید جذابیت ارایه آمار فروش آلبوم‌ها، مخاطبان را به خرید قانونی آثار هم ترغیب کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ سال گذشته در بازار موسیقی اتفاقات جالب و بعضا تعجب‌برانگیزی افتاد. به مانند همیشه هنرمندان زیادی آثارشان را به امید خرید قانونی مخاطبان، روانه بازار کردند. هر چند که تجربه ثابت کرده که فروش آثار موسیقایی به واسطه دانلود غیر قانونی و مجاری غیر مجاز عرضه، عملا سود چندانی را عاید هنرمندان نمی‌کند و درآمد اصلی آن‌ها از کنسرت‌ها تامین می‌شود.

برآورد آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در یک سال، کار آسانی نیست و در پاره‌ای از مواقع حتی محال به نظر می‌آید. بسیاری از ناشران تمایلی برای اعلام تیراژه آلبوم‌ها ندارند و از ارایه آمار فروش طفره می‌روند. شرکت‌های توزیع کننده نیز به مانند بسیاری از ناشران موسیقی، آمار دقیقی ارایه نمی‌دهند. همین‌طور فروشگاه‌های عرضه آثار موسیقی نیز به واسطه سیستم‌مند نبودن فروش، عملا از ارایه آمار دقیقی عاجزند. پر واضح است که پیگیری آمار فروش از طریق سوپرمارکت‌ها که بیشتر آلبوم‌های پاپ را عرضه می‌کنند، بی‌فایده خواهد بود.

این در حالی است که ارایه آمار دقیق فروش می‌تواند عاملی برای جذب بیشتر مخاطب باشد. کما این که در سینما این اتفاق می‌افتد و جدول فروش فیلم‌ها، شور و شوق زیادی را در مخاطبان ایجاد می‌کند. شاید یکی از فواید ارایه آمار فروش، به ترغیب مخاطبان به خرید قانونی آثار کمک کند و بسیار از هواداران موسیقی برای بالا کشیدن هنرمند محبوبشان در جدول فروش، این آثار را به صورت قانونی تهیه کنند.

به هر روی پیگیری‌های خبرنگار فارس برای ارایه دقیق آمار فروش از سوی موسسات پخش، ناشران و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی، بی‌نتیجه ماند و در نهایت بسیاری از این مجاری عرضه و تولید، حاضر به عنوان آمار فروش نشدند و به اعلام سه اثر پر فروش سال ۹۳ اکتفا کردند.

شرکت‌های توزیع آثار موسیقایی به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ اول شرکت‌هایی هستند که در سوپرمارکت‌ها آلبوم‌های اصطلاحا وَلتی را که عمدتا از آثار موسیقی پاپ را عرضه می‌کنند و دوم توزیع‌کنندگانی هستند که دیگر آثار مربوط به گونه‌های مختلف موسیقایی را عمدتا در مراکز عرضه آثار فرهنگی عرضه می‌کنند. بنابر اعلام این مراکز توزیع و پخش، لیست پرفروش‌های آثار موسیقایی در سال ۹۳ به شرح زیر است:

مرکز پخش

پرفروش اولپرفروش دومپرفروش سوم
هنر اولپاییز تنهاییفقط گوش کنعشق یعنی
ایران گامقطره‌های‌بارانباران توییآقای بنفش
هنرنمای پارسیانکهکشانی‌هاکولاکپرتگاه
رودکیبازی شطرنجپارس----------
جواناشارت نظرمرد خواب آلودرقص پروانه‌ها
رهگذر هفت اقلیمنه فرشته‌ام نه شیطانیقین گمشدهتربت

اما برای پیدا کردن آثار پرفروش موسیقی در سال ۹۳ تنها به آمارهای مراکز توزیع و پخش نمی‌توان اکتفا کرد. به همین خاطر از برخی از ناشران فعال موسیقی خواستیم تا سه اثر پرفروش سال ۹۳ شان را به ما اعلام کنند. از میان ۲۰۰ ناشر موسیقی، موسسات زیر حاضر به ارایه این آمار شدند:

 

نام انتشاراتپرفروش اولپرفروش دومپرفروش سوم
ماهوردستاسنقش‌بندانسحرخوانی
ایران گامنه فرشته‌ام نه شیطانقطره‌های بارانآرایش غلیظ
رهگذر هفت اقلیمیقین گمشدههفت رنگبودن و سرودن
آوای مهربانیرندان شب یلداباران توییصفحات سنگی
دارینوشصدای پای آبشهر قصهشوکران نوش
هرمسبه تماشای آب‌های سپیدریراچنگ وسرود
آوا خورشیدغریبانهترانه‌های قدیمیگلن راس
راوی آذر کیمیاگمانکی می‌رسد بارانسمفونی ۱۶
نغمه‌های ماندگار ایرانیمنتخب پاپشاه خوبانخانه دوست کجاست
چهره خندانعشق یعنیپاییز، تنهایی-----------------
ترنم نیطنین ماندگارجاودانه‌هایگانه
آوای باغ مهرملودیکاشادی تومرا بپذیر
ابتکار نو وهنراز من تنها تو مانده۵۳ ترانه عاشقانهبا تو گفتن‌ها
مهرآواگمگشدهپریزادهم‌راز
چهار گاهردیف میرزا عبداللهخنیاگرنوا
سرود تنبورراز رودپاییزمهر و ماه
جامه درانماهور کبیر-----------------------------------
آوای حنانهکهکشانی‌ها-----------------------------------
پژواک هنر شرقتنها رویا خورشیدتک برگ------------------
نغمه حصارزمزمه‌هاروزن رفتهپرنده‌های شهر من

خبرگزاری فارس در سال آینده خواهد کوشید تا با جلب نظر ناشران، توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان موسیقی در مقاطع زمانی تعریف شده، آماری جامع و قابل اتکا در زمینه فروش آثار موسیقی را ارایه بدهد.

نظر شما