شناسهٔ خبر: 30796 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دراماتورژی؛ انقلاب در تئاتر» منتشر شد

کتاب «دراماتورژی؛ انقلاب در تئاتر» کاوشی در ریشه‌ها و دلایل انقلاب اخیری است که در فرهنگ تئاتری انگلستان به وجود آمده است؛ یعنی حرفه‌ای شدن پست دراماتورژی و مدیریت ادبی و تحلیل چگونگی شکل‌گیری این پدیده از آلمان قرن هجدهم تا انگلستان قرن بیست و یکم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «دراماتورژی؛ انقلاب در تئاتر» نوشته ماری لاکهرست، با ترجمه‌ای از مهرداد بهراد از سوی انتشارات افراز منتشر شده که در ۲ بخش کلی به «دراماتورژی، کارکردها و کارگزارانش» و همچنین «دراماتورژی و مدیریت ادبی در انگلستان امروز» می‌پردازد.
 
ماری لاکهرست در بخش اول این کتاب با عنوان «دراماتورژی، کارکردها و کارگزارانش»، به بررسی ریشه‌های شکل‌گیری این پدیده پرداخته و از این رهگذر نگاهی به «گاتهولد لسینگ و دراماتورژی هامبورگ»، «دراماتورژی در قرن نوزدهم انگلستان»، «ویلیام آرچر و هارلی رانویل بارکر: بنیان‌های مدیریت ادبی» و «برتولت برشت: دراماتورژی در نظریه و اجرا» دارد.
 
در بخش دوم این کتاب نیز «انقلاب مسکوت»، «نمایشنامه نویسی متأخر»، «حرفه‌ای سازی فعالیت‌های دراماتورژیک»، «دراماتورژها و سیاست‌هایشان در راستای شناساندن نیروهای جدید»، «آموزش و تدریس آکادمیک» و نهایتاً «نگاهی به شیوه‌های دراماتورژی در شرکت‌های تئاتری انگلستان» بررسی شده است.
 
در حقیقت این کتاب کاوشی در ریشه‌ها و دلایل انقلاب اخیری است که در فرهنگ تئاتری انگلستان به وجود آمده است؛ یعنی حرفه‌ای شدن پست دراماتورژی و مدیریت ادبی، بی شک این سودای بسیار بزرگی است که به تحلیل چگونگی شکل‌گیری این پدیده از آلمان قرن هجدهم تا انگلستان قرن بیست و یکم؛ و البته در این راستا با این حقیقت روبرو می‌شویم که چگونه تاریخ انگلستان از پذیرش توسعه پدیده دراماتورژی در سایر نقاط اروپا و حتی کشورهای غربی انگلیسی زبان، سرباز زده است.
 
از نظر تاریخی اندیشمندان و هنرمندان بزرگی چون گاتهولد لسینگ، هارلی رانویل بارکر، برتولت برشت و کنت تاینان هرکدام به نوبه خود سر فصل‌های جدیدی را به این رشته افزوده‌اند و وارد حوزه بسیار دشوار و طاقت‌فرسای کار نظری شده‌اند و البته امروز ما به تمام این افراد مدیون هستیم.
 
معنای دراماتورژی به معنای نوین امروزی که غالباً به معنای فردی است که در به روی صحنه رفتن یک نمایشنامه نقش دارد، ریشه در واژه دیگری دارد؛ یعنی didascalia (عنوانی که گاتهولد لسینگ برای دراماتورژی هامبورگی برگزید). لغتنامه انگلیسی آکسفورد واژه لاتین didascalhcus و واژه یونانی didaskalikos را تحت عنوان didascalic ثبت کرده و این معنی را برای آن قائل شده است «ذات عمل تعلیم و تدریس»، و در ادامه didaskalus را به عنوان معلم و didaskein را به عنوان «درس دادن» اضافه کرده است.
 
در قرن بیستم برشت تأکید بسیاری بر بازسازی دوباره معنای دراماتورژی به شکلی که وابسته به اهداف آموزشی و تربیتی باشد ورزید و از این پس، ارتباط و همبستگی بین دراماتورژی و فن تربیت همچنان به قوت خود باقیست...


 
کتاب «دراماتورژی؛ انقلاب در تئاتر» نوشته ماری لاکهرست، با ترجمه‌ای از مهرداد بهراد در ۲۶۴ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات افراز روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما