شناسهٔ خبر: 31313 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات کارگاه‌های تخصصی جشنواره بین المللی فیلم فجر

در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، ۸ کارگاه تخصصی با همکاری اساتیدی از کشورهای نیوزلند،کانادا، هنگ‌کنگ، چین، ترکیه، لهستان و فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم، در ایام برگزاری مستقل بخش بین‌الملل جشنواره فجر، ۸ کارگاه تخصصی با همکاری اساتیدی از کشورهای نیوزلند، کانادا، هنگ‌کنگ، چین، ترکیه، لهستان و فرانسه برگزار می‌شود.

نخستین کارگاه تخصصی، ششم اردیبهشت و در نخستین روز ایام برپایی بخش بین الملل فیلم فجر، با موضوع تولید مشترک، اصول و روش‌ها توسط دکتر پیت برایان ریو (Pete Revi) از کشور نیوزلند برگزار می‌شود که در کمپانی تودرگنز اینترتیمنت در حوزه تولیدات سینمایی فعالیت می‌کند. او درباره ضرورتهای تولید مشترک در جهان و چگونگی راه اندازی تولید مشترک میان چند کشور سخن خواهد گفت.

وی بیش از ۳۰ سال در حوزه سینما فعالیت داشته و بنیانگذار موسسه «اوریجینال کات» است.

طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده، در هر کارگاه آموزشی که بصورت روزانه برگزار می‌شود، از ۱۰ صبح تا ۱۸ برگزار خواهد شد. پایان بخش برنامه های هر روز جلسه پرسش و پاسخ خواهد بود.

کارگاه تبادل ایده‌ جَن میلر

«جَن میلر» یک کارگاه آموزشی ایده‌پردازی (Pitching) را با جوایز نقدی و حمایتی از سوی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و سازمان سینمایی برگزار می‌کند.

روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت‌ماه، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کارگاه «چگونگی پردازش یک ایده کمتر از ۱۵۰ کلمه‌ برای تبدیل به یک فیلمنامه ۹۰ صفحه‌ای برای فروش» (فیلمنامه داستانی) را توسط «جَن میلر» برگزار می‌کند.

جن میلر با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در امر پیچینگ (تبادل ایده‌ها)، برگزاری این کارگاه را برعهده دارد.

این کارگاه دوبار در دو روز متوالی از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر با سخنان عمومی جن میلر برگزار می‌شود و از ساعت ۱۳:۳۰ برای ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگانی که

طرح‌های‌شان انتخاب شده، تک به تک ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفته می‌شود تا به رفع اشکال ایده‌ها بپردازد.

تالار تبادل ایده‌ها فرصتی برای تمام فیلمسازان جوانی است که پروژه‌های ناب سینمایی دارند و به دنبال جذب بخشی از سرمایه برای راه‌اندازی یا تکمیل فیلم سینمایی خود هستند. تنها فیلمسازانی می‌توانند در این بخش شرکت کنند که پیش از این، حداقل یک فیلم ساخته باشند. همچنین فیلمسازان غیرایرانی که پروژه‌هایی برای تولید مشترک و فیلمبرداری حداقل ۳۰ درصد از فیلم در هر نقطه از سرزمین ایران را داشته باشند نیز می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

 آسیب‌شناسی فیلمنامه در سینمای ایران

اساتید سینمای ایران در کارگاهی تخصصی موضوع فیلمنامه را آسیب شناسی می کنند.

کارگاه تخصصی آسیب شناسی فیلمنامه در سینمای ایران ۷ اردیبهشت و همزمان با دومین روز از برپایی بخش بین الملل سی وسومین جشنواره فیلم فجر، با حضور جمعی از اساتید سینمای ایران برگزار می شود.

این کارگاه تخصصی در دومین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه برگزار می شود.

پیش بینی می شود اعضای صنوف خانه سینما از جمله شرکت کنندگان اصلی در این کارگاه هستند.

کارگاه حداقل سه مدیر جشنواره الف (A) از سراسر جهان

«معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم» با حضور سه مدیر از جشنواره‌های بین‌المللی درجه «الف» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر مورد ارزیابی قرار می گیرد.

میزگرد معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم، ۸ اردیبهشت همزمان با دومین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، رییس جشنواره استانبول، یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره برلین و مدیرعامل جشنواره فیلم کن از جمله مدیرانی هستند که درباره معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم در این نشست حضور پیدا می‌کنند.

این میزگرد از ساعت ۱۴ تا ۱۵ و ۳۰ دقیقه هشتم اردیبهشت در سالن ۳ پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

 مبانی و قوانین کپی رایت

مبانی و قوانین کپی رایت با حضور مهمت گلریوز از کشور ترکیه در سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بررسی می شود.

مبانی و قوانین کپی رایت در قالب کارگاهی تخصصی، هشتم اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه مورد بررسی قرار می گیرد.

مهمت گلریوز نماینده کپی رایت در کشور ترکیه، در ای کارگاه تخصصی درباره حقوق مولف در سینما به بحث و گفت وگو می پردازد.

کریستوف زانوسی به جشنواره فیلم فجر می‌آید

کریستوف زانوسی، کارگردان مشهور لهستانی برای برگزاری چند کارگاه تخصصی سینمایی به سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌آید.

کریستوف زانوسی مولف، کارگردان، تهیه کننده و فیلم‌نامه نویس مشهور لهستانی در ایام برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره، با حضور در ایران چند کارگاه تخصصی سینمایی برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند.

کارگردان فیلم «جنایت در کاتمونت» در چهارمین روز از سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به همراه علاقه‌مندان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح به تماشای فیلم «ساختار کریستال» می‌نشیند.

وی همچنین از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه کارگاهی تخصصی با عنوان «اصول کار با هنرپیشه، چگونگی تنظیم میزانسن میان دوربین و هنرپیشه» را برپا خواهد کرد.

این کارگردان لهستانی در ادامه و از ساعت ۱۵ تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه درباره «سیر تحول درام‌پردازی از دهه ۶۰ میلادی تا امروز» در کارگاهی تخصصی سخن می‌گوید. زانوسی پس از آن نیز از ساعت ۱۶ و ۴۵ تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه به پرسش علاقه‌مندان پاسخ خواهد داد.

ارزیابی اصول کارگردانی فیلم های رزمی با حضور استنلی تانگ

اصول کارگردانی فیلم های رزمی با حضور استنلی تانگ کارگردان مشهور هنگ کنگی در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجربرگزار می شود.

استنلی تانگ دهم اردیبهشت و همزمان با پنجمین روز از سی و سومین جشنواره فیلم فجر، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح به همراه علاقه مندان به تماشای فیلم داستان پلیس ۳ می نشیند. وی همچنین از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه در کارگاهی تخصصی درباره اصول کارگردانی فیلم های رزمی و چگونگی آماده سازی مواد خام برای تدوینگر سخنرانی خواهد کرد.

تانگ در ادامه و از ساعت ۱۵ تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه، سیر تحول سینماسینمای حادثه پرداز (از کار با بدلکار تا جلوه های ویژه رایانه ای) را در کارگاهی تخصصی بررسی خواهد کرد.

وی در ادامه از ساعت ۱۶ و ۴۵ تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه به پرسش حاضران پاسخ می دهد.

اولین فیلم آمریکایی تانگ «جنجال در برانکس» با بازی جکی چان است. تانگ به تازگی برنده جایزه اسب طلایی چین شد.

جلوه های ویژه بصری رایانه‌ای

کارگاه تخصصی جلوه های ویژه بصری در سینما با حضور براران لوولوا از کشور فرانسه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود.

برتران لوولوا مدرس از کمپانی جاست فوئل و مدمن فیلمز در زمینه جلوه‌های بصری، تهیه‌کنندگی و مدیریت تولید، ۱۱ اردیبهشت و در ششمین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه، در کارگاهی تخصصی درباره چگونگی کار با نرم افزار برای افزایش سیاهی لشگر در صحنه و... CGI ، سخنرانی می کند.

وی همچنین از ساعت ۱۵ تا ۱۶ و ۳۰ دقیقه درباره دیگر جلوه های ویژه بصری در کارگاهی تخصصی گفت وگو می کند.

این متخصص سینمای فرانسه از ساعت ۱۶ و ۴۵ تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه پاسخگوی پرسش علاقه مندان خواهد بود.

مجموعه کارگاه های تخصصی از سوی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، همزمان با برپایی این رویداد سینمایی با حضور جمعی از بزرگان سینمای ایران و جهان برپا خواهد شد.

این کارگاه ها از ۶ تا ۱۱ اردیبهشت ، همزمان با سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برپا می شود.

نظر شما