شناسهٔ خبر: 30457 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلچینی از مستندهای خارجی را در شبکه مستند ببینید

شبکه مستند سیما در مجموعه «آنسو» برای ایام نوروز گلچینی از بهترین مستندهای خارجی را در نظر گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «آنسو» به پخش و بررسی بهترین‌های سینمای مستند جهان اختصاص دارد و در هر قسمت یكی از آثار برتر سینمای مستند جهان را با حضور كارشناسان خبره، پخش و سپس نقد و بررسی می‌کند. این مجموعه توسط محمد حمیدی مقدم ساخته شده است.

«آنسو» در ایام نوروز هر روز ساعت ۱۷ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ پخش می‌شود و در مجموع ۱۴ مستند را روی آنتن می‌فرستد.

«جایی که ردی نیست» مستندی مفرح با تصاویری خیره کننده از گروهی از دوست داران ورزش دوچرخه‌سواری آزاد است که در مناطق کوهستانی و مکان‌های صعب العبور و دشوار به این ورزش مشغول هستند. این مستند درباره یک اجتماع کوچک خاص و حاوی تجربیاتی بدیع برای دوستداران این ورزش است و ۲۹ اسفند روی آنتن می‌رود.

مستندهای برنامه آنسو

«بی هیچ دلیل خاص» مستندی بیوگرافیکال درباره‌ رالف استیدمن، کارتونیست و طراح بزرگ معاصر است. این فیلم با حضور جانی دپ و استفاده‌ گسترده از تصاویر آرشیوی به نحوه‌ کار این هنرمند بزرگ می‌پردازد و ۱ فروردین پخش می‌شود.

«آقای فاستر» ۲ فروردین از «آنسو» روی آنتن می‌رود و درباره نورمن فورستر یکی از مهم‌ترین معماران قرن بیستم است. سبک منحصر‌ به فرد او تاثیر به سزایی بر حرکت پیشروی معماری گذاشت. در این مستند پرتره ضمن بررسی آثار و زندگی این نابغه‌ معماری به تاثیر او بر زیبایی‌شناسی طراحی پرداخته می‌شود.

«آتش در شب» مستندی درباره آتش‌سوزی خط لوله نفت آلفا در آمریکا است که به کشته شدن ۱۶۷ نفر منجر شد و عملیا مهار آتش بسیار پیچیده و جانکاه بود. این مستند ضمن بررسی تصاویر آرشیوی این حادثه با بازماندگان این واقعه نیز مصاحبه کرده و سوم فروردین پخش می‌شود.

مستندهای برنامه آنسو

«نقش آب» اثری به کارگردانی جنیفر بیچوال که در مستندِ پیشینش «مناظر مصنوعی» شکل بدیعی از استفاده از نمای عریض و پلان سکانس در فرمِ سینمای مستند را به نمایش گذاشت. او در مستند واتر مارک با همین زبان بصری شخصی به سراغ یک موضوع حیاتی بشرِ معاصر رفته است. مساله‌ آب و تاریخچه‌ بهره‌برداری و استفاده از آب در میان اقوام‌ها و ملیت‌های مختلف جهان در این مستند که چهارم فروردین روی آنتن می‌رود مورد توجه قرار می‌گیرد.

«کلاس ۹۲» فیلمی درباره تیم منچستر یونایتد و تاریخچه و نحوه حیات این تیم بزرگ است و برای پخش در پنجم فروردین در نظر گرفته شده است.

مستندهای برنامه آنسو

«خود زندگی» درباره راجر ایبرت یک نام آشنا برای تمام دوست داران سینما است؛ منتقد پرکاری که طی نیم قرن نوشته‌هایش مرجعی درخشان برای شناخت و ورود به دنیای فیلم‌های سینمایی بود. پس از مرگ او در سال گذشته استیو جیمز به سراغ دوستان، خانواده و همکاران او رفته تا زندگی حرفه‌ای فوق‌العاده‌ او را دوباره بازنویسی کند. این مستند ۶ فروردین روی آنتن می‌رود.

هفتم فروردین برنامه «آنسو» مستند «در جستجوی انسان برتر» درباره تغییر در رژیم غذایی و چاقی مفرد و بیماری‌های پیچیده دنیای جدید را روی آنتن می‌فرستد.

«شهری شدن» نیز مستندی درباره زندگی شهری و شهری شدن و درباره این است که به لحاظ اجتماعی شهرهای بزرگ چگونه بر زندگی انسان موثرند. این اثر هشتم فروردین پخش می‌شود.

مستندهای برنامه آنسو

«درون طوفانی از آتش» با موضوع  آتش سوزی در جنگل‌ها و اهمیت محیط زیست جنگل و درختان ۹ فروردین روی آنتن می‌رود و «مشاهده کنندگان» نیز ۱۰ فروردین پخش می‌شود؛ گادفری رجیو یکی از قطب‌های مستند‌سازی معاصر پس از ۱۳ سال از ساخت آخرین قسمت از سه گانه‌ درخشانش «کواتسی» بار دیگر مستندی تجربی ساخته که به مانند آثار پیشین او حاوی ادراکی شخصی، فلسفی و پیچیده از جهان و هستی است. مستندی درباره‌ رابطه‌ بشر و تکنولوژی و زیست در دنیای فناوری زده‌ معاصر.

«سرزمین وحشی جدید» درباره منطقه‌ اوستوارد در کشور هلند است که یک زیستگاه طبیعی حیات وحش و یکی از مناطق دیدنی این کشور به شمار می‌رود. این مستند چشم‌نواز در طول دو سال و برای ضبط و معرفی طبیعت و حیات وحش این منطقه ساخته شده و ۱۱ فروردین روی آنتن می‌رود.

«علف رشد می‌کند» درباره مراحل خلق یک اثری تجسمی عظیم توسط هنرمند آلمانی آنسلم کیفر است و ۱۲ فروردین پخش می‌شود.

«روزگار زمین» به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی برمی‌گردد که سال‌های آغازین شکل‌گیری جنبش‌های محیط زیستی در جهان بودند. روز‌هایی که به روز‌های زمین معروف هستند. این مستند تاریخ‌نگار به بررسی این جنبش‌ها و سازمان‌ها و دستاورد‌ها و شکست‌های آن‌ها می‌پردازد و همزمان با روز طبیعت در ۱۳ فروردین پخش خواهد شد.

نظر شما