شناسهٔ خبر: 30441 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: ازظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده شود

رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور در زمینه های علم و فناوری در کشورهای دیگر سرآمد هستند، گفت: باید با برنامه ریزی مطلوب، شرایط استفاده از ظرفیت های موثر آنان را در کشور به دور از مسایل حاشیه ای فراهم شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، غلامعلی حداد عادل در آیین امضای تفاهم نامه بین بنیاد سعدی و دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، بر لزوم آموزش زبان فارسی به هموطنان خارج از کشور و علاقمندان به این زبان در سایر کشورها تاکید کرد.

وی افزود: به منظور ترویج خط و زبان فارسی در بین ایرانیان مقیم باید افراد برتر در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی را شناسایی و از آنان برای همکاری با بنیاد سعدی دعوت به عمل آورد.

رییس بنیاد سعدی با توصیف زمینه های همکاری با شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در راستای برقراری تعاملات مناسب با ایرانیان مقیم خارج، پیشنهادهایی را برای اجرای طرح های مشترک با شورای عالی مطرح کرد.

براساس گزارش بنیاد سعدی، حدادعادل پیشنهاد داد: با همکاری این شورا، سالانه یک دوره آموزش زبان فارسی یک ماهه برای فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور به ویژه ایرانیان مقیم آمریکا برگزار شود تا ضمن دیدار آنها از کشور پدران و مادران خود، به افزایش توان علمی آنها در زبان فارسی کمک شود.

دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این آیین با اشاره به وظایف دبیرخانه شورای عالی و ضرورت ارتباط مستمر با ایرانیان مقیم خارج، به ویژه نسل های دوم و سوم، تصریح کرد: حفظ زبان و خط فارسی در میان هموطنان خارج از کشور امری حیاتی است.

سیدجواد قوام شهیدی با اشاره به تفاهم نامه های همکاری میان شورای عالی و سایر دستگاه ها از جمله وزارت علوم به منظور استفاده از توانمندی های علمی هموطنان مقیم خارج از کشور، از انعقاد تفاهم نامه با بنیاد سعدی استقبال و بر آمادگی دبیرخانه شورای عالی برای همکاری با این بنیاد در شناسایی افراد نخبه در زمینه زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد.

وی افزود: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور می تواند از طریق رابطین آگاه، نسبت به شناسایی و جذب این افراد اقدام و با برنامه ریزی مشترک از فرصت ها و ظرفیت های آنان نهایت استفاده را ببرد. همچنین دبیرخانه شورا آمادگی دارد از تمام ظرفیت خود برای ترویج خط و زبان فارسی در بین جوانان و نوجوانان ایرانی مقیم خارج از کشور استفاده کرده و در این زمینه برنامه ریزی و سیاست گذاری کند.

همچنین در این دیدار، سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی، توضیحاتی درباره مفاد تفاهم نامه که از قبل به اطلاع شورای عالی ایرانیان رسیده بود، ارائه کرد.

رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز پیشنهاد تولید مجموعه کتاب هایی مخصوص آموزش زبان فارسی به نسل دوم به بعد ایرانیان خارج از کشور و همچنین تولید کتاب های دوزبانه را مطرح کرد.

در این نشست، چند طرح مهم و اثرگذار به منظور ترویج خط و زبان فارسی در میان ایرانیان مقیم خارج از کشور و علاقمندان به زبان فارسی بخصوص آن بخش از ایرانیانی که از زبان مادری فاصله گرفته اند مورد تصویب قرار گرفت که کار اجرایی آن از ابتدای سال ۹۴ آغاز می شود.

نظر شما