شناسهٔ خبر: 31058 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسي «جایگاه زبان فارسی در ادبیات عثمانی» در استانبول

نشست تخصصي «جایگاه زبان فارسی در ادبیات عثمانی»، بیستم فروردين‌ماه به همت وابستگی فرهنگی ایران در مؤسسه شرقیات دانشگاه استانبول برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اين نشست با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان به منظور بررسی نقش و جایگاه زبان و ادبیات فارسی در ادبیات عثمانی صورت گرفت كه در ابتدا، علی گوزل‌یوز، «رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول» آشنایی بیشتر اساتید و دانشجویان با تأثیرات زبان فارسی در ادبیات عثمانی را از اهداف اين نشست عنوان كرد.

سپس ایزدی، «از اساتيد تاریخ دانشگاه باقرالعلوم ايران» مباحثي در رابطه با سرزمین آناطولی، طریقت‌های صوفی و پیروان آنان در ترویج زبان فارسی، نخبگان ایرانی، فرهنگ و تمدن و هنر ایرانی، نقش شاعران و خطاطان، نقش گسترش زبان و فرهنگ فارسی در آموزه‌های دینی بيان كرد.

لزوم تعامل اساتید و نخبگان فرهنگی ایران و ترکیه
عبدالرضا راشد، «وابسته فرهنگی ایران در استانبول» به ضرورت تعامل اساتید و نخبگان فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه اشاره و تأکید كرد: میراث فرهنگ زبان فارسی موجود در کشور ترکیه حاکی از پذیرش فرهنگ و هنر ایرانی در این سرزمین است.

وي خاطرنشان كرد: در میان مردم و اساتید و برجستگان فرهنگی و علمی دو کشور به نوعی  هم زبانی وجود دارد که باید به همدلی مبدل شود و برگزاری چنین نشست‌هايی می‌تواند مقدمه‌اي بر همدلی باشد.

نظر شما