شناسهٔ خبر: 31260 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیونی با انصراف از نمایشگاه کتاب

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به صرفه جویی ۵۰۰ میلیون تومانی این نهاد از محل شرکت نداشتن در نمایشگاه کتاب تهران، از هزینه کرد این بودجه برای خرید کتاب به انتخاب کتابداران سراسر کشور خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به تصمیم نهاد کتابخانه‌ها برای شرکت نکردن در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید از این تصمیم با عناوینی چون قهر کردن و یا موضوعاتی از این دست سوء برداشت شود، اظهار داشت: نهاد به عنوان یک سازمان فرهنگی، اساسا محصولی ندارد که بخواهد آن را در قالب غرفه‌ای در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه کند و در  فضای کم موجود در نمایشگاه، برای خود جایی را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سال‌های قبل و بر اساس استنادات موجود صدها میلیون تومان خرج حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب می‌شده است. این رقم به طور معمول از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا بوده و حتی در سالهایی چند برابر این کف رقم خرج می‌شده است. در صورتی که مردم باید کتاب بیشتری برای خرید به صورتی آسان در دست داشته باشند.

واقعاً ترجیح مردم چیست؟

وی افزود: آیا ترجیح مردم این است که کتاب بیشتری در کتابخانه‌های عمومی برای خواندن داشته باشند یا اینکه نهاد به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی کشور بودجه اش را صرف حضور در نمایشگاه کند؟

مختارپور افزود: شاید گفته شود هدف از حضور نهاد در نمایشگاه اطلاع رسانی در مورد کتابخانه‌ها و فعالیت‌های خودش است. این مساله درست است اما این کار را می‌شود با انتشار بروشور و اطلاعیه و حتی از طریق پایگاه اینترنتی نیز انجام داد و یا از طریق مجلات و رسانه‌ها اما به طور مسلم الزامی برای ایجاد غرفه‌ای بزرگ در این زمینه و خرج‌های آنچنانی در آن طی نمایشگاه نیست.

نمایشگاه کتاب تهران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: متاسفانه امسال تاکنون تنها نهاد به این موضوع پرداخته است و سایر دستگاه‌های دولتی مشابه قصد دارند که در نمایشگاه حضور داشته باشند و غرفه‌های بزرگ توام با پرسنل بزرگ و هزینه‌های زیاد بر خود تحمیل کنند بی آنکه حتی محصولی داشته باشند. به باور من هر کدام از این نهادها به جای چنین اقداماتی می‌توانند در ترویج اهداف نمایشگاه کتاب نقشی موثر بر عهده بگیرند.

متاسفم که دستگاه‌ها به جای ترویج کتابخوانی غرفه‌داری می کنند

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای متعدد به موضوع ترویج کتابخوانی و تعریف سیر مطالعاتی و معرفی کتاب خود توصیه‌های مکرری داشته‌اند. متاسفم که شاهدیم دستگاه‌های دولتی حاضر در نمایشگاه به جای غرفه‌داری به این مساله اهتمام ندارند. ما در کشورمان کتابهای خوبی را داریم که اگر مردم از انتشارشان مطلع باشند بدون شک آن را میخرند اما متاسفانه اطلاع رسانی خوبی درباره آنها نداریم این کار وظیفه چنین دستگاههایی است.

مختارپور در مورد چگونگی هزینه کرد این بودجه برای خرید کتاب نیز گفت: پیش بینی ما بر اساس برآورد همکارانمان این است که حداقل صرفه جویی صورت گرفته در این زمینه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است که همین بودجه را از همین نمایشگاه کتاب ما به خرید کتاب اختصاص میدهیم.

وی تصریح کرد: به کارشناسانمان اعلام کرده‌ایم که در نمایشگاه، کتاب های جدید را شناسایی کنند و در پرتال نهاد قرار دهند. کتابداران ما از روی این فهرست اعلام کنند که چه کتابی  را می خواهند تا ما نسبت به خرید و ارسال آن اقدام کنیم. این فهرست الزاما از آثار تازه ای خواهد بود که منتشر شده و در نمایشگاه عرضه می شود و شامل کتاب های قدیمی نخواهد بود.

نظر شما