شناسهٔ خبر: 31141 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هشدار وزیر ارشاد به سایت های خبری بدون مجوز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر به سایت ها و پایگاه های خبری بدون مجوز هشدار داد تا نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی روز دوشنبه در مورد برخورد با بی اخلاقی برخی سایت های خبری و سایت هایی که بیشتر شبیه شبنامه هستند و هویت آن ها نامشخص است، گفت: آنچه که ما در حال حاضر دنبال می کنیم، این است که سایت های خبری که مجوز ندارند، برای اخذ مجوز اقدام کنند. 

به گفته وی این گونه سایت ها باید دقیقا مانند ناشران و چاپخانه هایی که نشریه یا کتابی را چاپ و منتشر می کنند، از پیش مجوز لازم را اخذ کنند و لذا سایت ها هم مشمول قانون مطبوعات بوده و نظارت لازم بر سایت ها نیز همانند این حوزه صورت می گیرد.

رییس هیات نظارت بر مطبوعات اضافه کرد: در چند ماه گذشته تعداد قابل توجهی از مسئولان سایت ها، به سامانه مربوطه اخذ مجوز، مراجعه و نسبت به ثبت سایت خود در آن سامانه اقدام کرده اند. با این وجود هنوز بخش عظیمی از سایت های خبری فعالیت می کنند که اینها دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات نیستند که چنانچه در اسرع وقت نسبت به اخذ مجوز اقدام نکنند، ما آنها را برای برخورد قانونی، به وزارت ارتباطات معرفی می کنیم و فهرست اسامی آنها به اطلاع مسئولان مربوطه جهت اعمال قانون، خواهد رسید. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: این سایت ها پس از آنکه مجوز فعالیت را دریافت کردند، تحت شمول قانون مطبوعات قرار می گیرند و مرتباً رصد خواهند شد و همانند سایر رسانه ها چنانچه مرتکب تخلفی شوند، مطابق قانون با آنها برخورد می شود.

جنتی همچنین در خصوص نحوه ورود خبرنگاری از یک رسانه رژیم صهیونیستی (یدیعویت ـ آهارونوت) به ایران و انتشار گزارش هایی از کشورمان در رسانه اش، با تاکید بر اینکه وی مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت خود نداشته است، تاکید کرد: دغلی که آنها به کار برده اند، این بوده که نامبرده به عنوان توریست به ایران آمده است.

وی خاطرنشان کرد که البته ما یک کمیته سه نفره داریم که تقاضای خبرنگاران خارجی غیرمقیم را برای سفر به ایران جهت انجام کارهای خبری بررسی می کند و مثلاً به آنها اجازه می دهد که به ایران بیایند و مدت زمان اقامت آنها را هم در کشور مشخص می کند.

جنتی اضافه کرد: این فرد بعدا از اینکه از ایران خارج شده، مشخص شده که خبرنگار یک روزنامه اسرائیلی بوده و اتفاقاً برای کار خبری هم به کشورمان سفر کرده و نه جهانگردی.

پیش تر مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های خارجی وزارت ارشاد توضیح داده بود: وقتی خبرنگاری می خواهد به ایران بیاید، باید به عنوان «PRESS» مجوز فعالیت را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند و به همین منظور متقاضی به سفارتخانه کشورمان در کشور متبوعش می رود و این مسئله را که من یک فرد رسانه ای هستم، عنوان می کند و این موضوع در چرخه پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هماهنگی با وزارت امور خارجه قرار می گیرد. به این ترتیب او از ما کارت خبرنگاری می گیرد و مجوز فعالیت به مدت روزهای اقامتش و یا زمانی که خود او درخواست کرده، به او داده می شود. فرد یاد شده اصلاً به عنوان خبرنگار به ایران نیامده بلکه به عنوان توریست وارد کشورمان شده است.

وی افزود: با این وجود ما در حال پیگیری این موضوع هستیم که آیا او ویزایش را در سفارتخانه گرفته یا در فرودگاه به او تحویل شده است. این فرد شهروند آمریکا بوده و پاسپورتش هم متعلق به ایالات متحده است. علی رغم این مسائل ما در حال بررسی موضوع هستیم. البته با توجه به این که ویزای او توریستی بوده و نه خبرنگاری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به موضوع ورود خواهد کرد تا ابعاد مسئله روشن و ابهامات برطرف شود.

نظر شما