شناسهٔ خبر: 30521 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز ارائه تسهیلات نظام وظیفه به نخبگان

بنیاد ملی نخبگان براساس آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی» تسهیلات ویژه‌ای را برای دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاه‌ها در دوره نظام‌ وظیفه تخصصی اعطا می‌کند که ارائه آن نیز آغاز شده است.

ارائه تسهیلات بنیاد ملی نخبگان براساس آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی» برای دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاه‌ها در دوره نظام‌وظیفه تخصصی از ابتدای امسال آغاز شد.

بر اساس این آیین‌نامه، صرفاً دانش‌آموختگان دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی و نیز دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از طرح‌نامه رساله خود دفاع کرده و وارد مرحله پژوهش شده‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین دانش‌آموختگان دوره دکتری حرفه‌ای پزشکی معادل دوره کارشناسی‌ارشد و دانش‌آموختگان دوره تخصصی پزشکی معادل دوره دکتری تخصصی محسوب می‌شوند.

بر این اساس، دانش‌آموختگان براساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های نخبگانی در زمان تحصیل (و نه صرفاً داشتن مقاله) می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی بهره‌مند شوند.

همچنین دانش‌آموختگانی که حداکثر سه سال از زمان دانش‌آموختگی آنان گذشته باشد مجاز به استفاده از تسهیلات هستند.

براساس بررسی پرونده دانش‌آموختگان منوط به ثبت کامل اطلاعات متقاضی در سامانة اطلاعاتی بنیاد ملّی نخبگان (www.soraya.bmn.ir) است و هیچ یک از مدارک به‌طور دستی تحویل نمی‌شود.

بر این اساس، دانش‌آموختگان برای نام نویسی در سامانه باید شرایطی را داشته باشند.

دانش‌آموختگانی که میانگین کلِ دورة کارشناسیِ آنان بیش از 16، میانگین کلِ دورة کارشناسی‌ارشد و نیز دورة دکتری بیش از 17 باشد.

همچنین برای برگزیدگان آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه (رتبه‌های زیر 300 در دوره کارشناسی یا دکتری حرفه‌ای، رتبه‌های زیر 10 در دوره کارشناسی ارشد و زیر 5 در دوره دکتری تخصصی)، برگزیدگان المپیادهای ملی دانش‌آموزی (آموزش و پرورش) و المپیادهای ملی دانشجویی (وزارت علوم و وزارت بهداشت) این شروط با شروطی نیز جایگزین می‌شود به عنوان مثال مشمولان جایزه‌های تحصیلی بنیاد و نیز کسانی که طبق مقررات قبلی بنیاد از کمک هزینه‌های تحصیلی بنیاد بهره‌مند شده‌اند. برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی خوارزمی، بخش دانشجویی جشنوارة جوان خوارزمی (بین‌المللی و دانشجویی)، جشنوارة رازی و جشنوارة فارابی، مخترعان برتر براساس آیین‌نامة شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده، برگزیدگان آزمون جامع، پیش کارورزی، دستیاری و دانش‌نامة تخصصی در رشته‌های پزشکی، داندان‌پزشکی و داروسازی.

البته این شروط صرفاً شرایط لازم برای بررسی پرونده است و شرط کافی، کسب امتیاز از مجموع فعالیت‌های نخبگانی براساس مقررات بنیاد است.

باتوجه به اینکه امتیازهای دانش‌آموختگان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می‌شود لازم است همه اطلاعات به طور کامل در سامانه بارگذاری شود. بدیهی است تا تکمیل نهایی اطلاعات، فرایند بررسی آغاز نمی‌شود.

 زمان بررسی پرونده (از زمان تکمیل نهایی پرونده) در سامانه 30 روز است و صرفاً پس از پایان این زمان، امکان پاسخگویی وجود دارد.

نظر شما