شناسهٔ خبر: 31074 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری دوره مشترک با ایتالیا و سوئد/ جذب دانشجو از کشور عراق

معاونین دانشگاه خوارزمی در نشستی خبری به تشریح برنامه ها و اهداف دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۴ پرداختند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست خبری محمد علی سبحان‌اللهی سرپرست دانشگاه خوارزمی با حضور معاون بین الملل، معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون دانشجویی، معاون پژوهشی و معاون مالی و مدیریت منابع این دانشگاه برگزار شد.

جعفر کیوانی - معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در نشست خبری با اشاره به برنامه های این معاونت گفت: از تعداد کل دانشجویان بورسیه غیرقانونی دکترا حدود ۱۶۰ نفر در دانشگاه خوارزمی تحصیل می کردند که از سوی سازمان امور دانشجویان نامه ای آمد و برای آنها تعیین تکلیف شد. تعداد کمی از آنها باید تحصیل را قطع می کردند چراکه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد آنها دارای مشکلاتی بود. تعداد دیگری هم بصورت هزینه شخصی ادامه تحصیل می دهند.

وی افزود: با تحصیل افراد بورسیه مشکلی نداریم و طبق نظری که سازمان امور دانشجویان به ما ارائه کرده است بر اساس آن عمل می کنیم.

جذب دانشجوی از کشور عراق

قربانی معاون بین الملل دانشگاه خوارزمی نیز در خصوص جذب دانشجوی خارجی گفت: موضوع جذب دانشجوی خارجی در اسناد بالادستی کشور و در برنامه پنجم توسعه دیده شده است ولی به دلیل مسائل مختلفی که در سال گذشته بود نتوانستیم به پیش بینی های لازم در کشور برسیم. در دانشگاه خوارزمی در دوره جدید یکی از اولویت های ما جذب دانشجوی خارجی است.

وی افزود: در حال حاضر تدوین زیر ساخت های لازم را برای جذب دانشجوی خارجی داریم که در این زمینه موضوع امکانات و تسهیلات لازم و همچنین ایجاد پردیس بین المللی در دستور کار قرار دارد و در حال انجام شدن است منظور ما از جذب دانشجوی خارجی از طریق بورس و پولی است.

 معاون بین الملل دانشگاه خوارزمی در خصوص رایزنی با کشور های مختلف گفت: با توجه به برنامه هایی که داریم در اسناد بالادستی اولویت همکاری ما با کشور های همسایه و  رایزنی با کشور عراق است که از نظر سطح آموزشی و دانشگاهی در سطح پایینی قرار دارند. به ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی توانسته اند نیازهای خود را تامین کنند. رایزنی با مسئولان این کشور انجام شده و اقدامات اولیه برای استاندارد سازی و اعلام رشته ها و امکاناتی که داریم را اعلام کرده ایم. در هفته آینده جلسه ای با وابسته فرهنگی عراق در دانشگاه خوارزمی داریم.

دوره دکترای مشترک با ایتالیا و سوئد، اسپانیا

قربانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر ایجاد شعبه در کشور های مختلف به ویژه عراق گفت: تاسیس شعبه دانشگاه های کشور به جز ۲ دانشگاه بقیه با بحران های جدی مواجه شدند، هرچد که در اولویت برنامه های ما قرار دارد و تاکید کردیم اگر شعبه ای تاسیس می شود باید تابلوی دانشگاه با نام دانشگاه خوارزمی نصب شود. 

وی افزود: در برگزاری دوره دکترای مشترک برنامه هایی داریم که ۲ دانشکده زمین شناسی و دانشکده فنی  مکاتباتی را انجام داده اند که دانشکده زمین شناسی با کشور ایتالیا و دانشکده صنایع با کشور سوئد مذاکراتی را برای برگزاری دوره دکترای مشترک را داشته اند.

معاون بین الملل دانشگاه خوارزمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برنامه ای برای تبادل استاد دارید گفت: پس از بحثی که برای جذب دانشجو از کشور عراق داشتیم آنها پیشنهاد کردند که دوره های بازآموزی برای اساتید دانشگاه های عراق داشته باشیم که برخی از آنها در دانشگاه شریف این دوره ها را طی می کنند که بیشتر شامل رشته های فنی و علوم پایه و رشته های استراتژیک که مورد نیاز آنها است دوره هایی را برگزار می کنیم.

قربانی افزود: مذاکراتی را با کشور آلمان انجام داده ایم تا اساتید ما بتوانند در دانشگاه های آلمان دوره هایی را بگذرانند و با ۴ دانشگاه اسپانیا در حال تنظیم تفاهم نامه ای هستیم که یکی از بند های تفاهم نامه با اسپانیا برگزاری دوره های مشترک برای اساتید بصورت فرصت مطالعاتی و دانشجویان هم بصورت فرصت مطالعاتی و هم تکمیل دوره دکترا است.

برگزاری ۱۰ کرسی های آزاد اندیشی در سال ۱۳۹۳

حجت الاسلام ایمانی - معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی نیز رد این مراسم با اشاره به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه خوارزمی گفت: احساس امنیت از وجود امنیت مهمتر است و متاسفانه در چند سال اخیر در حوزه امنیت فکری و روانی کارهایی صورت گرفت که مقام معظم رهبری در مورد آن اعلام موضع کردند مانند موضوعی که در قم و یا حرم امام راحل اتفاق افتاد. رهبری راضی به این مسائل نیستند و نباید به سمتی برویم که امنیت برای ابراز عقیده از بین برود مانند مسائلی که در شیراز نسبت به علی مطهری رخ داد.

وی افزود: در دوره ای فضا بگونه ای شد که خود افراد احساس ناامنی کردند و نمی توان کرسی های آزاد اندیشی را بصورت دستوری برگزار کرد البته مسئولیت اصلی بر عهده نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها است و معاونت فرهنگی بعنوان کمک در این زمینه حضور دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت ما حدود ۴۵ انجمن علمی و ۱۶۰ انجمن هنری فرهنگی در دانشگاه داریم که دانشجویان با این مجموعه ها در ارتباط هستند  و در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۰ کرسی آزاد اندیشی برگزار کردیم.

نظر شما