شناسهٔ خبر: 30546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «خشت و آیینه؛ معماری معاصر در ایران» در ایتالیا برگزار شد

همایش «خشت و آیینه؛ معماری معاصر در ایران» هفته گذشته و به همت برخی از معماران ايرانی مقيم ايتاليا در محل خانه معماران شهر رم، برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ از ماه‌ها پیش برخی از معماران ایرانی مقیم ایتالیا قصد برگزاری همایشی در خصوص معماری ایران معاصر داشتند که به این ایده جامه عمل پوشاندند و از ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۳ مارچ ۲۰۱۵ (۳ فروردین ۱۳۹۴) همایش «خشت و آیینه؛ معماری معاصر در ایران» در محل خانه معماران شهر رم برگزار شد.

در آغاز این همایش، لیویو ساچی، رییس گروه معماران رم و حومه P.P.C و آلفونسو جیان‌كوتی، رییس خانه معماران C.T.S، ضمن معرفی اجمالی سخنرانان و موضوع همایش، از برگزاری آن ابراز خرسندی كردند.

نخستین سخنران این همایش ابوالحسن حاتمی، معمار سرشناس ایرانی بود که شناخت مختصری را با تمرکز بر نسبت معماری با ویژگی‌های جغرافیایی، اقلیمی، فرهنگی و ... ایران‌زمین ارایه داد تا پیش‌زمینه لازم برای  معرفی ۱۵ طرح معماری معاصر ایران در ادامه این همایش، توسط معماران حسین ماهوتی‌پور و مهوش عالمی، فراهم آید.

پس از سخنان این دو معمار ایرانی مقیم ایتالیا، معماران آنتونیو ساجیو و آلساندرا ده ‌سه‌زاریس از دانشگاه ساپینزا در شهر رم و لودوویچو میكارا از دانشگاه شهر پسكارا، ضمن ارایه گزارشی اجمالی از کارگاه آموزشی با موضوع شیوه‌های احیا و کاربری‌های نوین کاروان‌سراهای کویری ایران که در سفر اخیر به ایران با مشارکت دانشگاه‌های سوره و علاء‌الدوله سمنانی بر پا كرده بودند، کتاب دوزبانه (فارسی ـ ایتالیایی) «ایران، شهرها، مسیرها، کاروان‌سراها» (که با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا به چاپ رسیده و روز ۱۰ آپریل ۲۰۱۵ (۲۱ فروردین ۱۳۹۴) در جریان ماه فرهنگی ایران در محل موزه ملی هنرهای شرقی شهر رم  از آن رونمایی خواهد شد) را نیز معرفی كردند.

سخنران بعدی این همایش مارگریتا گوچیونه، رییس بخش معماری موزه هنرهای قرن بیست‌ویکم شهر رم MAXXI، بود که ضمن معرفی نمایشگاه جاری هنر معاصر ایران در این موزه، بر اهمیت بررسی معماری در پس زمینه فرهنگی آن تأکید و آمادگی موزه متبوع خود برای برپایی نمایشگاهی از پانل‌های همایش «خشت و آیینه؛ معماری معاصر در ایران» را اعلام كرد.

بخش بعدی این همایش در قالب میزگرد تبادل نظر در خصوص تجربه فعالیت معماری در ایتالیا و ایران برپا شد که در جریان آن، معمار مهرگان عدالت‌خواه، از فارغ‌التحصیلان رشته معماری و شاغلین در این حوزه در ایتالیا، گزارشی مقایسه‌ای از کیفیت آموزش معماری در دانشگاه‌های ایران و ایتالیا و تفاوت بازار کار این دو رشته در دو کشور را ارایه داد.

پایان‌بخش این همایش که قریب به ۴ ساعت به طول انجامی، پس از جلسه پرسش و پاسخ، جمع‌بندی نهایی معمار پائولو آنزیونی، مدیر این جلسه و نماینده P.P.C بود.

بنا بر اعلام این خبر، در این همایش که در معتبر‌ترین محل اجتماعات معماران ایتالیایی برگزار شد، در حدود ۱۵۰ معمار تراز اول ایرانی و ایتالیایی به همراه اساتید دانشگاه، محققین و دانشجویان این رشته شرکت داشتند و علاوه بر برپایی نمایشگاهی از پانل‌های طرح‌های مورد بررسی، کلیه مقالات نیز به شیوه چندرسانه‌ای و با پخش تصاویر نماها، طرح‌ها و برش‌ها و ... ارایه می‌شد، به نحوی که به واسطه کیفیت بالای محتوای مباحث ارایه شده، بسیاری از دانشکده‌های معماری شهر رم، شرکت در این همایش را برای دانشجویان‌شان، معادل گذراندن ۳ واحد درسی محاسبه كردند.

این همایش به همت انجمن معماران ایرانی ایتالیا و مشارکت خانه معماران رم، گروه معماران رم و حومه، بخش معماری موزه هنرهای قرن بیست‌ویکم رم و ... برپا شد.

نظر شما