شناسهٔ خبر: 30532 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت سال 94 منتشر شد

دفتر دوم «دین پژوهی تطبیقی» در نخستین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت در سال 94 به سردبیری إن شاءالله رحمتی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛زهره همت دبیر دفتر صد و هشتم این نشریه در سر مقاله خود با عنوان «دین پژوهی تطبیقی» ابراز داشت: در هر سه شماره پیشین این پرونده کوشیده‌اند تا ابتدا در قالب مصاحبه به ضرورت، روش، پیش فرض و نتایج انجام دین پژوهی تطبیقی بپردازند و در ادامه موضوعی واحد را از پنجره دو دین مختلف به نظاره بنشینند.

بخش نخست این شماره با عنوان فرعی دفتر ماه به گفت‌وگو با عطا انزلی استادیار داشگاه میدلبری اختصاص یافته و دومین مطلب این بخش نیز مقاله‌ای از طاهره حاج ابراهیمی با عنوان «تأویل نزد فیلون و ابن عربی» و سومین مطلب نیز ترجمه محمدحسین محمدپور از اثر لی ان.بی چیپمن با عنوان «ابعاد اسطوره‌ای فرایند آفرینش آدم در دیدن یهود و اسلام» درباره نحوه آفریده شدن آدم در دو دین یهود و اسلام است.

«مقایسه تطبیقی معرفت نفس در اندیشه ابن عربی و شانکارا» از سعید رحیمیان و زهرا اسکندری، «نامْ‌دْهاری؛ فرقه موعود باورسیکه» از سیدمحمد روحانی و «گلی از گلستانی» از زهره همت دیگر مقالات این بخش را تشکیل داده است.

گفت‌وگوی دیگر این مجموعه در بخش ادب و هنر مربوط به گفت‌وگو با محمدعلی بنی‌اسدی از هنرمندان برجسته زمان ما در حوزه هنرهای تجسمی است، بنی اسدی در این گفت‌وگو سعی کرده به بررسی آثار متعددش بپردازد و مباحث زیادی را مطرح کند.

اما بخش جذاب این شماره گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با عنوان «نقش تبیین اسلام حقیقی در پیشگیری از فجایع انسانی» است. وی عنوان می‌کند که جهان اسلام روزهای سختی را می‌گذراند و در آن هر روز، درگیری‌ها با گونه و رفتارهای مختلفی ظهور می‌یابد، اما در این میان اندیشمندانی از ادیان مختلف هستند که این رفتارها را نه تنها غیر دینی می‌دانند، بلکه معتقدند این رفتارها غیر انسانی نیز هست.

این استاد دانشگاه به تازگی در سفری که به واتیکان داشت با شخصیت‌های دینی در مورد مشکلاتی به بحث و گفت‌وگو نشست که دامن ادیان مختلف را گرفته است. در این مصاحبه سعی شده پاره‌ای از صحبت‌هایی که طرح شده بررسی شود و نقدهای وی درباره برخی از مشکلاتی که در جهان امروز به سبب افراط گرایی دینی به وجود آمده مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این بخش نیز مقاله إنشاءالله رحمتی با عنوان «رؤیت حضرت حق و لزوم امام شناخت» که شماره نخست آن در نشریه قبلی منتشر شده بود، ارائه شد.

«نگاهی فلسفی به حادثه 11 سپتامبر 2001» از رستم شاه محمدی، «گاهواره شعر دری» از سیدمسعود رضوی و گفت‌وگو با محمد ضیمران با عنوان «هنر به روایت فلسفه» دیگر مباحث این شماره را تشکیل می‌دهد.

نظر شما