شناسهٔ خبر: 30761 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارائه نظریات چارلز تیلی درباره دموکراسی در قاب کتاب

چارلز تیلی در کتاب «دموکراسی (جامعه شناسی تاریخی تحولات دموکراتیک)» کوشیده تا بعضی مباحث مربوط به مراکز قدرت خودسر و نظارت سیاست عمومی بر دولت به عنوان عوامل دموکراتیک شدن و دموکراسی زدایی را به تفصیل بررسی و بعضی از آنها را اصلاح کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «دموکراسی (جامعه شناسی تاریخی تحولات دموکراتیک)» نوشته چارلز تیلی به ترجمه یعقوب احمدی به شناسایی فرایندهای کلی دموکراتیک شدن و دموکراسی زدایی در سراسر جهان و در سطح ملی می‌پردازد.

به گفته مترجم این اثر، بر این اساس، تیلی نویسنده کتاب، سه فرایند عمده را در گذار به دموکراسی معرفی می‌کند؛ الحاق شبکه‌های اعتماد به سیاست‌های عمومی، محافظت سیاست عمومی از نابرابری گروهی و سرکوب مراکز خودسر قدرت. روش تیلی در اعلام اثرگذاری فرایندهای فوق، نوعی جامعه شناسی سیاسی تاریخی است. در این زمینه، بدون تردید می‌توان گفت چارلز تیلی از معروف‌ترین نظریه پردازان حوزه جامعه‌شناسی سیاسی تاریخی است.

در بخشی از پیشگفتار مترجم بر این کتاب می‌خوانیم: «تیلی با بررسی تحولات تاریخی بسیاری از کشورهای جهان به صورت مفصل و مبسوط نتیجه می‌گیرد که عوامل جانبی فراوانی وجود دارند که می‌توانند روند حرکتی فرایندهای فوق را تقویت یا تضعیف کنند، از آن جمله و به عنوان مهمترین عامل، به توانایی دولتی اشاره می‌کند. تیلی در این باره سه توع توانایی دولتی را از همدیگر متمایز می‌کند؛ بالا، متوسط و پایین. علاوه بر این عامل، در نظر تیلی عناصری مانند برخورد داخلی، جنگ، استعمار و... و. نیز می‌تواند بر روند حرکت فرایندها اثرگذار باشند. تیلی بر این باور است که آینده دموکراسی در جهان و افزایش یا کاهش تعداد دموکراسی‌ها، عموماً بر اساس روند حرکت فرایندهای سه گانه فوق تعیین می‌شود.»

عنوان اصلی کتاب، دموکراسی، دموکراتیک شدن و دموکراسی زدایی و متعلقات آن است، اما از آن رو که این عنوان طولانی و زمخت، ذهن خوانندگان را از موضوع اصلی کتاب دور می‌کرد از درج آن روی جلد امتناع شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه‌ای که بر این کتاب نگاشته می‌نویسد: «با گذشت زمان مطالعه دموکراسی، دموکراتیک شدن و دموکراسی زدایی به علاقه اصلی من تبدیل شد. این مطالعه موجب شد برای تببین ابزارهای مورد استفاده مردم با هدف تنوع بخشی و تغییر مطالبات جمعی تلاش مادام‌العمری شود.»

به گفته نویسنده اثر، این کتاب بعضی مباحث قبلی به ویژه مباحث مربوط به مراکز قدرت خودسر و نظارت سیاست عمومی بر دولت به عنوان عوامل دموکراتیک شدن و دموکراسی زدایی را به تفصیل بررسی و بعضی از آنها را اصلاح خواهد کرد. اگر چه دیدگاه تاریخی همچنان مورد تأکید است، این کتاب بر دوره معاصر تأکید بیشتری خواهد کرد.

کتاب حاضر در هشت فصل چیستی دموکراسی، روند تاریخی دموکراسی، دموکراتیک شدن و دموکراسی زدایی، اعتماد و بی اعتمادی، برابری و نابرابری، قدرت و سیاست عمومی، مسیرهای جایگزین، و گذشته و آینده دموکراسی سامان یافته است.

کتاب «دموکراسی (جامعه شناسی تاریخی تحولات دموکراتیک)» نوشته چارلز تیلی به ترجمه یعقوب احمدی با شمارگان هزار نسخه در ۲۶۷ صفحه به بهای ۱۱ هزار تومان به همت انتشارات جامعه شناسان منتشر شده است.

نظر شما