شناسهٔ خبر: 30494 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور «پسرک نازنین» در بازار نشر

نخستین چاپ کتاب «پسرک نازنین» داستانی از اعتیاد یک فرزند و درگیری پدر و خانواده‌اش در آمریکاست که از سوی انتشارات رشد منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین چاپ کتاب «پسرک نازنین» نوشته دیوید شف، با ترجمه فروزنده داورپناه، در ۲۵ فصل از سوی انتشارات رشد راهی بازار نشر شد. «پسرک نازنین» روایتگر داستان پسری معتاد به شیشه و پدری درگیر اعتیاد اوست. مولف در قالب داستان و بیان خاطرات، ماجرای ۱۰ سال اعتیاد فرزندش «نیک» را شرح می‌دهد.
 
مترجم در بیان لزوم ترجمه این کتاب در ایران می‌نویسد: «با وجود تفاوت فرهنگی میان دو کشور، همگان می‌توانند با مطالعه این کتاب شرح هجران و خون جگر خود را از زبان دیگری بشنوند و در مورد انواع مواد اطلاعات تازه‌ای را به دست بیاورند.»
 
 
راهکارهای جنگ با اعتیاد
«دیوید شف» در این کتاب می‌نویسد که پس از اطلاع از اعتیاد فرزندش، درمی‌یابد که به اعتیاد پسرش عادت کرده است و پس از آن به نقطه‌ای می‌رسد که می‌پذیرد اعتیاد یک بیماری است.

وی معتقد است که با وجود همه عشقی که به فرزندش دارد، خود فرزند او مسئول سلامت جسم و روان خویش است و این‌که حتی در نبود یکی از اعضای خانواده، زندگی سایرین ادامه خواهد یافت. جنگ علیه اعتیاد باید مانند جنگ با سرطان از هماهنگی عالی و بودجه بسیاری برخوردار باشد. با این کار می‌توان میلیون‌ها زندگی و میلیاردها دلار را که بابت اعتیاد و بر سر آن به هدر می‌رود نجات دهیم.
 
در بخشی از کتاب آمده است: «با ننگ‌زدایی از اعتیاد، باید این وضعیت را بیماری هولناکی در نظر گرفت که بهتر است هرچه زودتر تشخیص داده شود.»
 
آیا می‌توانیم اعتیاد را درمان کنیم؟
مولف با مطرح کردن این پرسش که « آیا می‌توانیم اعتیاد را درمان کنیم؟» می‌نویسد: «هنوز با وجود ۳۵ سال پژوهش جسورانه، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان در برابر درمان مقاومت می‌کنند، اما ما در زمینه اعتیاد پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و در این فرایند، درد و رنج زیادی را تسکین داده‌ایم.»
 
وی با بیان خاطراتش ادامه می‌دهد که زمانی که پسرم به دنیا آمد، تصور نمی‌کردم به چنان درد و رنجی گرفتار خواهد شد. همه پدر و مادرها فقط چیزهای خوب را برای فرزندانشان می‌خواهند. من هم پدری معمولی بودم که هرگز فکر نمی‌کردم این مساله برای ما اتفاق بیفتد. امیدوارم این کتاب والدین، جوانان و برنامه‌ریزان اجتماعی را از خواب غفلت بیدار کند تا در برخورد با پدیده شوم مواد مخدر دچار درماندگی و ناامیدی نشوند و با برنامه‌ریزی دقیق برای درمان اعتیاد و مبارزه با آن گام بردارند.
 
تأثیر اعتیاد فرزندان بر والدین
وی به این نکته اشاره می‌کند که اعتیاد چگونه موذیانه به داخل یک خانواده راه می‌یابد: «در بیان ماجرایمان، در برابر وسوسه از پیش شرح دادن ماجرا مقاومت کردم، زیرا مطرح کردن اینکه خواننده باید انتظار چه چیزی را داشته باشد باعث آزار خواننده می‌شود.»
 
مولف در بخشی از کتاب به خاطراتش در برنامه‌های بازپروری اشاره می‌کند و می‌نویسد: «آخر هفته دیگری در سنت‌هلنا است. سخنرانی صبح هنگام درباره خانواده معتادان یعنی ما! سخنران برنامه می‌گوید که همانطور که می‌دانید این بیماری بر خانواده‌ها هم اثر می‌گذارد. آن‌ها نمی‌خوابند، چیزی نمی‌خورند و بیمار می‌شوند. خودشان را سرزنش می‌کنند و احساس خشم و اضطراب طاقت فرسا و شرم می‌کنند. ظاهرا تکاپوهای خانوادگی پیش‌بینی شده است و همه نقش‌هایی را که ایفا می‌کنیم برایمان شرح می‌دهد.»
 
بازگشت به مصرف، بخشی از بهبود بیماری اعتیاد
مولف در بخش دیگری از کتاب آورده که کاری نمانده که انجام نداده باشیم، هر کاری توانسته‌ایم کرده‌ایم اما باز هم باید بیشتر تلاش کنیم. باید هرچه از دستمان برمی‌آید انجام دهیم. چیزهای زیادی را نمی‌دانم، اما درباره اعتیاد چیزهای زیادی را آموخته‌ام. بازگشت به مصرف، بخشی از بهبود این بیماری است.
  
پیشگیری از اعتیاد، یکی از راه‌های مبارزه با این بیماری است
«دیوید شف» در ادامه کتابش با ارائه راهکارهای مختلف برای مبارزه با اعتیاد در جامعه می‌نویسد: «آخرین بخش درباره جنگ با اعتیاد باید پیشگیری باشد؛ همان شعار روز که درباره چاقی، بیماری قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر سر داده می‌شود. در صورتی‌که به سرعت وارد عمل شویم و از پیشرفت اعتیاد و آثار آن بر فرد، خانواده و جامعه جلوگیری کنیم، می‌توانیم میلیاردها دلار و جان انسان‌های بی‌شماری را نجات دهیم. پیشگیری از اعتیاد مشخص می‌کند که کدامیک از بیماری‌های روانی منجر به اعتیاد می‌شود و به‌صورت مستقیم با آنها برخورد می‌کند.»
 
نخستین چاپ کتاب «پسرک نازنین» با شمارگان دو هزار نسخه در ۴۱۵ صفحه، به بهای ۲۲ هزار تومان از سوی انتشارات رشد به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما