شناسهٔ خبر: 31085 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه رئیس‌جمهور برای تأیید ریاست/ از استعفا تا نمایندگی مجلس

سرپرست دانشگاه خوارزمی گفت: در نظر داریم رشته‌های جدید و بین رشته ای را مانند نفت زمین، نانوشیمی، حکمت متعالیه و فلسفه را نیز راه‌اندازی کنیم و چند دانشکده نیز برای راه اندازی مصوب شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، محمد علی سبحان‌اللهی در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه و با حضور معاونین برگزار شد با اشاره به پیشینه تاریخی دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی قدیمی‌ترین دانشگاه مدرن کشور است و چندین چهره ماندگاردر کشور از این دانشگاه هستند و این دانشگاه در  ۲ سایت تهران و کرج و دو پردیس بین‌المللی فعالیت می‌کند. همچنین سعی داریم در عسلویه شعبه‌ای از پردیس تهران را به دلیل نیاز صنعت پتروشیمی راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع کشور رشته‌های موجود تحصیلی را بررسی کردیم تا برای رشته‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری کنیم، در نظر داریم رشته‌های جدید و بین رشته ای را  مانند نفت زمین، نانوشیمی، حکمت متعالیه و فلسفه را نیز راه‌اندازی کنیم و چند دانشکده نیز مانند دانشکده هنر و معماری، دانشکده امور مالی و دانشکده فناوریهای پیش رفته پیشناد شده و به زودی راه اندازی می شوند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه تعامل با دستگاه‌های اجرایی جزء سیاست‌های دانشگاه خوارزمی است،‌ گفت:‌ مرکز ارزیابی کیفیت راه‌اندازی کردیم تا پتانسیل‌ها را شناخته و خروجی‌ها را بدانیم، همچنین برنامه راهبردی دانشگاه را تدوین کردیم تا در چند سال آینده یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور باشیم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ صدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی را داریم و کارگروه ارتقاء دانشگاه نیز رسمیت یافته و ستاد برگزاری یکصدمین سال تاسیس دانشگاه هم تشکیل شده است. 

قصد کاندیداتوری مجلس را ندارم

سبحان‌اللهی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شنیده می شود قصد استفا از دانشگاه خوارزمی و شرکت در انتخابات مجلس سورای اسلامی را دارید، گفت: این موضوع را تکذیب می کنم و قصد نمایندگی مجلس را ندارم و اگر می‌خواستم کاندید شوم باید از مدت‌ها قبل مانند بقیه فعالیتم را شروع می‌کردم.

در هر ۳ دوره وزارت علوم استفاء داده ام

وی در رابطه با غیرقانونی بودن مدت سرپرستی‌اش نیز به مهر گفت: به طور معمول برای تعیین رئیس یک دانشگاه وزیر علوم حکم سرپرستی را صادر می‌کند و اگر حکم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید شد فرد به عنوان رئیس دانشگاه فعالیت می‌کند. ولی اتفاقی که در شورا در مورد عدم تائید من رخ داد سبب شد تا استعفای خود را به فرجی‌دانا وزیر وقت علوم تقدیم کنم که وی گفت ما برای تجدیدنظر در رای شورا برنامه داریم، در زمان نجفی نیز به صورت کتبی استعفا دادم که وی به صورت کتبی اعلام کرد فعلا در مسئولیت باشید و من هم کار خود را ادامه دادم.

وی اظهار داشت: همچنین در زمانی که فرهادی وزیر علوم انتخاب شدند باز هم استعفاء خودم را تقدیم ایشان کردم تا دستشان برای انتخاب نیروها باز باشد که وی گفت برای دانشگاه خوارزمی قصد تغییر ریاست نداریم و با رئیس جمهور صحبت کردم و برای تائید حکم شما در شورا برنامه دارند. اگر نشد در وزارتخانه از حضور شما استفاده می‌کنیم و در این مدت از انجام وظیفه کوتاهی نکردم و برنامه‌های من نشان می‌دهد که مانند یک رئیس عمل کرده‌ام و برای من فرقی ندارد که سرپرست باشم یا اینکه حکم ریاستم تائید شود.

ادغام دانشگاه علوم اقتصادی بر اساس سیاست وزارت علوم بوده است

سرپرست دانشگاه خوارزمی در خصوص ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی گفت: در ۸ سال گذشته توسعه کمی بی‌رویه در آموزش عالی داشتیم و ۷ هزار صندلی خالی در رشته های مختلف دانشگاه ها داریم سیاست وزارت علوم ساماندهی آموزش عالی است و دانشگاه علوم اقتصادی نیز با حدود ۳۰ هیأت علمی ۳۶ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشت که ۵۰ درصد از اعضای هیأت علمی غیرتخصصی بودند. به همین دلیل با موافقت شورای گسترش آموزش عالی از زمان فرجی‌دانا قرار شد دانشگاه علوم اقتصادی ادغام شود.

سبحان‌اللهی اظهار داشت: به دلیل مشغولیت زیاد فرجی دانا و زمان کم نجفی، ادغام به دوره بعدی رسید که قرار شد دانشگاه علوم اقتصادی با یکی از دانشگاه‌های شاهد، تربیت دبیر شهید رجایی یا خوارزمی ادغام شود و ما دیدیم که برخی از دانشکده‌های این دانشگاه جزو برنامه‌های توسعه ما مانند ایجاد دانشکده مالی و اقتصادی قرار دارد و به همین دلیل ادغام صورت گرفت،  سیاست وزارت علوم بر مبنای ساماندهی دانشگاه‌ها است و اینگونه ادغام‌ها نیز ادامه دارد.

انتخاب مدرک فارغ التحصیلی  دانشجویان دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی

وی در خصوص نحوه صدور مدارک فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی گفت: دانشجویان می‌توانند در زمان فارغ‌التحصیلی تصمیم بگیرند با چه مدرکی فارغ‌التحصیل شوند. می‌توانند دانشگاه علوم اقتصادی یا دانشگاه خوارزمی را انتخاب کنند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: در دفترچه کنکور ۹۴ نام دانشگاه علوم اقتصادی حذف می شود و  تمام رشته‌های موجود دانشگاه علوم اقتصادی به نام دانشگاه خوارزمی می‌شود.

 سبحان‌اللهی در خصوص نحوه انتقال بودجه دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی گفت: بودجه این دانشگاه هم با همان ردیف بودجه به دانشگاه خوارزمی منتقل می‌شود.

سرپرست دانشگاه خوارزمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اذغام دیگری به شما پیشنهاد شده است یا نه گفت: در حال حاضر پیشنهادی نداریم، ولی اگر باز هم برای ادغام پیشنهادی به ما شود در صورت وجود زیرساخت‌ها قبول می‌کنیم.

نظر شما