شناسهٔ خبر: 31059 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آب‌انباری که تبدیل به کتابخانه شد

آب‌انباری که در زیرزمین هنرستان هنرهای زیبای پسران وجود داشت با تلاش‌های احمد رویایی، مدیر این هنرستان تبدیل به کتابخانه‌ تخصصی هنر با بیش از دو هزار جلد کتاب فارسی (جدید و قدیمی) و بیش از هزار جلد کتاب لاتین شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احمد رویایی، نقاش پیشکسوت و مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران، عنوان کرد: هنرستان هنرهای زیبای پسران در سال ۱۳۳۲ افتتاح شد. بیش از ۹۹ درصد، هنرمندان مشهور و اثرگذار معاصر، یا در این هنرستان درس خوانده‌اند و یا تدریس می‌کردند.

وی افزود: کتابخانه این هنرستان، هرچند در دوره‌هایی به نحو مناسبی فعالیت می‌کرد اما در دهه اخیر چندان رمقی نداشت. یکی از دلایل این کم‌رمقی و کم‌رونقی پایین بودن متراژ محل قبلی این کتابخانه بود. تا این‌که توانستیم با مساعدت‌های سازمان زیباسازی شهرتهران آب‌انبار قدیمی ساختمان هنرستان را به کتابخانه تبدیل کنیم.  

رویایی در ادامه به تجهیز کتابخانه هنرستان هنرهای زیبای پسران، اشاره کرد و گفت: به نسبت دوره‌های قبل در این سال توانستیم کتاب‌های بسیاری را نیز برای هنرستان تهیه کنیم. اکنون این هنرستان بیش از هزار جلد کتاب لاتین و بیش از دو هزار جلد کتاب فارسی دارد. تنوع این کتاب‌ها به گونه‌ای است که از جدیدترین کتاب‌های فارسی در حوزه هنر، چه تالیف و چه ترجمه، تا برخی از قدیمی‌ترین کتاب‌های هنری متعلق به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی، را دربر می‌گیرد.



مدیر هنرستان هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اهدای کتاب به کتابخانه هنرستان توسط برخی هنرمندان اشاره کرد و گفت: اکنون چند سالی است که بسیاری از هنرمندان در قید حیات که در این هنرستان درس خوانده یا به تدریس اشتغال داشتند، دو نسخه از کتاب‌های منتشر شده خود ـ حال چه تئوریک و آموزشی و چه مجموعه آثار هنری ـ را به کتابخانه هنرستان اهدا کرده‌اند. این موارد باعث شد کتابخانه ما، یک کتابخانه مجهز و به روزی باشد.

رویایی در پایان از انتشار کتابی درباره تاریخچه این هنرستان و تاثیر آن بر جریان‌های هنری امروز خبر داد.

درباره هنرستان هنرهای زیبای پسران
هنرستان هنرهای زیبا در سال ۱۳۳۲ شمسی به صورت مختلط بنیان گذاشته شد و در سال ۱۳۳۳ واحد پسران آن مستقل شد. از استادان و مدیران دهه‌های نخستین این هنرستان می‌توان به جلیل ضیاپور، جلال آل‌احمد، یحیی ذکا، سیمین دانشور، حسین بهزاد، رسام ارژنگی، محمود جوادی پور، منصوره حسینی، محمود جوادی پور، اسماعیل زاویه، مارکو گریگوریان، هانیبال الخاص اشاره کرد.

همچنین هنرمندان شاخصی چون پرویز تناولی، رضا بانگیز، منصور قندریز، چنگیز شهوق، کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، مسعود عربشاهی، صادق تبریزی، مهدی رضاقلی، حسین زنده‌رودی، عباس معیری، عباس مشهدی‌زاده، فرامرز پیلارام، بهزاد گلپایگانی، جعفر روحبخش، محمد پولادی، مهدی حسینی، منوچهر صفرزاده، عباس جلالی، حمید زرین افسر، بهمن بروجنی، پرویز نبوی، کامبیز درمبخش، اسفندیار بخشی، گارنیک درهاکوپیان، علیرضا اسپهبد، حسینعلی ذابحی، ایرج زند و واحد خاکدان  از هنرمندان مشهوری هستند که در این هنرستان درس خوانده‌اند.

هنرستان هنرهای زیبای پسران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بعد از پیچ شمیران، خیابان شهید نورمحمدی (تنکابن) پلاک ۸۷ واقع است.

نظر شما