شناسهٔ خبر: 30937 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درنگی بر کتاب «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» اثر عماد افروغ

«فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» خاطرات عماد افروغ است که به گفته خودش هم فریاد است و هم سکوت و حاصل انس با خلوت و عزلت است و بخشی از دغدغه‌های فکری و فرهنگی او به حساب می‌آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» خاطرات، گلایه‌ها و دغدغه‌های فکری، اخلاقی، فرهنگی و حتی سیاسی عماد افروغ است که به گفته خودش حاصل انس با خلوت و عزلت است.

افروغ در ابتدای کتاب خود نوشته است:« این کتاب تا حدودی متفاوت از اکثر روزنگاشت‌های مربوط به دید‌ و‌ بازدید‌ها و ملاقات‌ها و دیدارهای رسمی است. این کتاب به‌طور عمده شرح وقایعی است که در حین  و در فرایند خلوت‌گزینی جَلوت‌گرا بر راوی و با راوی رخ داده است. وقایعی تلخ و شیرین. گاه می شد که دلم می‌گرفت و دل گرفته را در قالب نوشته‌ای، دعایی یا گلایه‌ای تسکین می‌دادم. گاه دلم انبساط پیدا می‌کرد و روی کاغذ تجلی می‌نمود.»

افروغ در ادامه مقدمه خود بر این کتاب آورده است:« امید آن‌که این دفتر بتواند تسلی"‌بخش دردها و آلام کسانی باشد که آنان نیز فارغ و گریزان از جنجال‌ها، های و هوی‌ها، تظاهر‌ها و وانمود کردن‌های انسان‌کش و اندیشه‌سوز، عادت به خلوت و گفت‌و‌گو با خدای عزیز، دردآشنا و آرام‌بخش و فهم و درک مسئولیت‌های انسانی و اجتماعی خود دارند.»

دربخشی از خاطرات این نماینده پیشین مجلس می‌خوانیم:« امروز شنبه ۹۰/۷/۹ است، سری به اینترنت و ایمیل خود زدم، تقریبا مطلب در خوری توجهم را جلب نکرد. بعد از صرف چای، به مطالعه کتاب «درآمدی بر نظام حکمت صدرایی» تالیف آقای عبودیت ادامه دادم، هم‌اکنون بخش نهایی جلد اول این کتاب، یعنی بحث حرکت جوهری را غور می‌کنم که بحث خوبی در مورد ترکیب انضمامی و ترکیب اتحادی دارد و قطعا تامل‌برانگیز است. ساعت چهار بعدازظهر برای شرکت در جلسه هیئت امنای دانشگاه باقر‌‌العلوم (ع) راهی قم شدم. همسرم نیز در این سفر با من همراه شد.»



افروغ نوشته است:« امرز پنج‌شنبه ۹۰/۱۱/۱۳ است، کتاب «هستی و نیستی» سارتر، متن اصلی مطالعه امروز بنده است. از طریق پیامک متوجه شدم که خسرو معتضد که در شبکه ۲، تاریخ می‌گوید،  در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق مطلبی علیه نقد بنده بر مکتب ایرانی نوشته است.
بلافاصله با الهام از سخنرانی خود با عنوان هویت ایرانی و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، مطلبی آماده و با خطاب قراردادن ایشان و این‌که بحث هویت با نقل قول‌های تاریخی متفاوت است، نقل قولی از استاد مطهری درباره نهضت شعوبیه که مورد استناد ایشان بود را اضافه کردم و برای سایت‌های خبرآنلاین، فردانیوز، و روزنامه شرق ارسال کردم.»  
 
کتاب «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی» خاطرات یک ساله عماد افروغ از مهرماه سال ۹۰ تا مهرماه سال ۹۱ است.

عماد افروغ بیش از بیست عنوان کتاب تالیف کرده است. وی در سال ۱۳۳۶ در شیراز متولد شد. مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد خود را از دانشگاه شیراز اخذ کرد و در سال ۱۳۷۶ دکترای جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه تربیت‌مدرس دریافت کرد. او پس از بازنسشتگی در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس و پژوهش شخصی است.

 «فریادهای خاموش روزنگاشت تنهایی»در ۵۹۶ صفحه، به قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی نشر سوره مهر منتشر شده است.

نظر شما