شناسهٔ خبر: 30493 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سقراط» در تهران چه می‌کند؟

«سقراط» با قرائت بیانیه روز جهانی تئاتر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، اجرای نمایش «سقراط» به نویسندگی و کارگردانی حمید رضا نعیمی از جمعه ۷ فروردین و همزمان با روز جهانی تئاتر آغاز می‌شود تا تماشاگرانی که در دو اجرای قبلی این اثر نتوانستند آن را تماشا کنند، فرصت دیگری برای تماشای این اثر داشته باشند.

 

این نمایش که پیش از این هم، در دو اجرای عمومی خود با استقبال خوب علاقه‌مندان به تئاتر روبرو شد، از میانه تعطیلات نوروز در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که در نخستین روز اجرا، بیانیه روز جهانی تئاتر هم در این اجرا،خوانده خواهد شد.

 

در «سقراط» که تمرین‌های آن به طور جدی در روزهای آخر سال گذشته انجام می‌شد، فرهاد آییش، لادن مستوفی، بهناز نازی، ایوب آقاخانی، یعقوب صباحی، کتانه افشاری‌نژاد، نقی سیف‌جمالی، سیاوش چراغی‌پور، بهار نوحیان، مجتبی پیرزاده، رضا جهانی، بهنام شرفی، مهرداد خانی، یاسمن کاکایی، راشین دیدنده، روژین رحیمی، مجید قادری، بهمن ناصری و محمد نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

نعیمی پیش از این درباره زمان اجرای نمایش «سقراط» که در تعطیلات نوروز آغاز خواهد شد به خبرنگار ایسنا گفته بود: پیش از این نمایش «نصرت‌خانم، مادرم و نوروز» کار امیر دژاکام در تعطیلات نوروز روی صحنه رفته بود، اما این روند ادامه پیدا نکرد و ما پس از چند سال این کار را همزمان با روز جهانی تئاتر در هفتم فروردین سال گذشته دنبال کردیم. امسال هم خواستیم در این روز خاص که همه دنیا در حال دیدن تئاتر هستند، چراغ تئاتر ایران روشن باشد و علاقه‌مندان به این هنر آن شب را جشن بگیرند.

 

او تاکید کرد: تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است برای تماشاگران غیرتهرانی که در این مقطع زمانی فرصت دیدن تئاتر در تهران را پیدا می‌کنند.

 

نمایش «سقراط» یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های چند سال اخیر است که برای کارگردانش نشانِ «عبدالحسین نوشین» را به ارمغان آورد که از سوی کانون منتقدان خانه‌ی تئاتر به حمیدرضا نعیمی اهدا شد.

 

همچنین فرهاد آییش، بازیگر نقش سقراط، برای این نمایش جایزه و نشان آکادمی استاد حمید سمندریان را گرفت و در روز «جشن بازیگر» از سوی انجمن بازیگران خانه‌ی تئاتر تقدیر شد.

 

در آخرین روزهای سال ۹۳ در جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نمایش «سقراط» در بخش‌های مختلف آهنگسازی،‌ چهره‌پردازی، طراحی لباس،‌طراحی صحنه و بازیگر مرد جایزه گرفت و به عنوان نمایش برگزیده کانون ملی منتقدان هم معرفی شد.

 

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: رضا مهدی‌زاده، طراح لباس: ادنا زینلیان، دستیار طراح لباس: مهدی شامیریان، سروش رازی، طراح نور: ضا حیدری، طراح چهره‌پردازی: ماریا حاجیها، طراح حرکت: محسن گودرزی، طراح پوستر و بروشور: منصوره قره‌داغی، آهنگساز: سیاوش لطفی، گروه کر: سحر لطفی، یکتا اعتمادی، پگاه عینک‌چی، نسیم شجاعی، علیرضا عبدالکریمی، مهرداد طلایی، سازهای کوبه‌ای: روشنک رفانی، هوتن حسینی، عرفان فرشی‌زاده، دستیار کارگردان و مدیر تولید: علی زارعی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: منصوره علی‌یاری، مدیر صحنه: سعید معروف‌پور، منشی صحنه: محبوبه صادقی، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: جواد قاسمی، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، عکاس: امیر خدامی، مترجم فارسی به انگلیسی: مرتضی محمدی و روابط بین‌الملل: سعید وثیق‌نیا.

نظر شما