شناسهٔ خبر: 30611 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دغدغه‌ای در مورد خارج کردن مخاطب تئاتر از انفعال

نویسنده نمایش «خسیس به روایت یک بازپرس» گفت: کاری که ما می‌کنیم شبیه تئاتر شورایی نیست؛ نمی‌شود یک‌باره مخاطب قهر کرده با تئاتر را وارد معرکه کرد. برای من و گروه اجرایی رسیدن به جایی همانند تعزیه یک آرزو است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ احسان زیورعالم، نویسنده نمایش «خسیس به روایت یک بازپرس»  در رابطه با اجرای این نمایش گفت: این اثر هنری اقتباسی آزادی از نمایش «خسیس» مولیر است. خط اصلی داستان مولیر حفظ شده؛ ولی ساختار دراماتیک اثر به شدت متاثر از ادبیات پست مدرن است.

نمایش خسیس

وی تصریح کرد: پست مدرن بودن متن به اثر هم تسری پیدا کرده و مخاطب با نمایشی روبرو می‌شود که هیچ شباهتی با نمایش‌های معمول ندارد. البته این مسئله بدین معنا نیست که نمایش خیلی عجیب و غریب هست؛ بلکه منظور این است که نمایش از ساختار کلاسیک تبعیت نمی‌کند و مدام آن را زیر سوال می‌برد. کلیت ساختار هم براساس یک نظریه علمی پایه‌ریزی شده است: نظریه عدم قطعیت هایزنبرگ. علاقه من به این نظریه باعث شده که به داستان چنین نگاهی داشته باشم که آیا هر چه در داستان به مخاطب عرضه می‌شود واجد قطیعت هست یا خیر. در نمایش ما چنین چیزی وجود ندارد. حتی داستان را به سمتی می‌بریم که گویا هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداده است.

نویسنده این نمایش افزود: پس هر چه تماشاگر روی صحنه دیده بی‌خود است. این تصوری است که مخاطب ممکن است از نمایش بدست آورد. در واقع همه چیز یک بازی است. یک بازی که مخاطب نیز در آن شرکت می‌کند؛ ولی هنوز مخاطب ایرانی شرایط ورود کامل به بازی را پیدا نکرده است. نمایش می‌توانست حضور مخاطب را در خود داشته باشد؛ ولی مخاطب ایرانی متاسفانه مخاطب منفعلی است و صرفاً مصرف کننده محصول هنری است.

زیور‌عالم با اشاره به اینکه هدف گروه «حاشیه بزرگراه» خارج کردن مخاطب از انفعال است،‌ اظهار داشت: کاری که ما می کنیم شبیه تئاتر شورایی نیست؛ نمی‌شود یک‌باره مخاطب قهر کرده با تئاتر را وارد معرکه کرد. برای من و گروه اجرایی رسیدن به جایی همانند تعزیه که در آن مخاطب جزئی از نمایش است آرزوست.

نویسنده نمایش «خسیس به روایت یک بازپرس» در رابطه با داستان این اثر هنری گفت: نمایش، داستان بازپرسی است که مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره رابطه میان افراد خانه هارپاگون با دزدی صندوقچه اوست. المان‌های موجود نیز در پوستر نمایش حضور دارند. صندوق، ذره‌بین کارآگاهی و هارپاگون به عنوان نقش اصلی نمایش. دنیای «خسیس» مولیر پرتحرک و رنگارنگ است و این مساله به فضاسازی شیطنت‌آمیز جهان پست‌مدرن کمک می‌کند. جذابیت پست‌مدرنیسم نسبت به مدرنیسم، رنگی بودن آن است. کارگردان نمایش آناهیتا قرچه است که با توجه به همین طبع نمایش، همه اجزای اثر را رنگی در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: لباس‌ها به شدت فانتزی هستند و نمی‌توان گفت این آدم‌ها کجایی هستند و این مساله نیز در راستای پست مدرنیسم است. همه چیز جهان شمول می‌شود. خسیس دیگر یک شخصیت فرانسوی نیست و فارسی حرف زدنش هم فارسی نیست. زبان هم به سخره ساختار درمی‌آید و قدرتش کم می‌شود.
نمایش «خسیس به روایت یک بازپرس» محصول دو سال تلاش گروه ما است. ابتدا نمایش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد کارگردان در دانشگاه هنر تهران روی صحنه رفت که در آنجا مورد استقبال اساتید و دانشجویان قرار گرفت و البته پیشنهادهایی مبنی بر بهتر شدن اثر ارائه شد که در اجراهای آتی اعمال شده است.

زیور‌عالم در پایان گفت: پس از آن نمایش برای اجرا در فستیوال بین‌المللی تئاتر هندوستان در مرداد ۹۳ برگزیده شد؛ ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مالی این اتفاق رخ نداد. حتی با آنکه نمایش توسط اساتید تئاتر تایید شده بود، در جهت گرفتن اجرای عموم با مشکلات قابل توجهی روبرو شدیم که نمونه فوق‌العاده آن در تالار محراب با مدیریت ابراهیم گله‌دارزاده رخ داد که به نظرم می‌تواند بسیار جنجالی باشد. امیدوارم با توجه به کمدی و مفرح بودن کار با مخاطبان قابل توجهی روبرو باشیم و بتوانیم گامی نو در عرصه نمایش بخصوص تئاتر پست مدرن برداشته باشیم.

به گزارش تسنیم، نمایش «خسیس به روایت یک بازپرس» به کارگردانی آناهیتا قرچه و با بازی سعید راستی، خشیار قرچه، مسعود عزیزی، فرید عباسپور، محیا دهقانی، مریم هاشمی، فرهاد شفیع سلطانی،‌ نسترن نظری و سعید موسوی از ۲۰ فروردین در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه می‌رود.

نظر شما