شناسهٔ خبر: 30871 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ویتگنشتاین‌خوانی ایرانیان در سال 1393

انتشار ترجمه جدیدی از دو کتاب مشهور ویتگنشتاین «رساله منطقی – فلسفی» و «کتاب آبی»، ترجمه و انتشار دو کتاب جدید در شرح فلسفه ویتگنشتاین با عناوین «ویتگنشتاین: راهنمایی برای سرگشتگان»، «ویتگنشتاین» تالیف کورت ووخترل و «زيبايی‌شناسی در فلسفه ويتگنشتاين» و تجدید انتشار کتاب‌های «آبی و قهوه‌ای»، «پژوهش‌های فلسفی» از آثار این فیلسوف اتریشی و تجدید چاپ «آشنایی با ویتگنشتاین» پل استراترن، فعالیت‌های اهالی فلسفه ایران در سال 1393 درباره لودویگ ویتگنشتاین است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ لودویگ يوزف يوهان ویتگنشتاین (۱۹۵۱ــ ۱۸۸۹) یکی از مطرح‌ترین و اثرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم است. مهم‌ترین کتاب این فیلسوف اتریشی الاصل «رساله منطقی‌ــ‌فلسفی» نام دارد که به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و در دپارتمان‌های فلسفه در سراسر دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود.

امسال (۱۳۹۳) سهم ویتگنشتاین از مکتوبات حوزه فلسفه به زبان فارسی پنج کتاب جدید (چاپ نخست) و چند کتاب تجدید انتشار شده بود. روند ترجمه و انتشار کتاب‌های ویتگنشتاین یا آثاری در شرح فلسفه او، نسبت به سال‌های قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. لازم به یادآوری است که در سال گذشته تنها یک کتاب جدید درباره این فیلسوف با عنوان «معماری زبان و ذهن در فلسفه ويتگنشتاين» نوشته آنتونی کنی با ترجمه محمدرضا اسمخانی منتشر شد.

کتاب‌های چاپ نخست: آثار ویتگنشتاین

«کتاب آبی: فارسی‌ــ‌انگلیسی» ترجمه مالک حسینی.
نشر هرمس این کتاب را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه در ۲۵۶ صفحه و بهای ۱۴ هزار تومان منتشر کرده است. این كتاب حاوی درس‌گفتارهای ويتگنشتاين در سال تحصيلی ۱۹۳۳-۱۹۳۴  در کمبریج است. عمده مباحث ویتگنشتاین در این کتاب موضوعاتی در فلسفه زبان و روانشناسی فلسفی است.
 
«رساله منطقی‌ـ‌فلسفی» ترجمه و شرح سروش دباغ.
این کتاب نیز با شمارگان دو هزار نسخه، ۳۰۴ صفحه و بهای ۱۵ هزار تومان از سوی نشر هرمس در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان فلسفه ویتگنشتاین قرار گرفته است.

«رساله منطقی‌ـ‌فلسفی» نیز حاصل تاملات فلسفی ویتگنشتاین در میان سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۵ است. این کتاب دو سال پس از مرگ این فیلسوف شهیر، یعنی در سال ۱۹۵۳ برای نخستین بار منتشر شد. ویتگنشتاین در این کتاب بسياری از مفاهيم و ديدگاه‌های تثبيت شده فلسفی، به ویژه دیدگاه‌های قبلی خودش را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن نقد کرده و زیر سوال می‌برد.

کتاب‌های چاپ نخست: درباره فلسفه ویتگنشتاین

«ویتگنشتاین: راهنمایی برای سرگشتگان» تالیف مارک آدیس با ترجمه همایون کاکاسلطانی.
انتشارات کتاب پارسه این اثر را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۲۳۴ صفحه و بهای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. مارک آدیس، فیلسوف در قید حیات بریتانیایی و عضو هیات علمی دانشگاه بیرمنگام، در این کتاب به شرح مختصر و مفیدی به زبان ساده از فلسفه ویتگنشتاین اقدام کرده است.

«ویتگنشتاین» تالیف کورت ووخترل با ترجمه محمد همتی.
این کتاب را نیز بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۱۵۲ صفحه و بهای هفت هزار و ۵۰۰ تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. این کتاب، همراه با تصاویر بسیاری که دارد، زندگی و منظومه فکری لودویگ ویتگنشتاین را برای مخاطبان با زبانی ساده بررسی می‌کند. «ويتگنشتاين و کج‌فهمی پوزيتيويستی»، «ويتگنشتاين و وين»، «از وين تا کمبريج»، «ويتگنشتاين در جنگ جهانی اول»، «معتقدم سرانجام مسائلمان را حل کرده‌ام»، «سال‌های بر باد رفته»، «باز هم در کمبريج»، «فلسفه متأخر ويتگنشتاين»، «تاثیرات»، «سال‌شمار وقايع زندگی ويتگنشتاين» و «ويتگنشتاين» از نگاه ديگران» عناوین فصول مختلف این کتاب است.



«زيبايی‌شناسی در فلسفه ويتگنشتاين» نوشته میثم قائیدوند.
این کتاب را نیز نشر آرنا با شمارگان هزار نسخه، ۱۴۴ صفحه و بهای ۹ هزار تومان منتشر کرده است. جایگاه زیبایی‌شناسی در دوران اولیه تفکرات فلسفی‌ ویتگنشتاین و همچنین پیوند میان فلسفه و زیبایی‌شناسی در منظومه فکری کلی ویتگنشتاین، موضوعات اساسی این کتاب است.

کتاب‌های تجدید چاپ: آثار ویتگنشتاین
«پژوهش‌های فلسفی» ترجمه فریدون فاطمی.
نشر مرکز هفتمین چاپ این کتاب را با شمارگان هزار نسخه، ۴۵۰ صفحه و بهای ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۰ منتشر شده بود.

«كتاب‌های آبی و قهوه‌ای: تمهيدات پژوهش‌های فلسفی» ترجمه ایرج قانونی.
چهارمین نوبت نشر این کتاب از سوی نشر نی با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۳۱۲ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۳۸۵ روانه کتابفروشی‌ها شده بود.

«آبی» و «قهوه‌ای» نام دو کتاب از ویتگنشتاین است که ابتدا به ترتیب در طول دو ترم تحصیلی ۱۹۳۴- ۱۹۳۳ و ۱۹۳۵- ۱۹۳۴ به صورت درسگفتار برای دانشجویان دانشگاه کمبریج ارائه شد. كتاب آبی دربردارنده شرح مضامین اصلی در فلسفه متاخر ویتگنشتاین است. نظریه مشهور ویتگنشتاین با عنوان «بازی‌های زبانی و شکل‌های زندگی» در این کتاب مطرح شده است. ویتگنشتاین در «كتاب قهوه‌ای» نیز از بازی‌های زبانی گوناگون به منزله‌ «نظام‌های ارتباط» ياد می‌كند. وی در این کتاب بر اين عقيده خود تاکید می‌كند كه زبان فاقد آن نوع از وحدت است كه روشنی و وضوح داشته باشد.
 
کتاب‌های تجدید چاپ: درباره فلسفه ویتگنشتاین
«آشنایی با ویتگنشتاین» نوشته پل استراترن با ترجمه علی جوادزاده.
نشر مرکز چهارمین چاپ این کتاب را با شمارگان هزار نسخه، ۷۲ صفحه و بهای پنج هزار و ۹۰۰ تومان منتشر کرده است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ به طبع رسید.

«لودويگ ويتگنشتاين: ربط فلسفه او به باور دينی» نوشته ويليام‌ دانالد هادسن با ترجمه مصطفی ملکیان.
این کتاب را نشر هرمس با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۱۵۶ صفحه و بهای ۶ هزار تومان منتشر کرده است. نشر هرمس نخستین چاپ خود از این کتاب و در اصل سومین نوبت انتشار آن را روانه کتابفروشی‌ها کرده است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ از سوی نشر گروس منتشر شد. همچنین دومین چاپ این کتاب در سال ۱۳۸۸ از سوی نشر نگاه معاصر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

درباره این کتاب باید دانست که ويتگنشتاين از جمله فيلسوفانی است كه در کتاب‌های منتشر شده‌اش، قطعاتی وجود دارد كه اشاره‌ای صريح به الاهيات دارند و هر علاقه‌مندی که بخواهد فهم مدرنی از الاهيات داشته باشد، باید حتما به مطالعه و تاملی پیرامون این دیدگاه‌های ویتگنشتاین داشته باشد. نگارنده در اين كتاب تلاش کرده پاره‌ای از موضوعات و مسائل مربوط به معنای زبان الاهيات يا دين را بيان و منظومه فکری ويتگنشتاين را در ارتباط با زندگی دینی این فیلسوف بررسی کند.

****
تمام کتاب‌هایی که در این گزارش با رنگ آبی مشخص شده‌اند، فایل pdf نخستین صفحات آنها در دسترس بوده و مخاطبان این گزارش می‌توانند با کلیک روی عناوین این کتاب‌ها، به این فایل دسترسی پیدا کنند.

نظر شما