شناسهٔ خبر: 30530 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه کتاب کودک آسترید لیندگرن برنده خود را شناخت

جایزه یادبود آسترید لیندگرن که بزرگترین جایزه کتاب کودکان جهان است، به شخصی تعلق گرفت که به طور اتفاقی هم نام زنی است که جایزه به افتخار او به وجود آمده است.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛‌ باربرو لیندگرن ۷۷ ساله چهاردهمین جایزه آسترید لیندگرن را از‌آن خود کرد؛ جایزه‌ای که به افتخار زنی سوئدی نام‌گذاری شده که «پی‌پی جوراب‌بلنده» را به وجود آورد.

کتاب‌های باربرو لیندگرن تا به حال به بیش از ۳۰ زبان مختلف ترجمه شده‌اند. این نویسنده جایزه ۵ میلیون کرونری (۴۷۰ هزار یورو) را در مراسم ویژه‌ای که روز دوم ماه ژوئن در استکهلم برگزار می‌شود دریافت خواهد کرد.

باربرو لیندگرن بیشتر از همه در میان طرفداران سوئدی به خاطر اثر سال ۱۹۶۹‌ خود یعنی «لورانگا، ماسارین و دارتانیانگ» شناخته می‌شود که داستانی مضحک است که در دنیایی شکل می‌گیرد که هر اتفاقی می‌تواند در آن بیفتد. مجموعه کتاب‌های «بچه ماجراجو» هم دیگر اثر معروف او است.

هیات داوران جوایز در بیانیه رسمی خود او را به عنوان «پیشگام ادبی» توصیف کرد که نه تنها کتاب‌های تصویری را برای افراد کم سن بازسازی کرده، بلکه داستان‌های نثر مضحک، شعر اگزیستنسیال کودکان و ادبیات داستانی واقع‌گرایانه برای بزرگسالان جوان را نیز کاملا بازخلق کرده است.

این بیانیه در ادامه می‌گوید: با لحن صدای فوق‌العاده، او به ما شیطنت‌بازی‌های بامزه و لحظات لذت‌بخش روشن، و همچنین طبیعت مرموز زندگی و نزدیک بودن مرگ را نشان می‌دهد.

جایزه آسترید لیندگرن از نویسندگان به خاطر مجموعه کامل آثارشان تجلیل می‌کند و به منظور افزایش علاقه نسبت به ادبیات کودکان و بزرگسالان جوان به وجود آمده است. بیش از ۲۳۰ نویسنده از ۶۸ کشور مختلف در رقابت امسال این جایزه حضور داشتند.

آیسول نویسنده، طراح و موزیسین آرژانتینی سال گذشته موفق به دریافت این جایزه شده بود. آیسول نام هنری ماریسول میسنتا است، خالق بیش از ده‌ها کتاب کودکان که از جمله آن‌ها می‌توان به «اردک داشتن به درد بخور است»، «کوچک»، «هیولا» و «شبانه: دستورالعمل‌های خواب» اشاره کرد. او توانسته بود از میان ۲۰۷ شرکت‌کننده از ۶۷ کشور این جایزه را از آن خود کند.  

نظر شما