شناسهٔ خبر: 31070 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت استاد «باستانی پاریزی» برگزار شد

آیین گرامیداشت یاد و خاطره استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی در اولین سالگرد درگذشت وی با حضور اساتید، دانشجویان و اهالی فرهنگ و هنر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دراین مراسم حسن باستانی راد، استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی درباره سه زن که در زندگی باستانی پاریزی حضور داشتند اظهار داشت : اول بانو حبیبه حائری که مقبره پدرش در کنار مقبره مشتاق علیشاه در کرمان است. زن دوم بی بی صغرا همسرحاج آخوند پاریزی زن خیری بود و زن سوم عروس استاد است که چون دختر از وی نگهداری کرد. همچنین اولین مقاله استاد با عنوان «تقصیر با مردان است نه زنها» مربوط به زمانی بود که رضا شاه، چادر از سر زن ها می کشید.

وی افزود: ما چندین بار خواستیم برای استاد باستانی مراسم تجلیل برگزار کنیم ایشان قبول نکردند حتی برای دریافت نشان درجه یک علمی از دست رئیس جمهور وقت هم نوه خودرا فرستادند زیرا حضور در این نوع مراسم را دوست نداشتند، اما ما می دانیم فرهنگ جامعه ما برای شناخت مفاخر و بزرگان علم و هنر به این گونه مراسم نیاز مبرم دارد.  

باستانی راد درپایان خاطرنشان کرد: یک نوع دوگانگی مثبت در رفتار استادپاریزی وجود داشت .سادگی، بی آلایشی، شوخ طبعی، قلم تند و نیشدار برخی از ویژگی این استاد بود.

در ادامه کریم فیضی، مسئول ضمیمه فرهنگی روزنامه اطلاعات گفت: من حدود سه سال مشمول الطاف و محبت های استادبودم و طولانی ترین گفتگو را با استاد داشتم او آرامش کشنده ای داشت که همزادش بود همانطورکه دیانتش بی ریا بود.

صفت گل، رئیس گروه تاریخ دانشگاه تهران گفت : قدمت تاریخی و فرهنگی ایران، باعث شده در هر روستا و شهری، نویسندگان برای تاریخ نگاری آن محل قلم بزنند .مهمترین ویژگی تاریخ نویسی در کرمان به دوره معاصر مربوط می شود که تعدادی از کتاب هایی که پیش از دوره معاصر نوشته بودند هم با تلاش استاد به چاپ رسیدند که امروزه سرمایه بزرگی برای کرمان به شمار می روند.

وی افزود: تاریخ نویسی استاد بازتاب زندگی انسان است که با تجدد آغاز می شود و ادامه و پایان می یابد. پاریزی یک شخصیت جهانی است و در کار خود شیوه ای خاص داشت و اصولا از نسلی بود که، نسل دوره تجدد جامعه ایرانی به شمار می رفت.

استاد کشتکاران، ادیب و محقق ضمن اشاره به اینکه شروع آشنایی اش با استادبه بیش از۵۰ سال می رسد خاطر نشان کرد: آن زمان روزنامه پارس درشیراز با سه شماره در هفته منتشر می شد که یکی از نویسندگان آن استاد و دیگری من بودم.

منصوره اتحادیه، استاد ادبیات دانشگاه تهران هم درباره آشنایی اش با استادپاریزی یادآورشد: سال ها پیش که سفرنامه پیروزمیرزا را ویرایش می کردم، با نام دکترباستانی پاریزی آشنا شدم و چند سال بعدبا استاد ملاقات داشتم ..

وی در ادامه تاکید کرد: باستانی پاریزی نظریه پردازی نمی کرد و مکتب خاصی داشت و اگر جمع آوری روایات متعدد وی نبود، بسیاری از داستان ها تاکنون ازبین می رفتند. استاد به تاریخ محله و شهرها به خصوص شهر کرمان توجه بسیار داشت .

وی همچنین افزود: هر مورخ بنا بر طبع و روش خود تاریخ می نویسد و مرحوم باستانی پاریزی یک ایرانی وطن پرست با ایمان و یک مورخ بزرگ بود و تاریخ را برای شناساندن موطن خود و البته کرمان انتخاب کرد.

پخش فیلم زندگی نامه استاد باستانی پاریزی و اجرای زنده موسیقی توسط مجید ناظم پور و مجید درخشانی بخش پایانی این مراسم بود.

نظر شما