شناسهٔ خبر: 30784 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مهرنامه(شماره نوروزی)

مهرنامه 40 در بخش راهبرد، مهرنامه با طرح این پرسش که آیا پوپولیسم برمی‌گردد؟ به ریشه‌های ظهور چهره‌ای چون احمدی نژاد پرداخت و بیان داشت که آیا رخداد ده سال قبل امکان تکرار دارد؟ محمد فاضلی و محمد عطریان‌فر به ریشه این ظهور پرداختند و ابراهیم اصغرزاده در خصوص امکان ظهور مجدد سخن گفت. زیباکلام و عبدالرضا داوری هم در میزگردی به توافق رسیدند که احمدی نژاد نامزد انتخابات سال ۹۶ خواهد شد.

فرهنگ امروز: شماره چهلم مهرنامه (ویژه نوروز) در ۳۸۰ صفحه بحث‌های متفاوتی را در خود گنجاند. در ابتدای این شماره چند شعر منتشر نشده از سیمین بهبهانی در وصف بهار به چاپ رسید. یادداشت محمد قوچانی سردبیر این ماهنامه به معمای بناپارتیسم اسلامی اختصاص دارد که در آن تنها راه جلوگیری از آن را جدایی امر سیاسی از امر نظامی عنوان کرد. از نگاه قوچانی رابطه سپاه و دولت در ایران رابطه غیربناپارتی است و دست کم تا زمانی که دولت به عنوان نهادی دموکراتیک و سپاه به عنوان نهادی ملی تعریف شوند امکان بناپارتیسم در ایران وجود ندارد. وی در توضیح این مساله مناسبات محمدجوادظریف و قاسم سلیمانی را بررسی کرد. در بخش قاب، مهرنامه با انتشار چند عکس، نگاهی داشت به ورد پرس فتو ۲۰۱۵ و گفت و گویی داشت با لارس بورینگ، عضو کمیته داوران وردپرس فتو. در بخش بولتن ابتدا به انتخاب چهره سال از نگاه روزنامه نگاران پرداخت سپس این چهره ها را از نگاه دیگر چهره ها مورد بررسی قرار داد. به طور مثال ظریف را از نگاه ابراهیم یزدی، علی مطهری را از نگاه احمد شیرزاد، قاسم سلیمانی را از نگاه محسن رشید، مرتضی پاشایی را از نگاه سعید معیدفر و ... بررسی کرد. در سرویس یادها مهرنامه با چند یادداشت یادی کرد از برخی گذشتگان سال ۹۳ در حوزه های گواناگون. یاشار کمال، زاون قوکاسیان، خلیل خطیب رهبر، اریک رولو از جمله این شخصیت ها هستند. همچنین در این بخش در یادداشت هایی از جلل ستاری و تورج دریایی و عبدالله کوثری یادی شد از محسن باقرزاده مدیر انتشارات توس. مهرنامه با ناهید کاشی چی، همسر ایشان نیز به گفت و گو نشست.

مهرنامه در بخش آینده کوشید با طرح پرسش‌هایی از برخی متخصصان چشم اندازی داشته باشد به سال ۹۴. از جمله این پرسش‌ها از این قرارند: آیا مجلس آینده معتدل خواهد شد؟ پرونده هسته‌ای ایران به نفع تندروها تمام می‌شود یا میانه‌روها؟ داعش رشد می‌کند یا سرکوب می‌شود؟ دولت یارانه ثروتمندان را قطع می‌کند؟ نفوذ روشنفکران کاهش و عوام گرایی رشد می‌کند؟ و ازجمله پاسخ دهنده‌ها از این قرار: هادی خانیکی، احمد موثقی، مقصود فراستخواه، ابراهیم متقی، صادق زیباکلام، هرمیداس باوند، جلایی پور و  ...

در بخش راهبرد، مهرنامه با طرح این پرسش که آیا پوپولیسم برمی‌گردد؟ به ریشه‌های ظهور چهره‌ای چون احمدی نژاد پرداخت و بیان داشت که آیا رخداد ده سال قبل امکان تکرار دارد؟ محمد فاضلی و محمد عطریان‌فر به ریشه این ظهور پرداختند و ابراهیم اصغرزاده در خصوص امکان ظهور مجدد سخن گفت. زیباکلام و عبدالرضا داوری هم در میزگردی به توافق رسیدند که احمدی نژاد نامزد انتخابات سال ۹۶ خواهد شد.

در بخش سیاست خارجی هم به کارنامه محمدجواد ظریف پرداخته شد و در بخش مطالعات زنان به جایگاه نهادهای غیردولتی زنان در سازمان ملل متحد. در اندیشه اقتصادی هم به بهانه انتشار جلد سوم «قانون، قانونگذاری و آزادی» اثر فون هایک گفتگویی با مترجم کتاب موسی غنی‌نژاد صورت گرفت. چند یادداشت از جمله یادداشت قوچانی درباره سه گانه هایک از دیگر مطالب این پرونده است. همچنین مهرنامه به بهانه انتشار جلد چهارم خواب آشفته نفت گفت و گویی داشت با محمدعلی موحد نویسنده کتاب. در بخش حافظه، بخشی از خاطرات و یک سخنرانی منتشر نشده از صادق طباطبایی منتشر شد. در بخش حوزه، عمادالدین باقی، مهدی مهریزی، محمدعلی ایازی، و دیگران، آرا یک روشنفکر درون‌دینی یعنی محمدباقر بهبودی، استاد حوزه علمیه را مورد مداقه قرار دادند.

سرویس حکمت مهرنامه اختصاص یافت به سلوک سنت گرایان. در این بخش یادداشت‌هایی از سوی مترجمان برخی اندیشمندان همچون گنون، شوان، بورکهارت، لینگز نوشته شد. حامد زارع هم به سیدحسین نصر و بازتاب چهره او در کتاب حکمت و سیاست پرداخت. گفتگو با عبدالله شهبازی و مارک سجویک، جان والبریج، پروفسور کوین ریچاردز و حاتم قادری از دیگر مطالب این پرونده است.

سال گذشته سال موج ترجمه آثار ایوان کلیما نویسنده ضد استبداد چک به زبان فارسی بود. به همین مناسبت بخش روایت، ترجمه‌ای از مصاحبه با ایوان کلیما و یادداشت‌هایی در خصوص آرا او اختصاص داد. همچنین در مقاله‌ای به این مساله پرداخت که نویسندگان چک چه رویایی در سر دارند؟ هیولا در شهر عنوان پرونده‌ایست که مهرنامه به بررسی جامعه سناختی فیلم پرویز اختصاص داد فیلمی درباره نقش فرد و جامعه در ظهور خشونت.

آخرین بخش این ماهنامه اختصاص دارد به کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۳ . در این بخش فهرستی از ۵۰ کتاب در ۵ رشته علوم انسانی (تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی، اقتصاد و فلسفه) انتخاب و معرفی شد. سپس این کتاب ها بین اساتید هر رشته به داوری گذاشته و بعد از انتخاب بهترین کتاب در هر حوزه در میزگردی علل این برتری مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت. در حوزه تاریخ، کتاب ایران در بحران با حضور رحمانیان، رضا مختاری، حسن افشار و نزهت احمدی بررسی شد. در بخش سیاست، کتاب بینش‌های علم سیاست با حضور بستانی، قدیر نصری و شروین مقیمی، در بخش جامعه‌شناسی اساتید نتوانستند کتاب شاخصی را انتخاب کنند در نتیجه محمد فاضلی و عباس کاظمی به علل بحران در علوم اجتماعی ایران پرداختند. در حوزه اقتصاد کتاب چرا کشورها شکست می‌خورند انتخاب شد و با حضور جبل عاملی، سرزعیم و جعفر خیرخواهان بررسی گردید. و در نهایت کتاب عهد عتیق به عنوان اثر برگزیده الهیات از سوی افسانه نجاتی، مهدی فدایی مهربانی و مالک شجاعی بررسی شد.

 

نظر شما