شناسهٔ خبر: 30789 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی تاریخچه «رئالیسم جادویی» از دهه 1920 تا به امروز

هدف کتاب «رئالیسم جادویی» فرآهم آوردن روشی است برای شناخت خاستگاه این مکتب ادبی و موارد گوناگون استفاده از آنها. مولف این کتاب همچنین قصد دارد روشی در اختیار خواننده قرار دهد تا به کمک آن بتواند دلایل واکنش‌های شدید در حمایت یا در ضدیت با موارد گوناگون استفاده از این اصطلاحات را دریابند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات «نشانه» کتاب «رئالیسم جادویی» نوشته مگی آن بوورز، ترجمه شده توسط موسسه خط ممتد اندیشه، زیر نظر عباس ارض پیما را از مجموعه کتاب‌های «کلید واژه‌های ادبیات» خود، منتشر کرد.

مگی آن بوورز در این کتاب، در هفت بخش مجزا به ارائه مطالبی درباره «خاستگاه رئالیسم جادویی»، «تعریف اصطلاحات»، «مکان‌های رئالیسم جادویی»، «متغیرهای تخطی‌گر در رئالیسم جادویی»، «متغیرهای میان فرهنگی در رئالیسم جادویی»، «رئالیسم جادویی و محصول فرهنگی» و «آینده رئالیسم جادویی» پرداخته است.

از دهه 1980 به بعد، اصطلاحاتی چون «رئالیسم جادو»، «رئالیسم جادویی» و «رئالیسم شگفت‌انگیز» به اصطلاحاتی بسیار رایج و در عین حال تمسخرآمیز تبدیل شده‌اند. این اصطلاحات به ظاهر از واژگانی متضاد تشکیل شده‌اند، شاکله‌ای که نشان می‌دهد رابطه ایجاد شده بین اجزای مانع‌الجمع این اصطلاحات تحمیلی و اجباری است.

در سال‌های اخیر «رئالیسم جادویی» از میان سه اصطلاحی که در بالا برشمردیم، به رایج‌ترین اصطلاح تبدیل شده است، اصطلاحی که به نوعی شیوه روایی خاص اشاره دارد. آنچه یک شیوه روایی عرضه می‌کند، در واقع راهی است برای بررسی انواع متفاوت رهیافت به واقعیت در ساحت فلسفه غرب که در بسیاری از آثار داستانی پسا استعماری  و غیر غربی معاصر متجلی است؛ آثار نویسندگان مشهوری مانند گابریل گارسیا مارکز.

برخورداری از همین ویژگی، یعنی شیوه روایی، رئالیسم جادویی را به مناسب‌ترین گونه ادبی اواخر قرن بیستم تبدیل کرده، گرچه دامنه گسترده استفاده از این اصطلاح توسط منتقدان، مشکلات خاص خود را نیز به همراه داشته است. تا کنون هیچ سبک نوشتاری نزد خوانندگان عادی از چنین محبوبیتی برخوردار نبوده است، اما آنچه باعث نگرانی منتقدان و نویسندگان شده، تقلیل یافتن این اصطلاح به کلیشه‌ای مبهم است.

هدف این کتاب فرآهم آوردن روشی است برای شناخت خاستگاه «رئالیسم جادویی» و موارد گوناگون استفاده از آنها؛ این کتاب همچنین می‌خواهد روشی در اختیار خواننده قرار دهد تا به کمک آن بتواند دلایل واکنش‌های شدید در حمایت و یا در ضدیت با موارد گوناگون استفاده از این اصطلاحات را دریابند.

از جمله مواردی که بیشتر آثار انتقادی درباره سه اصطلاح «رئالیسم جادو»، «رئالیسم جادویی» و «رئالیسم شگفت‌انگیز» در قبال آن موضعی یکسان دارند، این است که ارائه تعریف برای اصطلاحات فوق، آشکارا کاری است دشوار. این کتاب نقبی است به درون حجم عظیم انتقادات شکل گرفته پیرامون این سه اصطلاح، به دلیل قابلیت استفاده آنها در هنر، ادبیات، سینما و تلویزیون.

این کتاب به بررسی تاریخچه این اصطلاحات از دهه 1920 تا به امروز پرداخته است؛ یعنی از «نقد هنری آلمان» در اوایل قرن بیستم تا نقد ادبی معاصر جهانی.

کتاب «رئالیسم جادویی» نوشته مگی آن بوورز، ترجمه شده توسط موسسه خط ممتد اندیشه، زیر نظر عباس ارض پیما، در 207 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 10 هزار 500 تومان از سوی نشر نشانه منتشر شده است.

نظر شما