شناسهٔ خبر: 31038 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای اپرای عروسکی سعدی در هاله‌ای از ابهام

بهروز غریب‌پور از نامشخص بودن زمان اجرای «اپرای سعدی» به دلیل برخی حاشیه‌ها خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، نمایش عروسکی «اپرای سعدی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور پس از آنکه امکان اجرا در جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر را پیدا نکرد، قرار بود اول اردیبهشت‌ماه همزمان با روز بزرگداشت سعدی در شیراز روی صحنه رود اما کارگردان این اثر می‌گوید فعلا هیچ چیز مشخص نیست.

 

غریب‌پور در این‌باره توضیح داد: اخیرا در اقدامی نادر، گروه‌هایی تهدید کرده‌اند که اگر قرار باشد «اپرای سعدی» در شیراز اجرا شود مشابه برخوردی را که با یکی از نمایندگان مجلس (علی مطهری) صورت گرفت با این گروه انجام می‌دهند.

 

او دلیل چنین اقدامی را حضور یک بانوی هنرمند به‌عنوان یکی از خواننده - بازیگران این اپرای عروسکی دانست و گفت: سحر محمدی در نقش خواهر منصور بن حلاج در این اثر حضور دارد، اما مسئله اینجاست که گویا عده‌ای تصور کرده‌اند، او قرار است به‌صورت زنده در این نمایش عروسکی بخواند. در حالی که معتقدم کار هنرمندانی همچون او آواگری است که آن هم به صورت زنده اجرا نمی‌شود، همانند اپراهای دیگرم، «عاشورا»، «مولوی» و «حافظ» که قبلا با حضور همین هنرمند در شیراز اجرا شده بود.

 

کارگردان «اپرای حافظ» و «مولوی» تأکید کرد: خانم محمدی همانند دیگر افرادی که به جای هر کدام از عروسک‌های نمایش بازی کرده‌اند، نقشی را بر عهده داشته و ما از هیچ اصولی عدول نکرده‌ایم. در این نوع نمایش عروسکی، دیالوگ نقش‌ها به شکلی فاخر گفته می‌شود و لهو و لعبی در کار نیست، به همین دلیل نمی‌دانم چطور عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند این گونه قضاوت کنند.

 

غریب‌پور با اشاره به اینکه این اولین بار است چنین اتفاقی رخ داده و پیش از این برای دیگر کارهایش مشکلی پیش نیامده است، گفت: این گونه تهدیدها به معنی این است که عده‌ای می‌خواهند مملکت را دچار حاشیه‌ کنند. این در حالی است که ما به عنوان یک گروه نمایشی هنری قصد داریم یک نمایش عروسکی را درباره سعدی و آن هم در شهر شیراز اجرا کنیم.

 

سرپرست گروه نمایشی «آران» اضافه کرد: فعلا منتظر هستیم تا مجوز لازم برای اجرای نمایش از سوی وزارت ارشاد صادر شود، هر چند آن‌ها پیش از این به من گفته بودند، صدای هنرمند یادشده را یا حذف کنیم یا فرد دیگری را جایگزین کنیم، اما این نوع برخورد با یک هنرمند صحیح نیست و من چنین کاری را انجام نمی‌دهم.

 

غریب‌پور با بیان اینکه خانواده‌های اعضای گروهش با توجه به بحث‌های پیش آمده ابراز نگرانی کرده‌اند، بیان کرد: تا زمانی که این نوع تهدیدها از طریق سایت‌های مجازی و غیره کنترل نشود و مقامات برخورد نکنند، گروه اپرای عروسکی سعدی به شیراز نمی‌رود، چرا که مسوولیت تأمین امنیت جانی حدود 40 نفر بر عهده من است و از آنجا که می‌خواهم یک کار هنری انجام دهم نه اینکه به میدان جنگ بروم، منتظر فراهم شدن شرایط مناسب برای کار می‌مانم.

نظر شما