شناسهٔ خبر: 31013 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقد سینما: شهید آوینی در نقد تعارف نداشت

مسعود فراستی منتقد سینما، در میزگرد نقد از منظر سید شهیدان اهل قلم گفت: شهید آوینی در نقد فیلم، با هیچ شخصی تعارف نداشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، فراستی در دومین نمایش تصویر قلم و آیین گشایش اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه سما با موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی که عصر دیروز شنبه در سینما فلسطین برگزار شد، افزود: به اعتقاد آوینی سینما هنر فضا است و مقاله «عالم هیچکاک» آوینی، دقیق ترین و کامل ترین نظرات او درباره نقد و سینما است و نوع نگاهی که آوینی به سینما دارد این است که سینما پیام، ادبیات و فلسفه نیست و نکته دیگر اینکه هنر از پس سرگرمی و نه از پیش آن می آید.

این منتقد سینما در ادامه میزگرد شیوه نقد سید شهیدان اهل قلم اظهار کرد: شیوه نقد آوینی ابدا تحت تاثیر چپ مارکسیستی نبود و حتی تحت تاثیر شیوه نقد لیبرالیستی هم نبود چیزی که چپ ها در نقد مدنظرشان است؛ ابدا در آثار مرتضی پیدا نمی کنید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تندی مطالب آوینی که با امضای فرهاد گلزار نوشته به دلیل تحت تاثیر بودن از ادبیات مارکسیستی نیست و اینکه تند و بی رحم است؛ دلیلی بر این نیست که تحت تاثیر شیوه نقد چپ مارکسیستی است. او نقد را با نسیه قاطی نمی کند چرا که با فردی تعارف و شوخی ندارد و این را مدنظر داشته باشیم که فرهنگ ما فرهنگ تعارف است.

فراستی افزود: جایی که با امضای آوینی نقد می کند مثبت است و ایجابی سخن می گوید و جایی که با امضای گلزار نقد می کند؛ سلبی و منفی سخن می گوید، بنابر این تندی های نقد او با امضای فرهاد گلزار است.

وی ادامه داد: من متفکرتر از مرتضی آوینی درباره سینما نمی شناسم، او فرزانه ترین و جدی ترین تئوریسین عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است که از روشن فکری هم عبور کرده است. اما برخی دوستان هنوز به مرحله روشنفکری هم نرسیده اند.

فراستی، با بیان اینکه مرتضی اتفاقا تمام احساسات خود را در نقد می آورد، گفت: آوینی خود را در نقدش هضم نمی کند، برخلاف علم گراها که می گویند منتقد باید خودش را از نقدش حذف کند.

اولین جشنواره فیلم کوتاه سما از ۲۲ تا ۲۷ فروردین در سینما فلسطین در حال برگزاری است.
 

نظر شما