شناسهٔ خبر: 31308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرح فلسفه لویناس در بیستمین جلد «دانشنامه فلسفه استنفورد»

بیستمین جلد از «دانشنامه فلسفه استنفورد» به شرح فلسفه امانوئل لویناس، فیلسوف معاصر فرانسوی اختصاص دارد. نویسنده این کتاب بتینا برگو و مترجم آن احسان پورخیری است. مهم‌ترین بخش از منظومه فکری لویناس به فلسفه اخلاق اختصاص دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ امانوئل لویناس، یکی از مشهورترین و اثرگذارترین فیلسوفان معاصر فرانسوی است که در ایران کمتر شناخته شده است. بخش مهمی از منظومه فکری لویناس به فلسفه اخلاق اختصاص دارد. جامعه فلسفی ایران در چند سال اخیر پی به اهمیت فلسفه لویناس برده و شروع به ترجمه و انتشار تالیفات این اندیشمند یا کتاب‌های نوشته شده درباره او، کرده است. مسعود اولیا یکی از نخستین مروجان اندیشه لویناس در ایران است.

به تازگی نشر ققنوس بیستمین جلد از «دانشنامه فلسفه استنفورد» را با محتوای شرح و بررسی فلسفه امانوئل لویناس، روانه کتابفروشی‌ها کرده است. نویسنده این کتاب بتینا برگو و مترجم آن احسان پورخیری است.
کتاب ۶ فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «مقدمه: رئوس کلی فلسفه لویناس»، «سرآغازهای فلسفی: استعلا به مثابه نیاز به گریز»، «حالات استعلا و اشکال هستی»، «استعلا همچون مسئولیت و فراسو»، «استعلا به مثابه غیر ــ در ــ همان» و «ملاحظات نهایی».

نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این اثر نوشته است: «لویناس در سال ۱۹۶۱ مدعی شد که در حال بسط دادن نوعی «فلسفه اولی» است؛ اما این فلسفه نه از سنخ منطق سنتی است و نه ازسنخ متافیزیک. بلکه توصیفی تفسیری و پدیدارشناسانه است از پیدایش و تکرار مواجهه چهره به چهره یا رابطه بیناسوبژکتیو در هسته پیشاشناختی‌اش؛ به عبارت دیگر، فراخوانده شدن از جانب دیگری و پاسخگوی غیر بودن... لویناس توصیفی پدیدارشناسانه و نوعی هرمنوتیک تجربه زیسته در جهان به دست می‌دهد و سطوحی از تجربه را عیان می‌سازد که نه هوسرل آنها را توصیف کرده است و نه هایدگر.»

«امانوئل لویناس» نوشته بتینا برگو و ترجمه احسان پورخیری، با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، ۱۳۰ صفحه و بهای هفت هزار تومان از سوی نشر ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره «دانشنامه فلسفه استنفورد»
دانشنامه فلسفه استنفورد Stanford Encyclopedia of Philosophy) ) دانشنامه‌ای رایگان است که با نظارت دانشگاه استنفورد در ایالات متحده آمریکا تدوین و منتشر می‌شود. برای بازدید از پایگاه اینترنتی دانشنامه استنفورد به این نشانی بروید.

این دانشنامه در ایران با نظارت مسعود علیا در انتشارات ققنوس به صورت هر مدخل یک کتابچه، منتشر می‌شود.

«پدیدارشناسی» نوشته دیوید وودراف اسمیت و ترجمه مسعود علیا، «دوستی» نوشته بنت هلم و ترجمه راضیه سلیم زاده، «آگاهی» نوشته رابرت ون گولیک و «درون نگری» نوشته اریک شوئیتسگبل، هر دو ترجمه یاسر پوراسماعیل، «بدن آگاهی» نوشته فردریک دو وینیمون و «بخت اخلاقی» نوشته دانا نلکین هر دو ترجمه مریم خدادادی، «هگل» نوشته پل ردینگ و ترجمه محمد مهدی اردبیلی و «هرمنوتیک» نوشته بیورن رمبرگ و کریستین گسدال و ترجمه مهدی محمدی، نام شماری از دیگر مجلدات منتشر شده این دانشنامه به زبان فارسی است.

نظر شما