شناسهٔ خبر: 30443 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از پرده نقالی زندگی امیرکبیر در کاشان

نخستین بار در کشور از پرده نقالی داستان زندگی امیرکبیر در موزه عروسک و اسباب بازی کاشان رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مدیر موزه عروسک و اسباب بازی کاشان در حاشیه رونمایی از این پرده نقالی اظهار داشت: برای احیای هنر نقالی و انتقال آن به نسل جدید بویژه کودکان با استفاده از تجربیات جدید تلاش شد تا این حرکت فرهنگی در آستانه سال نو برای شهروندان و گردشگران انجام گیرد.

امیر سهرابی با بیان اینکه بیشتر پرده های نقالی ایران داستان های عاشورا و شاهنامه می باشد، افزود: به تصویر کشیدن یک شخصیت تاریخی اقدامی مدرن و جدید در راستای حفظ آیین های نمایشی گذشتگان می باشد.

وی در ادامه گفت: امیرکبیر از شخصیت ها و سیاستمداران برجسته تاریخ کشور است که داستان زندگی وی در شکل نمایشی و داستانی برای انتقال به مردم به تصویر کشیده شده است.

وی با اشاره به اقدامات تاریخی امیرکبیر در آبادانی کشور گفت: تصاویری از تاسیس مدرسه دارالفنون، تشکیل ارتش مجهز ایران، تلاش وی برای مبارزه با بیماری آبله و مبارزه با استعمار در پرده نقالی به صورت قصه گویی توضیح داده می شود.

وی با بیان اینکه این پرده نقالی توسط زهرا صابر طحان در مدت چهارماه نقاشی شده است، گفت: داستان زندگی امیرکبیر بر روی پرده نقالی به وسیله شخصیت های مرشد و بچه مرشد برای علاقمندان اجرا و بیان می شود.

مدیر موزه عروسک و اسباب بازی کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به شهادت امیرکبیر در باغ فین کاشان که به پیوند این شخصیت با این شهر شده است، بیان زندگی وی برای گردشگران جذاب و شنیدنی خواهد بود.

سهرابی در پایان خاطرنشان کرد: داستان زندگی امیرکبیر در ایام نوروز در صبح و عصر در باغ فین کاشان و موزه عروسک و اسباب بازی برای عموم اجرا خواهد شد.

نظر شما