شناسهٔ خبر: 31239 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور ایران در پنجاه و ششمین دوره بینال بین‌المللی ونیز با ۴۰ هنرمند

ایران با 40 هنرمند در غرفه‌ای به مساحت دو هزار متر در پنجاه و ششمین دوره بینال بین‌المللی ونیز حضور دارد. به گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دو کتاب مجزا آثار هنرمندان خارج از ایران و آثار هنرمندان ایرانی حاضر در غرفه منتشر خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری پنجاه و ششمین دوره بینال بین‌المللی ونیز ۲۴ فروردین ماه با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مزدک فیض‌نیا، کیوریتور غرفه ایران، مهرداد زواره‌محمدی مدیر بخش معماری بینال و مارکو منگوتزو کیوریتور بخش هنر ایران در بینال در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

مرادخانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه بینال ونیز یکی از اتفاقات مهمی است که هر دو سال یک بار اتفاق می‌افتد گفت: فضای این بینال به شدت حرفه‌ای است و به معرفی افراد و آثار هنرمندان کشورها می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه شرکت در این بینال برای دیپلماسی فرهنگی ما بسیار مهم است گفت: امیدواریم که بتوانیم نخبگان و آثار هنری ایران را آنگونه که شایسته است معرفی کنیم چراکه بینال محل حضور نخبگان هنری از کشورهای مختلف است.

وی تاکید کرد: تاثیرگزاری ما در جهان می‌تواند به شناخت مردم از فرهنگ و هنر برگردد و در واقع اگر شناخت مردم دنیا از فرهنگ و هنر ما بیشتر شود بهتر می‌توانیم روی جهان تاثیرگزار باشیم. از سوی دیگر عرصه هنر داخلی در کشور باید در جریان درستی قرار بگیرد تا نسبت خود را با اتفاقات جهانی بشناسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران تاکنون در ۵ دوره بینال ونیز شرکت کرده افزود: امیدواریم ازاین به بعد بتوانیم حضور مستمر و فعالی در این جشنواره داشته باشیم، چون یکی از آسیب‌های ما در مجامع‌ بین‌المللی این است که نتوانستیم آثارمان را در این جوامع معرفی کنیم و باید بیشترمان خودمان را وارد این گونه مجامع کرده و با دنیا مذاکره کنیم. بنابراین لازم است تا در این باره سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

ملانوروزی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ بینال هنری در دنیا وجود دارد که نزدیک به ۱۵ بینال آن مهم‌تر است گفت: در این میان بینال ونیز مهم‌ترین اتفاق هنری است و ما نیز قبل از انقلاب اسلامی تا کنون ۶ دوره در این دوسالانه شرکت کردیم. البته پیش از این غرفه ایران کوچک بوده چون شهر ونیز شهر گرانی است اما اکنون بر اساس سیاست‌هایی که مبتنی بر دیپلماسی فرهنگی و هنری است برای ۱۹ بینال دیگر نیز نامه زدیم و می‌خواهیم با توجه به امکانات وزارت ارشاد در این جشنواره‌ها شرکت کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ و هنر ایران مورد حمایت آحاد جامعه است و در همه دنیا مجموعه‌دارها و نهادهای مردمی از هنر حمایت می‌کنند. امسال نیز بنیاد فیض‌نیا برای شرکت در بینال به ما مراجعه کرد و با کمک این بنیاد فضای غرفه ایران تبدیل به دو هزار متر شد و گالری‌دارهای خارجی و ایرانی برای شرکت در این دوره با ما همکاری داشتند.

ملانوروزی با بیان اینکه مناسبات فرهنگی در منطقه و نقش ایران در خاور میانه موضوع آثار هنری بوده است افزود: بسیاری از همسایگان ما در منطقه زیر چتر هنر ایران زندگی می‌کنند و به همین دلیل ما از هنرمندهای کشورهایی که با ایران مشترکات فرهنگی دارند برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم و در واقع ایران با ۴۰ هنرمند در بینال ونیز شرکت می‌کند.

به گفته وی، در غرفه ایران آثار محمد احصایی، ‌جمشید بایرامی،‌ سمیرا علیخان‌زاده و محمود بخشی در رشته‌های عکس،‌ خوشنویسی و حجم به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین ما سعی کردیم تا از تجربیات متخصصانی مانند مارکو منگوتزو برای حضور در این جشنواره استفاده کنیم. امیدوار هستیم تا بتوانیم این غرفه را برای سال آینده و بینال معماری حفظ کنیم.

ملانوروزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر حضور کتاب‌های هنرمندان ایرانی در این بینال گفت: امسال سال دیپلماسی هنری برای ماست و به اندازه ۳۰ سال گذشته می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم. ما نمایشگاه بسیار بزرگی در موزه هنرهای شرقی رم داریم که بخشی از آن به هنرهای ملی اختصاص دارد و در آن آثار هنری ایران به نمایش گذاشته شده است، به طور مثال ۱۵۰ اثر هنری در رشته‌هایی چون خط، نقاشی خط، نگارگری و... در موزه هنرهای شرقی رم نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با کمک ما نمایشگاه دیگری در موزه هنر مدرن رم به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این در کشورهای سوئیس و آلمان با دو گالری برای نمایش آثار قرارداد بسته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب مجموعه آثار هنری به نمایش درآمده در بینال ونیز چاپ خواهد شد گفت: در دو کتاب مجزا آثار هنرمندان خارج از ایران و آثار هنرمندان ایرانی حاضر در غرفه ما منتشر خواهد شد.
 
منگوتزو مولف ۲۴ جلد کتاب درباره تاریخ هنر معاصر نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه جشنواره دوسالانه ونیز یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌هایی است که فرصت حضور کشورها برای معرفی هنرشان را فراهم می‌کند گفت: کشورها در این جشنواره این فرصت را دارند که هنر خودشان را عرضه کنند، بنابراین نباید این فرصت را از دست داد و باید خودمان را آنگونه که هستیم معرفی کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه ایران برای اولین بار نیست که در این جشنواره شرکت می‌کند اما برای نخستین بار است که به این گستردگی و صلابت در جشنواره حضور دارد. این صلابت ایران نیز به دو دلیل بزرگی غرفه اختصاص داده شده به ایران و نیز جاه‌طلبی و عظمتش در ارائه آثارش است.

به گفته وی، شرکت ایران در این بینال به معنای معرفی صرف هنر ایران نیست بلکه می‌تواند ایران را به عنوان یک جامعه پیچیده به جهان بشناسند و به سوالات زیادی درباره ایران پاسخ هد. همچنین آثار به نمایش در آمده در این جشنواره می‌تواند نشانگر جامعه هنری برخاسته از ایران باشد.

منگوتزو با بیان اینکه هنرمندان ایرانی در دو بخش در این بینال شرکت دارند گفت: در بخش نخست آثار هنرمندانی که در ایران و خارج از کشور زندگی می‌کنند به نمایش در می‌آید و در بخش دوم با عنوان «بازی بزرگ» مجموعه‌ای از هنرمندان ایرانی که باید آثارشان بیشتر شناخته شود به نمایش در می‌آید.

وی افزود: واژه «بازی بزرگ» واژه ژئوپلتیکی است که از سال ۱۸۰۰ و به دنبال مناقشات امپراتوری روسیه و بریتانیا مطرح شد و ایران نیز تحت تاثیر این مناقشات قرار داشته است. ما از این قضیه الهام گرفتیم و مطرح کردیم که ایران در منطقه‌ای است که در آن همواره تقابل است و این تقابل در هنر هم تاثیر گذاشته و ما در این بینال می‌خواهیم این تقابل را در آثار هنری نشان دهیم.

وی با بیان اینکه قدرت یک فرهنگ در ارائه مدل به فرهنگ‌های دیگر است افزود: به طور مثال ایتالیا با اینکه در قدرت نظامی برتر نبود اما توانست در رنسانس فرهنگ خود را به کشورهای دیگر ارائه کند. ایران هم می‌تواند در زمینه فرهنگی و ژئوپلتیکی برای هنرمندان جذاب باشد. فرهنگ و هنر ایرانی جهان شمول و جهان وطنی است و می‌تواند برای کشورهای دیگر جذاب و به روز باشد.

فیض نیا نیز در بخش دیگری از این نشست به جای خالی حمایت بنیادهای غیر انتفاعی از هنر ایرانی اشاره کرد و گفت: ما از تمام گالری دارهای ایرانی و خارجی برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم و امیدوارم این دو سالانه فرصتی باشد که ایران خودش را در یک دیالوگ بین‌المللی بگذارد.

بر اساس این گزارش پنجاه و ششمین دوره بینال بین‌المللی ونیز در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

نظر شما