شناسهٔ خبر: 31237 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفتگو در دانشگاه باید بدون مانع جریان یابد

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: نمی‌توانیم با این استدلال که کسانی نیت‌ سوء دارند، مانع سخنان آنها شویم؛ مگر این که قانون چیزی را منع کرده باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  مهر؛ دکتر سید ضیا هاشمی در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه يك نشریات دانشجویی با یادآوری نامگذاری امسال، اظهار داشت: نشریه‌های دانشجویی یکی از بسترهایی است که می تواند تمرین گفت‌و‌گو در آن انجام شود و به جای اینكه در جامعه شاهد پرخاش برای گفتن سخنان باشیم، تلاش کنیم سخنان دیگران را بشنویم.

وی با تأکید بر کارویژه های نشریه‌های دانشجویی گفت: نشریه‌های دانشجویی امکان سخن گفتن و بیان دیدگاه های مختلف را فراهم می‌کنند و می‌توانند ما را از اینکه سخنان را با زبانی ناخوشایند بگوییم، بي نياز كنند .این که تصور کنیم یک قول در جامعه باشد و آن قول ما باشد و نخواهیم سخن مخالف بشنویم، پدیده‌ای مبارک و میمونی نیست اما اینکه نخواهیم سخنان دیگران را بشنویم می‌تواند خطرناک باشد و بسیاری از استعدادها را از بین می برد.

هاشمی با طرح این سؤال که اگر تلاش کنیم بستر مناسب برای بیان دیدگاه های مختلف در جامعه را فراهم کنیم، چه نیازی به درگیری و تنش وجود دارد، اظهار داشت: اگر راه برای بیان دیدگاه های مختلف بسته شود، طبیعتاً این دیدگاه ها از بین نمی رود بلکه ممکن است در جای دیگری این دیدگاه ها به شکل نامناسب مطرح و جامعه دچار تشنج شود. بنابراین برای جلوگیری از خشونت و تنش اجازه دهیم که با یکدیگر همزبان باشیم و اجازه دهيم دیدگاه های مختلف با اهداف متفاوت مطرح شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه گفت: نمی‌توانیم با این استدلال که کسانی نیت‌ سوء دارند، مانع سخنان آنها شویم؛ مگر این که قانون چیزی را منع کرده باشد. به جز جایی که قانون منع کرده است، باید بگذاریم همه سخن بگویند. باید قانون را بشناسیم و در حریم آن سخن بگوییم. برای زندگی بهتر به سرمایه‌های اجتماعی مشترک تمسک بجوییم، این منابع مشترک باعث می شود همزیستی مشترکی داشته باشیم.

وي افزود : نشریه‌های دانشجویی ابزاری برای تمرین زندگی بهتر در دانشگاه هستند. دانشگاه بستری است برای جامعه پذیری نسل جوانی که قرار است آینده‌ جامعه را بسازند.

هاشمی خاطرنشان کرد: نشریه‌های دانشجویی کانونی برای جریان یافتن اندیشه‌ها است. جریان آزاداندیشی یک ضرورت برای تحقق اهداف در محیط دانشگاهی است. دانشگاه بدون اندیشه، دانشگاه نیست و لازمه اندیشه ورزی، آزادی اندیشه است. نشریه‌های دانشجویی هم نمود این قضیه است و حق نداریم به بهانه‌های مختلف آنها را محدود کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت : روند تحولات امیدوار کننده است اما وضعیت کنونی مطلوب نیست. گفت‌و‌گو در دانشگاه باید بدون مانع جریان یابد. موانع این امر چه ذهنی و احساسی و چه موانع عینی باید رفع شود. اگر در تقابل با یکدیگر باشیم، هر چه را یک طرف می سازد، طرف دیگر تخریب می کند و تخریب هم کار آسانی است. ما امروز نیاز به همدلی، وحدت و تفاهم داریم.

نظر شما