شناسهٔ خبر: 31211 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه پرداز کافی در حوزه علوم انسانی نداریم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گفت: نظریه پرداز کافی در علوم انسانی نداریم و افرادی هم که نظریه پردازی انجام می دهند در مورد جامعه ایران نمی توانند تئوریهای خوبی ارائه دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت الاسلام علی اکبر ایمانی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط علوم انسانی در دانشگاه ها گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که باید در علوم انسانی تحولی ایجاد شود، چراکه ما آن متونی که در علوم انسانی داریم همه ترجمه ای و غربی است و متاسفانه در خصوص متون علوم انسانی کار زیادی انجام نداده ایم.

وی افزود: پس از انقلاب توقع این بود که با توجه به نگاهی که به دین و باور های مردم وجود دارد و چون ما متون غنی دینی داریم و باید متون علوم انسانی اسلامی می شد و این نیازمند این است که افرادی بر روی این متون کار کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه فرهنگ نشات گرفته از علوم انسانی است، گفت: امروز علوم انسانی فرهنگ هر جامعه ای را می سازد و علوم پایه مانند فیزیک، شیمی، ریاضی، تاثیری در فرهنگ جامعه و مردم ندارد و به همین دلیل است که در برخی مسائل فرهنگی به دلیل عدم کار بر روی مبانی علوم انسانی مشکل داریم، چراکه نظریه پردازان کافی در این حوزه نداریم و افرادی هم که نظریه پردازی انجام می دهند چون زیرساخت های فکریشان از منابع غربی تامین شده لذا در مورد جامعه ایران نمی توانند تئوری های خوبی را مطرح کنند.

حجت الاسلام ایمانی با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباط آن با بومی شدن علوم انسانی اظهار داشت: آنچه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه مد نظر امام راحل بود محقق نشد و تنها به این اکتفا کردیم که طلبه هایی در دانشگاه حضور داشته باشند و برخی از اساتید دانشگاه وارد مراکز حوزوی شوند و به موضوعات اصلی توجهی نشد، منظور از وحدت این نیست که ما در حوزه در مورد شیمی و فیزیک و جبر و مثلثات و دانشگاه در مورد فقه و اصول و درس خارج صحبت کنیم، بلکه منظور، وحدت در هدف بوده است و اگر به همین شکل وحدت حوزه و دانشگاه در علوم انسانی عمل کنیم در مباحث بومی شدن علوم انسانی هم توفیق زیادی نخواهیم داشت.

وی افزود: در حوزه علوم انسانی اگر بخواهیم کار تاثیر گذاری انجام دهیم باید حوزه های علمیه وارد کار شوند و دانشگاه ها در متون علوم انسانی از تولیدات حوزه استفاده کند تا بتوانیم در کنار دیگر کارها شاهد بومی شدن علوم انسانی باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این سوال که چقدر تحول ایجاد شده در علوم انسانی موثر و رضایت بخش بوده، گفت: ما منکر تحول در علوم انسانی در این چند سال نیستیم، اما در قدم های اولیه هستیم و این پیشرفت قطعا رضایت بخش نیست و حوزه و دانشگاه نتوانستند به چشم اندازی که رهبری فرموده اند برسند و همان سبک گذشته خود را ادامه می دهند.

نظر شما