شناسهٔ خبر: 31024 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«هرمنوتیک» و «روشنگری» در مجلدات نهم و دهم دانشنامه استنفورد

مجلدات نهم و دهم دانشنامه فلسفی استنفورد به ترتیب با عناوین کتاب‌های «هرمنوتیک» نوشته بیورن رمبرگ و کریستین گسدال و «روشنگری» نوشته ویلیام بریستو از سوی نشر ققنوس منتشر شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به تازگی مجلدات نهم و دهم دانشنامه فلسفه استنفورد که به ترتیب به «هرمونتیک» و «روشنگری» اختصاص دارند، از سوی نشر ققنوس روانه بازار نشر شده‌اند. دانشنامه فلسفی استنفورد در ایران با نظارت مسعود علیا، عضو هیات علمی دانشگاه هنر، ترجمه و منتشر می‌شود. در ادامه نگاهی به این دو مجلد داشته‌ایم.

«هرمنوتیک»

نویسندگان مدخل «هرمنوتیک» دانشنامه فلسفه استنفورد بیورن رمبرگ و کریستین گسدال، این بحث را در ۱۰ بخش مطرح کرده‌اند. عناوین این بخش‌ها به ترتیب عبارتند از: «سرآغاز هرمنوتیک»، «پیگیری‌های رمانتیک»، «نقد عقل تاریخی»، «چرخش هستی شناختی»، «انسان باوری هرمنوتیکی»، «عینیت و نسبی نگری»، «نقد ایدئولوژی»، «نشانه شناسی و پساساختارگرایی»، «هرمنوتیک و عمل باوری» و «نتیجه گیری».

«هرمنوتیک» دانش مطالعه قواعد صحیح تفسیر متن است. همچنین علم تاویل نیز نام دیگری برای هرمنوتیک است. هدف علم هرمنوتیک در دنیای امروز کشف پیام‌ها، نشانه‌ها و معانی یک متن، به‌ویژه متون ادبی، دینی و حقوقی است.

این علم برای نخستین بار با تلاش دو اندیشمند مطرح آلمانی قرن ۱۸ میلادی، یعنی «فریدریش دانیل ارنست شلایرماخر» و «ویلهلم دیلتای» معرفی شد. این دو فیلسوف «هرمنوتیک» را به‌عنوان دانش و روشی برای تاویل و تفسیر کتاب مقدس بیان کردند. این توضیحات در بخش‌های نخستین این کتاب، بیان شده است.

لازم به توضیح است که هرمنوتیک در فضای فلسفی ایران برای نخستین بار توسط  احمد فردید با عناوین «زندآگاهی» و «منطق گزارندگی» مطرح شد.

«هرمنوتیک» نوشته بیورن رمبرگ و کریستین گسدال با ترجمه مهدی محمدی با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، ۷۲ صفحه و بهای چهار هزار تومان منتشر شده است. برای مطالعه pdf نخستین صفحات این کتاب به این نشانی بروید.

«روشنگری»

مدخل روشنگری دانشنامه استنفورد نوشته «ویلیام بریستو» است. وی این مبحث را در سه بخش توضیح داده است: «حقیقت: علم، معرفت شناسی و متافیزیک در روشنگری»، «خیر: نظریه سیاسی، نظریه اخلاق و دین در روشنگری» و «زیبایی: زیبایی شناسی در روشنگری».

در بخش «درآمد» کتاب دوران روشنگری به‌این شرح معرفی شده است: «روشنگری دوره‌ای در تاریخ تفکر و فرهنگ غرب است که حدودا از دهه‌های میانی قرن هفدهم آغاز می‌شود، تا پایان قرن هجدهم ادامه می‌یابد و با انقلاب‌های عظیم در علم، فلسفه، جامعه و سیاست شناخته می‌شود؛ این انقلاب‌ها جهان‌بینی قرون وسطایی را به‌کل از میان برداشتند و با خود جهان مدرن غرب را به همراه آوردند که اکنون در آن به سر می‌بریم.»

همچنین «روشنگری» نوشته ویلیام بریستو و ترجمه مرتضی عابدینی فرد نیز با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، ۱۰۷ صفحه و بهای ۶ هزار تومان روانه بازار اندیشه شده است.

برای مطالعه فایل  pdf نخستین صفحات این کتاب‌ اینجا را کلیک کنید.

درباره مجموعه دانشنامه استنفورد
دانشنامه فلسفه استنفورد Stanford Encyclopedia of Philosophy) ) دانشنامه‌ای رایگان است که با نظارت دانشگاه استنفورد در ایالات متحده آمریکا تدوین و منتشر می‌شود.
برای بازدید از پایگاه اینترنتی دانشنامه استنفورد به این نشانی بروید.

این دانشنامه در ایران با نظارت مسعود علیا در انتشارات ققنوس به صورت هر مدخل یک کتابچه، منتشر می‌شود. از این مجموعه تاکنون کتاب‌های «زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی»، «آگاهی»، «هانا آرنت»، «زیبایی شناسی هگل»، «برادران شلگل»، «ماکس شلر»، «پدیدارشناسی» و... منتشر شده‌اند.

نظر شما