شناسهٔ خبر: 30665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهاب حسینی: فضا برای رقابت فیلمسازان خارجی بهتر شده است

بازیگر فیلم دوران عاشقی گفت: جدا شدن بخش بین الملل از سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر باعث بهتر دیده شدن فیلم ها و انگیزه فیلمسازان خارجی برای حضور در جشنواره خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ شهاب حسینی بازیگر سینمای ایران درباره جدایی بخش بین الملل از سینمای ملی جشنواره فیلم فجر، گفت: بخش بین الملل در جشنواره فیلم فجر طی سال های گذشته مهجور مانده است چراکه تمام نگاه ها به بخش های دیگری چون مسابقه و نگاه نو معطوف می شد.


بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال برای نخستین بار جدا از بخش ملی از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۹۴ در پردیس ملت تهران برگزار خواهد شد. 

وی افزود: همزمانی برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با بخش های دیگر باعث می شد رقابت ها بیشتر در بخش تولیدات داخلی سینمای ایران بوجود بیاید و در حق فیلم هایی که در بخش بین الملل شرکت داشتند کم لطفی شود.

حسینی درباره اعتباری که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با جدا شدن از بدنه اصلی آن ممکن است بدست بیاورد توضیح داد: اگر قرار بود تمام فیلم هایی که در طول سال تولید می شوند تنها در بخش مسابقه شرکت کنند شانس چندانی برای تصاحب سیمرغ نداشتند. 

این بازیگر سینما ایران تاکید کرد: شاید مساله دیده نشدن فیلم های بخش بین الملل در جشنواره فجر سالیان گذشته باعث می شد فیلمسازان کشورهای دیگر رقابت چندانی به حضور در این فستیوال نداشته باشند اما جدا شدن این بخش موجب می شود وجهه بین المللی جشنواره فیلم فجر نمایان تر شود، برای همین ممکن است اعتبار بیشتری هم در سطح جهان بدست بیاورد.

حسینی گفت: سینما برخلاف مرزبندی های جغرافیایی و سیاسی، مرزی ندارد، بهتر است تمام دنیا سینما را جهانی واحد بدانند و درآن با یکدیگر به رقابت بپردازند. منطقی تر است که این اولویت بندی ها در محتوا و مفاهیم آثار وجود داشته باشد تا کشوری که فیلم در آن ساخته شده، مانند فیلم هایی که می توانند راهکارهایی برای زندگی درست به مخاطب ارائه دهند، و یا آثاری که اصطلاحا انرژی الهی دارند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر باید به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته شود گفت: نظم و کیفیت اجرایی، در برگزاری یک جشنواره بین المللی اهمیت بسیاری دارد. 



**جشنواره فجر متنوع و جذابی را در پیش داریم

رضا درستکار فیلمساز و عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر نیز گفت: بخش بین الملل در سال های قبل بیشتر جشنواره ای بود که با حضور افراد خارجی برگزار می شد. اما در زمان حاضر می توان گفت که جشنواره به سمت بین المللی شدن قدم برداشته است.

درستکار درباره سبک آثار ارائه شده به جشنواره و تنوع فیلم ها گفت: به طور کلی تنوع خوبی در فیلم ها وجود دارد. یک فضای کلی از سینمای جهان را در این جشنواره می شود دید، فیلم هایی از اروپا تا شرق آسیا، خاورمیانه، آفریقا و اقیانوسیه حضور داده شده اند و الان که به جمع بندی نهایی در هیئت انتخاب رسیده ایم، می توان گفت تنوع و جذابیتی که در فیلم ها به وجود آمده به حد کافی است و جشنواره فجر متنوع و جذابی را در پیش داریم.

عضو هیئت انتخاب جشنواره در پاسخ به این سوال که تاثیر یک جشنواره بین المللی در سینمای ملی ما چیست؟ گفت: یکی از حلقه های مفقوده سینمای ایران که از چرخه های اصلی سینما در جهان است، این است که ما راه طبیعی و جریان رسمی را روی سینما جهان بسته ایم و فقط به سینمای ایران بسنده کرده ایم. 

وی افزود: جشنواره فجر این امکان را به وجود می آورد که هوای تازه وارد فضای سینما ما شود و گردش اطلاعات ایجاد شود سینمای ایران در خیلی از جزئیات اگر بیشتر نباشد از کشورهای صاحب سینما نباشد، کمتر نیست و برابری می کند. اما باید فضای گردش تئوری و اطلاعات ایجاد شود و این امر از طریق یک جشنواره رسمی انجام می شود. 



**جدایی بخش بین الملل از ملی موثر در ارتقا کیفی فیلم ها

مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده سینما و عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره نیز در این باره گفت: هنوز این دوره از جشنواره برگزار نشده و به همین دلیل نمی توانیم قضاوت قطعی درباره آن انجام دهیم. شاید مزایایی داشته باشد و شاید معایبی به وجود آید.

عضو هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر درپاسخ به این سوال که وجود یک جشنواره بین المللی چه کمکی به سینمای ملی ما می کند، گفت: الان هرنوع فعالیت فرهنگی نمی تواند در محدوده جغرافیایی یک کشور تعریف شود. در دو یا سه دهه پیش هم جشنواره ها اهمیت بسزایی برای ایجاد ارتباط های بین المللی داشته اند اما هم اکنون با توجه به پیشرفت های فنی و تسهیل ارتباط های بین المللی، سینما به عنوان یکی از قوی ترین شیوه های برقراری ارتباط بین مردم دنیا می تواند از این فرصت و زیرساخت های ارتباطی برای ایجاد ارتباط های بین المللی استفاده کند. 

وی خاطر نشان کرد: سینمای ما زمانی می تواند در عرصه جهانی مطرح شود و در عرصه ملی رشد کند که با سینمای کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند. نقش برگزاری جشنواره در سطح بین المللی نقشی مهم، تاثیر گذار و انکارناپذیر در ارتقا کیفی و فنی است. 

رزاق کریمی درباره ارزیابی سبک فیلم های ارائه شده و کیفیت آثار گفت: در این دوره هم فیلم هایی متنوع و از فرهنگ های مختلف ارائه شده است فیلم هایی که به لحاظ مضمون و محتوا کاملا متفاوت در کنار هم حضور دارند و آنچه که نظر مرا جلب کرد فیلم های سینمای شرق بود. 

نظر شما