شناسهٔ خبر: 30932 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مبانی علم سیاست به زبان ساده مکتوب شد

«مبانی علم سیاست» عنوان کتابی نوشته حمید قنبری است که در آن نویسنده سعی کرده تا تمامی مبانی و ارکان سیاست را به سادگی به رشته تحریر در آورد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مبانی علم سیاست» در ۷ فصل مجزا با عناوین «تعاریف»، «مفاهیم نوین در عرصه سیاست»، «انواع نظام‌های سیاسی»، «دولت و عناصر متشکله»، «نهادهای سیاسی غیرحکومتی»، «پیوند روانشناسی و سیاست» و «نقش سیاست در زمامداری حضرت علی (ع)» تدوین و تنظیم شده است.

فلسفه علم سیاست، تعریف مفاهیم قدرت، فرهنگ سیاسی، جامعه‌پذیری سیاسی، مشروعیت، دولت، تعاریف انواع سیستم‌های سیاسی، تقسیمات و طبقه‌بندی آنها، ‌احزاب و گروه‌های سیاسی،‌ روانشناسی سیاسی، شخصیت‌های سیاسی، و غیره از جمله مباحث مطرح‌شده در این کتاب هستند.
 
حمید قنبری در معرفی این کتاب در قسمت دیباچه می‌نویسد: « آنچه پیش رو دارید کتابی است حاصل سال‌ها توجه نویسنده در حوزه تدریس مبانی علم سیاست در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی. آنچه مرا بر آن داشت به تالیف این کتاب دست زنم، نه فقدان آن در بازار کتاب بود - که بسیارند از این جنس کتاب نامورانی شهیر و فرزانه- و نه افزون ساختن تالیفات نویسنده؛ بل آنکه برای اولین بار کتابی در عرصه سیاست نگارش گردیده که تمامی ارکان سیاست را به سادگی به رشته تحریر در آورده است و بویژه آنکه فصولی از کتاب اساسا در دیگر کتاب‌های هم‌جنس نیست و یا اگر به کار رفته باشد، فقط در حد چند خط تعریف.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «مطالعه کتاب حاضر نه تنها برای تمامی اصحاب رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، ارتباطات سیاسی، حقوق بین‌الملل، سیاستمداران و سایر رشته‌های علوم اجتماعی پیشنهاد می‌گردد، بلکه هر فردی با مطالعه  آن در خواهد یافت که حجم دانستی‌های خویش دستخوش تغییرات ملموس و محسوسی گردیده است.»

در بخشی از کتاب نگارنده درباره وجوه تمایز نظام‌های سیاسی می‌نویسد: «در قدیم‌الایام به هنگام سخن‌گفتن از نظام یا حکومت‌ها، وجوه مقیاس فیمابین نظام‌های سیاسی که دارای رژیم‌های سلطنتی بودند از یکسو و نظام‌هایی که با رژیم‌های جمهوری مشخص می‌شوند انجام می‌گرفت. ولی امروزه به  هنگام مقایسه، وجوه تمایز نظام‌های سیاسی حال حاضر یا در طیف دموکراتیک قرار دارند یا در طیف اقتدارگرا یا دیکتاتوری و یا در حال تبدیل‌شدن از پروسه اقتداری به سمت دموکراسی.» (صفحه ۵۳)

حمید قیدی، نویسنده این کتاب، متولد ۱۳۴۰ در تهران است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد ارتباطات و دکترای فلسفه از تاجیکستان است و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. وی سال‌ها عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده است. «الهی‌ترین ازدواج» و «ارتباط شفاهی» از جمله کتاب‌های تالیفی وی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.
 
 چاپ نخست کتاب «مبانی علم سیاست» نوشته حمید قنبری در ۱۲۸ صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای ۹ هزار تومان از سوی انتشارات میراث اهل قلم چاپ و منتشر شده است.

نظر شما