شناسهٔ خبر: 31233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأویل، تمثّل و رمز در آراء و آثار عین‌القضات همدانی

هفتمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ ناصرخسرو با عنوان «تأویل، تمثّل و رمز در آراء و آثار عین‌القضات همدانی» برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اسماعیلیه را خداوندگاران تاویل می‌دانند. از جمله این تاویل مشهورشان از یکی از روایات پیامبر (ص) که «میان قبر من و منبری که روی آن موعظه می‌کنم، باغی از باغ‌های بهشت قرار دارد.» اسماعیلیه این روایت را برای تبیین دقیقِ جایگاه فلسفه در عالم هزینه کردند. آنان منبر را ظاهر شریعت تفسیر کرده و قبر را فلسفه دانسته‌اند. ناصرخسرو به عنوان «حجت زمین خراسان» و یک اسماعیلی، تحت تاثیر رویکرد اسماعیلیه به ویژه در حوزه تاویل قرار دارد. این تاثیرپذیری به نظر می‌رسد بیشتر از اندیشه‌های حکمی ـ استدلالی کسانی چون اخوان الصفا در الرسائل باشد که به عنوان مولفان اولین دایره‌المعارف اسلامی تاثیر شگرفی بر حکما و دانشمندان پس از خود گذاشتند.

هفتمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ ناصرخسرو، امروز ۲۶ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶:۳۰ به «مفهوم‌شناسی، تنزیل و تاویل در آثار ناصرخسرو» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر حسن بلخاری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

نظر شما