شناسهٔ خبر: 30919 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست نقد و بررسی کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر» برگزار می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر «تحول حکومت‌داری و فقه حکومت اسلامی» نوشته دکتر داوود فیرحی در سرای اهل قلم برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، سی و چهارمین نشست خانه نقد کتاب، نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر «تحول حکومت‌داری و فقه حکومت اسلامی» نوشته دکتر داوود فیرحی برگزار می شود.

این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی و دکتر سعید عدالت نژاد سه شنبه ۲۵ فروردین از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برپا می شود.

کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر» نوشته داود فیرحی، پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام به بررسی رابطه‌ استعاری حکومت‌شناسی‌ها و فقه حکومت در ایران معاصر پرداخته است.

فیرحی در کتاب خود دو نظریه درباره حکومت ارائه داده و آورده است: «درباره‌ حکومت، به‌طور کلی، دو دیدگاه عمده وجود دارد: ذات‌گرایی و مخالف آن. مفهوم «حکومت‌داری» با عبور از تحلیل‌های جوهرگرایانه، حکومت را امری اعتباری، و حتی «اعتبار از اعتبار» می‌بیند و بر ماهیت استعاری حکومت‌داری‌ها نظر دارد.»

جلد نخست کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر» به فقه مشروطه و تحولات دولت مشروطه اختصاص دارد و در این نوشته نیز سه محور عمده کاوش شده است: الف) رابطه‌ استعاری قضاء و حکومت، و لوازم مردم‌سالار آن ب) دگرگونی حکومتداری ایرانی، و سویه‌ اقتداری آن از دهه‌ ۱۳۲۰ تاکنون ج) و در نهایت، تخلیه‌ تدریجی فقه سیاسی از عناصر دموکراتیک و رواج نظریه‌های اقتداری در فقه حکومت اسلامی.

جلد دوم «فقه و سیاست در ایران معاصر» با عنوان «تحول حکومت‌داری و فقه حکومت اسلامی» منتشر شده است.

این نشست در تهران، خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، طبقه همکف برپا می شود.

نظر شما