شناسهٔ خبر: 30606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جامعه ‌شناسی ارتباطات در جهان معاصر» در کتابفروشی‌ها

جهان تراکم انسان‌ها جهان گزلشافتی(جامعه‌ای) است؛ جهانی که سرشار از ناشناخته‌هاست و در آن انسان‌ها در تاریکی ارتباط برقرا می‌کنند. کتاب «جامعه‌شناسی ارتباطات در جهان معاصر» تالیف دکتر محمد‌باقر ساروخانی و دکتر عالیه شکربیگی، سعی دارد تا به این ناشناخته‌ها پاسخ بگوید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «جامعه‌شناسی ارتباطات در جهان معاصر» در تلاش است به ناشناخته‌‌های حاکم در جهان معاصر پاسخ بگوید؛ناشناخته‌هایی که ریشه دراین جهان مدرن دارند. در یک وسیله (مترو، اتوبوس) یا در یک محل(پارک و ...) انسان‌هایی را می‌بینیم، لیکن نمی‌دانیم کیستند. در این موقعیت در تاریکی محض ارتباطات انسانی، حوادثی غیر‌قابل پیش‌بینی قابل تحقق است. انسان‌ها را با توجه به ظاهرشان ارزیابی می‌کنیم؛ در حالی‌که درون آدمیان باید معیار قضاوت ما باشد. چنانچه فردی کنار ما قرار گیرد، موی سر بهم ریخته، لباس آشفته و ... احساس فاصله می جوییم و حال آن‌که ممکن است او فردی بزرگ، دانشمندی فرزانه باشد.

نویسندگان این کتاب در بیست و دو فصل درصدد شناخت ارتباطات در جهان مدرن این  سال‌ها هستند.

ابزارهای برای شناسایی جهان مدرن

خوانندگان در کتاب حاضر، با ابزارها و مکانیسم‌‌های چگونگی برقراری ارتباط انسانی در جامعه آشنا شده و ارتباط مؤثر، انواع روابط انسانی و علل و عوامل ناپایداری ارتباط را می‌شناسند.

نویسندگان در ادامه این کتاب به دیدگاه‌های جامعه‌شناختی در این فصل نگاهی تفصیلی دارد و در ادامه نیز جامعه اطلاعاتی و فراصنعتی را دست‌مایه بررسی خود قرار می‌دهند.

در جامعه اطلاعاتی امروز ، به‌طور قطع وسایل ارتباط جمعی بر مخاطبان و افراد حاضر در جامعه تاثیر عمده‌ای می‌گذارد. نویسندگان در ادامه و برای آشنایی بیشتر خوانندگان با این موضوع نظریات مربوط به تاثیر نامحدود رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی را در کنار تعداد ارزش‌ها و کاستی تاثیرات مورد بررسی قرار داده‌اند.



هزاره سوم،رسانه و جامعه

وسایل ارتباط جمعی و آسیب‌های اجتماعی مانند خشونت د در کنار بحث هزاره سوم و تاثیرات رسانه‌های نوین بر افکار عمومی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این کتاب است. از جمله مباحث مطرح شده در این فصل،  نظریات مربوط به خشونت، یادگیری اجتماعی و اثر محرک و همچنین نظریه اجتماعی و رشدی است.

خوانندگان در ادامه مطالعه کتاب حاضر نقش مطبوعات در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از نظر می‌گذرانند و با جایگاه و نقش تلویزیون در جامعه‌پذیری سیاسی به‌عنوان مبحث دیگر در کتبا حاضر آشنا می‌شوند.

رسانه‌ها در تمام مدت ظهور و بروز خود با ارزش‌های دینی و اجتماعی مرتبط  هستتند که این موضوع نیز از دید نویسندگان پنهان نمانده و در فصلی جداگانه این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. سواد رسانه‌ای مانند تعریف و اهداف سواد رسانه‌ای  در کنار رسانه‌ها و جهانی‌شدن از جمله دیگر فصل‌های این کتاب است.

نویسندگان در فصل دیگری از این کتاب ابتدا به تعریف دموکراسی پرداخته و در ادامه انواع دموکراسی را تعریف کرده و از اینترنت به‌عنوان حوزه عمومی یاد کرده‌اند.

از مزیت تا آسیب رسانه

«جامعه‌شناسی ارتباطات در جهان معاصر» در ادامه دربردارنده مطالبی درباره جامعه اطلاعات با زیر‌شاخه‌های شناخت جامعه اطلاعاتی، جهانی شدن و اطلاعات و دیجیتالی شدن اطلاعات است.
رسانه‌ها در جامعه امروز علاوه بر دارا بودن برخی از مزایا دربردارنده آسیب‌هایی نیز است  که نویسندگان در فصلی از این کتاب به این موضوع پرداخته و در کنار کارکرد مثبت، به اشاعه فرهنگ بیگانه، رسالت رسانه‌های بیگانه همت گمارده‌اند.

بررسی آثار و پیامدهای جامعه‌ شبکه‌ای بر هویت اجتماعی جوانان عنوان فصلی دیگر از این کتاب است که درآن به‌صورت حجم نومنه به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

بررسی تاثیر رسانه‌های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی و مطالعه جامعه‌شناختی تاثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده دیگر فصلی است که در آن نویسندگان به تعیین حجم نمونه و بررسی این  موضوع پرداخته و در این کتاب گنجانده‌اند.

شاهنامه به روایت رسانه

خوانندگان در ادامه این کتاب، برخی آئین‌ها و مراسم را از نظر می گذرانند که می‌تواند جنبه رشانه‌ای کردن داشته باشد. در این کتاب به خواستگاری، عروسی، زناشویی و زایمان که در شاهنامه فردوسی به آن پرداخته شده است،  اشاره و  این مسائل اجتماعی  با توجه به متن شاهنامه ارائه شده است.

آیا رادیو تلویزیون موجب تخریب سرمایه اجتماعی می‌شود؟ این سوالی است که در پایان کتاب از سوی نویسندگان مطرح شده است. سوالی که نویسندگان  در پاسخ به آن به محیط و اطلاعات، تاثیر بر استفاده از رسانه و مالکیت، استراتژی تجربی: سیگنال و استفاده رسانه‌ تأسی کرده‌اند.

کتاب «جامعه‌شناسی ارتباطات در جهان معاصر» در 584 صفحه، به قیمت 28 هزار تومان از سوی نشر بهمن برنا منتشر شده است.

نظر شما