شناسهٔ خبر: 30984 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریات مهدی گلشنی درباره علم و دین

مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: تغییر رویکرد نسبت به ارتباط علم و دین در دوران جدید باعث شده که در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ غرب امروز درس علم و دین تدریس شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازفارس؛ مهدی گلشنی مدیر گروه فلسفه دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار فیزیک درباره نظریات مختلفی که در ارتباط با علم و دین مطرح می‌شود، اظهار داشت:‌ در این راستا چهار قسم نظریه مطرح است نخست نظریه‌ای که معتقد است علم و دین از یکدیگر مستقل هستند و دوم اینکه علم و دین معارض هم هستند، سوم اینکه علم و دین در تعامل با یکدیگر هستند و چهارم اینکه در برخی مسائل علم و دین با هم اشتراک دارند و در برخی مسائل نیز در تعارض قرار دارند.

وی درباره تاریخچه این ارتباطات توضیح داد: با توجه به اینکه در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دین در جوامع اروپایی کنار گذاشته شده بود اما امروز این گرایش‌ها به معنویت و دین رو به فزونی است و علوم تجربی در حال محدود شدن نسبت به طبیعیات هستند، بنابراین مردم فهمیده‌اند که اکتفای صرف به علم تجربی کافی نیست و این علم تنها برای سعادت بشر کافی نیست بنابراین اینجا متوجه می‌شویم که ارتباط بین علم و دین نسبت به قرون گذشته تغییر کرده است، همین علم امروز در دانشگاه کشورهای غربی تدریس می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: با این حال در دوران گذشته در ارتباط علم و دین مشکلات کمتری وجود داشت و در این زمینه به تفکیک و مسائل دیگر توجه نشان نمی‌دادند که به طور مثال بگویند این سمت دین و در سمت دیگر علم قرار دارد، دانشمندانی نظیر ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و .. فعالیت خود را دینی تلقی می‌کردند اما همه این مشکلات از دوران جدید در غرب رخ داد.

گلشنی با تأکید بر اینکه در کنار علم دینی نیز باید علوم دیگر مطرح باشد، توضیح داد: بنابراین توجه صرف به علم اسلامی کافی نیست و باید از علوم زمان نیز بهره برد. بنابراین در همه علوم این اصل مطرح است که تنها به واقعیات طبیعت توجه نمی‌شود به طوری که جنبه انسانی نیز مدنظر است.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: جهان‌بینی اسلامی به دیدگاه خداباور در زمینه علمی مطرح است بنابراین این جهان‌بینی علم را به حوزه مادی محدود نمی‌کند.

نظر شما