شناسهٔ خبر: 30629 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام برنامه درس‌گفتارهای تخصصی پنجشنبه های انسان شناسی و فرهنگ در سال 94

انسان شناسی و فرهنگ بجلساتی را عنوان «پنجشنبه های انسان شناسی و فرهنگ» برگزار می کند که در آنها مباحث بین رشته ای از دیدگاه انسان شناسی و به وسیله تیمی مرکب از مدیر این موسسه و یکی از اعضای علمی اش برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از انسان شناسی و فرهنگ؛ تجربه چندین ساله در برگزاری جلسات در انسان شناسی و فرهنگ  و کارگاه های آموزشی و درسگفتارها، بسیار پر بار بوده و نشان داده اند که برای مباحث بین رشته ای علاقمندان زیادی چه در میان مخاطبان عمومی و چه در میان مخاطبان متخصص وجود دارد که باید به نیازهای آنها پاسخ داده شود. این  پاسخ می تواند در کشور ما به دو صورت انجام بگیرد: یکی به وسیله گروه های علمی، دانشگاهی یا مدنی که در حوزه خاصی به صورت تخصصی به معنای رشته ای  کار می کنند  و یا  به وسیله  انجمن و موسسه ای همچون  انسان شناسی و فرهنگ که چه به دلیل رشته پایه ای اش  یعنی انسان شناسی و چه به دلیل اهداف کوتاه و دراز مدتش، اصولا بین رشته ای کار می کند.

با وجود این، مساله  مطالعات بین رشته ای در حال حاضر در کشور ما هنوز رشد زیادی نکرده اند؛ بدین معنا که ارتباط میان رشته ها با یکدیگر ضعیف است. یکی از دلایل اصلی این موضوع  نقصان هایی است که در نظام  آموزش رسمی ما چه در سطح پیش دانشگاهی و چه در سطح دانشگاهی وجود دارد و دانش آموزان و دانشجویان را صرفا با رشته های مختلف و نه روابط میان آنها آشنا می کند. نتیجه آن است که در جهانی که شرط  پیشرفت و کار در آن چه در سطح بین المللی و چه در سطح ملی، کارهای تیمی و مشترک بین افراد متخصصی از حوزه های گوناگون است عموما زبان  و درک متشرکی بین آنها وجود ندارد،  زیرا حوزه های یکیدیگر را نمی شناسند. هم از این رو، انسان شناسی و فرهنگ جلسات گوناگونی را  برای مخاطبانی که می توانند بسیار متفاوت باشند، سازمان داده است که مهم ترین آنها  «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ» هستند که به صورت مستمر در دوسال گذشته وجود داشته و  تاکنون 50 جلسه ترتیب داده شده است . این جلسات  موضوع هایی  مطرح می کنند که برای عموم مخاطبان  جالب باشد و سطح بحث تعمدا به شکل تخصصی در نمی آید. هم از این رو هر جلسه شامل نمایش یک فیلم مستند و  دو سخنرانی نسبتا کوتاه می شود که یکی از آنها به وسیله یک  متخصص با پیشینه دانشگاهی  مهم  و بسیار مطرح انجام می شود و دیگری به وسیله یک فرد جوان اما هر دو  در سطح عمومی مبحث  باقی می مانند.

تجربه ما، اما نشان می دهد که تقاضا برای سطح دیگری از بحث نیز وجود دارد. از این رو ، بر آن شدیم که  این تجربه را در کنار سایر جلسات  انسان شناسی و فرهنگ که در قالب هایی چون  همایش، جلسات تخصصی در همکاری با نهاد های  علمی، نمایشگاه ها و رونمایی و معرفی کتاب و نقد و غیره برگزار می شود، با عنوان «پنجشنبه های  انسان شناسی و فرهنگ» برگزار کنیم که در آنها مباحث بین رشته ای از دیدگاه انسان شناسی و به وسیله تیمی مرکب از مدیر این موسسه و یکی از اعضای  علمی اش برگزار شود و فرصت کافی برای  ارائه  کامل و بحث وجود داشته باشد.

عناوین کلی جلسات به شرح زیر است و اطلاعات دقیق‌تر در خصوص شرح درسگفتار و مکان، متعاقبا اعلام خواهد شد:

روایت های شهری (urban Legends) : تختی و اسطوره بدن ِ قهرمان؛ انسان شناسی بدن
سخنرانان:  ناصر فکوهی ، فاطمه سیار پور (پنجشنبه 3 اردیبهشت)

شهر و نظام های تصویری در مدرنیه متاخر: از سینما تا یوتیوب؛ سینمای مستند و نظام های بازنمایی شهری
سخنرانان: ناصر فکوهی و زهرا ملوکی  (پنجشنبه 17 اردیبهشت)

نظریه های مصرف فرهنگی: مکتب فرانکفورت در برابر مکتب بیرمنگام؛ جامعه شناسی مصرف
سخنرانان: ناصر فکوهی و شایسته مدنی (پنجشنبه 7 خرداد)

شهر مناسکی: مناسبت های زمانی فضایی و نظام شاخت؛ نظام های اعتقادی و نظام های شهری
سخنرانان: ناصر فکوهی و جبار رحمانی (پنجشنبه 21 خرداد)

شهر خاطره، شهر فراموشی: حذف هنجارمند اجتماعی (ُsocial Normative Exclusion) به مثابه سیاست شهری
سخنرانان: ناصر فکوهی و مریم حسینی یزدی  (پنجشنبه 7 آبان)

نظام های حسی شهری: شهر به مثابه دستگاه حسی؛ موسیقی و شهر
سخنرانان: ناصر فکوهی و حامد جلیلوند (پنجشنبه 28 آبان)

هویت پایدار (Sustainable Identity) : سامان دهی شهر بر محور نشانه شناسی کالبدی ؛ خانه و هویت
سخنرانان: ناصر فکوهی و منیژه غزنویان (پنجشنبه 2 آذر)

ژئو پلیتیک فرهنگی  در منطق مرکز / پیرامونی؛ جغرافیای فرهنگی  
سخنرانان: ناصر فکوهی و پریسا بالایی (پنجشنبه 26 آذر)

               اسطوره های بنیانگذار شهر مدرن: از فاوست تا کالیگاری؛ سینما و بازنمایی اجتماعی
               سخنرانان:  ناصر فکوهی و نسرین ریاحی پور (پنجشنبه 10 دی)

            «سگ پاولوف» و طراحی «انسان آرمانی» در نظام های توتالیتر قرن بیستم: مطالعه تطبیقی شوروی و آلمان هیتلری؛ روان شناسی  شرطی شدن
           سخنران: ناصر فکوهی و امیر عسگری

همکاران و دوستانی که مایل به شرکت در برنامه های درسگفتار فوق هستند می توانند از هم اکنون  در تماس با خانم یاسمن اوحدی، مدیر منابع انسانی انسان‌شناسی و فرهنگ به آدرس anthropology.ir@gmail.com  پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

قابل ذکر استد که نشست های هفتگی  «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ» از 16 فروردین 1394، به صورت منظم ادامه خواهند داشت.

نظر شما