شناسهٔ خبر: 31311 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشجویان علوم اقتصادی مقابل وزارت علوم تجمع می کنند

دانشجویان دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی امروز مقابل وزارت علوم تجمعی برگزار می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دانشجویان دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی امروز شنبه ۲۹ فروردین ماه در ادامه اعتراض خود به دلیل ادغام با دانشگاه خوارزمی و عدم پاسخگویی مسئولان هر ۲ دانشگاه و همچنین مسئولان وزارت علوم، در مقابل این وزارتخانه تجمع اعتراض آمیز برگزار می کنند.

دانشجویان دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی،  مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت اقتصاد و امور دارایی آورده اند: 

«با سلام و احترام

در سالی که توسط مقام معظم رهبری به «همدلی و هم زبانی ملت و دولت» نام گذاری شده است،عاجزانه همدلی دولت تدبیر و امید را با دانشجویان خواستاریم.

دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان نخستین مرکز آموزشی ایران در سال ۱۳۱۵ بنیانگذاری شده است. هدف این مرکز در دوره ی طولانی تحولات پنجاه ساله ی خود تا سال ۱۳۶۵ آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در رده های مختلف دانشگاهی بوده است. مجوز تاسیس این دانشگاه با عنوان دانشکده ی امور اقتصادی در شهریور ۱۳۶۶ توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد. این دانشگاه در سال ۱۳۸۲ با مصوبه ی شورای عالی اداری از وزارت اقتصاد و دارایی جدا شد و تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و به دانشکده ی امور اقتصادی تغییر نام داد اما در نامه ای مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۲ به شماره پیگیری ۵۸۲۱۸/۲۲/۲ ارتقاء دانشکده علوم اقتصادی به دانشگاه علوم اقتصادی توسط دفتر گسترش وزارت علوم تصویب شد.

همانگونه که مستحضرید طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۳ دانشگاه علوم اقتصادی مستقر در تهران با کلیه وظایف، اختیارات، دارایی ها، اعتبارات، اموال منقول و غیر منقول، کارکنان ( اعم از هیئت علمی و کارمندان) و دانشجویان در دانشگاه خوارزمی ادغام شده است. در خصوص این ادغام موارد لاینحل فراوانی برای دانشجویان باقی مانده است که اهم آن ها به شرح زیر است :

مصوبه ادغام در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۳ تصویب و ابلاغ آن در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ طی نامه به شماره پیگیری ۶۳۵۸۰۷۶ می باشد . چرا باید روند اجرایی این حکم به این شکل مخفیانه و خارج از روال صورت پذیرد ؟ چرا دانشجویان نباید از اتفاقات رخ داده پیرامون دانشگاه محل تحصیل خود با خبر شوند ؟ آیا این مسئله چیزی فراتر از توهین به دانشجویان است؟

دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در کنکور سراسری با آگاهی کامل از شرایط دانشگاه علوم اقتصادی این دانشگاه را جهت تحصیل انتخاب نموده اند. ادغام با دانشگاه خوارزمی به مثابه نادیده گرفته شدن حق انتخاب دانشجویان است. آیا برداشت دیگری می توان داشت ؟

دانشگاه علوم اقتصادی به واسطه سبقه طولانی خود تحت لوای وزارت امور اقتصاد و دارایی در حال حاضر به عنوان یک نشان (برند ) در فضای کسب و کار شناخته می شود . بر سر این برند چه خواهد آمد ؟

به موجب ماده واحده قانون اصلاح ماده (۵۳) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (( … از تاریخ تصویب این قانون هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه های موجود و انتزاع و جابجایی و انحلال موسسات و سازمان ها و واحد های زیر مجموعه وزارتخانه ها که به موجب قانون ، تاسیس آن ها تصریح گردیده ، متوقف می گردد . هر گونه انحلال ، ادغام و تاسیس وزارتخانه ها و نیز انحلال ، ادغام و تاسیس وزارتخانه ها و نیز انحلال ، انتزاع ، ادغام و تاسیس سازمان ها و واحد های منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است … )) ادغام و یا الحاق دانشگاه علوم اقتصادی و خوارزمی نیاز به تایید مجلس شورای اسلامی داشته و در حیطه اختیارات شورای عالی گسترش آموزش نمی باشد.

طی جلسه ۱۱۹ شورای عالی اداری به تاریخ ۹ آبان ماه ۸۳ شماره مصوبه ۲۱۸۶۷۷/۱۹۰۱ و تاریخ ابلاغ ۲۹ فروردین ۸۴ ، ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با یکی از دانشگاه های استان تهران تایید شده است. با عنایت به این مصوبه ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی که در استان البرز واقع شده است خالی از اشکال نمی باشد .

با توجه به عدم اجرای مصوبه بند قبل تا سال ۱۳۹۰، دستور ارتقای دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه صادر و موافقت نهایی طی نامه شماره ۵۲۱۸/۲۲/۲ با امضای معاون آموزشی وزارت علوم ، جناب آقای حسین نادری منش ، به ریاست وقت دانشگاه ، جناب آقای دکتر صادقی شاهدانی در تاریخ ۲۶ تیرماه ۹۲ ابلاغ گردید . با توجه به دستور آیا دیگر امکان ادغام دانشگاه با دانشگاه دیگری اساسا وجود دارد؟

بر اساس مصوبه شورای گسترش و بر اساس استعلام از مسئولین محترم سابق دانشگاه این ادغام جهت کیفی سازی و بهره مندی از امکانات بیشتر دانشگاه خوارزمی صورت پذیرفته ، اما با توجه به اظهارات بعدی قراری بر تغییر محل دانشگاه و یا جابجایی اساتید ، کارمندان و دانشجویان نیست . اگر این موضوع صحیح است پس دیگر ادغام چه ضرورتی دارد ؟ آیا این ادغام هدفی جز ادغام را به دنبال دارد؟

با توجه به اظهارات متعدد و متناقض مسئولین محترم دانشگاه در طی این مدت در مصاحبه با رسانه ها و عدم پاسخ دهی صریح و روشن به همگان ، به روشنی می توان دریافت که برنامه ای برای این ادغام از پیش مدون نشده ! و تنها یک سوال، برنامه های استراتژیک دانشگاه علوم اقتصادی و افق های پیش روی این دانشگاه تا سال ۱۴۰۰، الان کجاست؟

بر اساس مصوبه شورای گسترش در سال ۱۳۸۳در زمان وزارت دکتر معین دانشگاه علوم اقتصادی می بایست در یکی از دانشگاه های شهر تهران ادغام می شد، اما در کمال تعجب این دانشگاه با دانشگاه خوارزمی که در استان البرز واقع می باشد ادغام گردیده است.

بدون توجه به ارتقاء دانشگاه علوم اقتصادی، شورای گسترش آموزش عالی بار دیگر بعد از ده سال، در سال ۱۳۹۳ ادغام دانشگاه علوم اقتصادی را در دستور کار خود قرار می دهد و در اقدامی شتاب زده و بدون تدبیر ، ادغام این دو دانشگاه را تایید می کند. اجرای این ادغام نیز با عوض کردن سردر دانشگاه علوم اقتصادی و تغییر نام آن به خوارزمی در ایام تعطیلات نوروز انجام می پذیرد حال آنکه ابلاغ این دستور بعد از تعطیلات و در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ طی نامه شماره۱۷۸۱/۲۲/۲ به آقای سبحان اللهی سرپرست دانشگاه خوارزمی صورت پذیرفته است.

غیر قانونی بودن این ادغام از آن جهت مورد بحث است که گزینه ادغامی دانشگاه خوارزمی بدون طرح در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم اقتصادی و نظرخواهی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان و صرفا توسط دو تن از مسئولین انتخاب و به عنوان گزینه مورد تایید هیئت رئیسه به وزارت علوم و شورای گسترش معرفی شده است که به وضوح این روند غیر قانونی و توهین آمیز است.

بر طبق مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه بدین شرح می باشد: ارائه پیشنهاد تأسیس،توسعه،انحلال و ادغام واحدها با هماهنگی شورای مؤسسه به هیأت امنای ذیربط و هم چنین مسئولیت در قبال حسن اجرای مصوبات هیأت امنا.این در حالی است که اقدامات صورت گرفته توسط سرپرست دانشگاه علوم اقتصادی خلاف بین این بند از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد.

مقایسه این دو دانشگاه با توجه به اینکه دانشگاه علوم اقتصادی یک دانشگاه تخصصی و خوارزمی یک دانشگاه جامع می باشد به هیچ عنوان منطقی نیست و نتیجه معقولی به دست نخواهد داد.

خواسته اصلی و اساسی دانشجویان این دانشگاه بر آن است که دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی کشور در حوزه علوم اقتصادی بویژه مباحث اقتصاد مقاومتی و به عنوان یکی از ضروریات حال حاضر کشور که نیروی متخصص اقتصادی است حتی المقدور استقلال خود را حفظ کرده و به بقای خود ادامه دهد.

در صورتیکه تصمیم نهایی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری بر ادغام این دانشگاه باشد،خواسته دانشجویان این دانشگاه ادغام با دانشگاهی در سطح علمی برابر و یا بالاتر از این دانشگاه می باشد که هم منجر به رشد کیفیت و هم افزایی علمی گردد و هم از تضییع حقوق دانشجویانی که از طریق کنکور و در فضای رقابت سالم در سطح کشور در این دانشگاه پذیرفته شده اند جلوگیری به عمل بیاید.

با توجه به موارد مطروحه فوق ما دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی همانگونه که تا به حال صبورانه منتظر دریافت پاسخ های خود از مسئولین ذیصلاح بوده ایم ، علی رغم بدقولی مسئولین، نجیبانه بر عهد نانوشته ی خود پایبندیم اما موارد زیر را به عنوان حداقل مطالبات خود مطرح و درخواست اجابت آن ها را در چارچوب قانون و بر اساس حقوق دانشجویی خود خواستاریم:

بررسی امکان پذیر بودن و یا عدم امکان حفظ جامعیت دانشگاه علوم اقتصادی نظر به تخصصی بودن آن در قامت قبلی و با همان برند علوم اقتصادی

لغو ادغام با دانشگاه خوارزمی و ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاهی هم پایه از نظر رتبه علمی.

بررسی مجدد صلاحیت سرپرست دانشگاه و انتخاب فردی شایسته جهت ریاست دانشگاه.

انتخاب هیات جذب متشکل از افراد شایسته جهت انتخاب افراد متخصص و قوی در هر رشته برای عضویت در هیات علمی.

در پایان لازم به ذکر است همانگونه که مقام معظم رهبری بارها در مورد ایستادگی دانشجویان در برابر حقوقشان و نقش آن ها در جامعه ، اینجانبان تا تامین نشدن منافع دانشجویان و به دست آوردن حقوق پایمال شده خود ، در برابر این ادغام ناگهانی ایستادگی خواهیم نمود و از انجام پیگیری باز نخواهیم ایستاد.

دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی»

نظر شما