شناسهٔ خبر: 31169 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوران طلایی کتابخانه مجلس از نگاه انوار

عبدالله انوار، استاد پیشکسوت نسخه‌شناسی و فهرست‌نگاری، طلایی‌ترین دوران کتابخانه مجلس را دوره سید عبدالحسین حائری، عباس زریاب خویی، کیکاووس جهانداری و حجت‌الاسلام رسول جعفریان دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ عبدالله انوار، استاد پیشکسوت فهرست‌نگاری در سخنان کوتاهی به فعالیت کتابخانه مجلس در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: کتابخانه مجلس باید تلاش کند تا به اهداف اولیه تأسیس یعنی جمع‌آوری نسخه‌های خطی، تجهیز کتابخانه به کتاب‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، انتشار کتاب‌هایی ارزشمندی که مخاطب عام ندارد و... پایبند بماند.
 
وی درباره عملکرد کتابخانه مجلس اظهار کرد: سید عبدالحسین حائری، کتاب‌شناس و نسخه پژوه برجسته‌ای است که در محضر استادان بزرگی به تعلیم سطوح عالی فقه پرداخته و از پنجاه سال گذشته  (سال ۱۳۳۱) با کتابخانه مجلس ارتباط داشت.
 
انوار ادامه داد: حائری چه در زمان فعالیت خود در کتابخانه مجلس و چه در تصدی ریاست این نهاد فرهنگی به مدت ۲۰ سال خدمات شایانی در کتابخانه مجلس به انجام رساند. وی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای وی به ارمغان آورده است.
 
این استاد فهرست‌نگاری در ادامه گفت‌وگو با ایبنا اظهار کرد: عباس زریاب خویی، ادیب و نسخه‌شناس از دیگر افراد مؤثر در کتابخانه مجلس بود که از سال ۱۳۲۸ وارد کتابخانه مجلس شد و با بضاعت خود دوران درخشانی را در این کتابخانه رقم زد که می‌توان به فهرست‌نویسی آثار سید محمد طباطبایی اشاره کرد.
 
وی پس از اشاره به دوره ریاست کیکاووس جهانداری اظهار کرد: جهانداری احاطه کاملی به کتاب داشت و در تلاش بود که کتاب‌های تخصصی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را از اروپا گردآوری و در کتابخانه مجلس تجمیع کند.
 
انوار در پاسخ به این پرسش که  در سال‌های اخیر کدام دوره در کتابخانه مجلس دارای فعالیت‌های چشمگیری بود؟ گفت: همان‌طور که می‌دانید نسخه‌های خطی در دسترس مراجعه‌کننده به کتابخانه قرار نمی‌گیرد. دکتر رسول جعفریان در سال ۱۳۸۷ ریاست کتابخانه مجلس را بر عهده گرفت و با تدبیر خود نسخه‌های خطی را اسکن کرده و در اختیار مراجعه‌کنندگان به کتابخانه مجلس قرارداد که این امر یکی از اقدامات خوب و مناسب در کتابخانه مجلس به شمار می‌آید.
 
این استاد نسخه‌شناس درباره وضعیت و عملکرد کتابخانه مجلس در دوره ریاست محمد رجبی گفت: در دوره ریاست وی بر کتابخانه مجلس هیچ‌گونه رفت و آمدی به کتابخانه مجلس نداشتم و نمی‌توانم درباره این دوره اظهارنظری کنم.

نظر شما